Dossier regenkledij
Wanneer de regenvlagen volwassen dimensies gaan aannemen, vermindert het aantal motorrijders dat op straat komt met zijn ros zienderogen. Begrijpelijk, want niet iedereen schaft zich eersteklas veiligheidskledij aan dat compleet waterdicht blijft zelfs tijdens een evocatie van de zondvloed. Als die al bestaat tenminste, want we zijn nog geen enkel ensemble tegen het lijf gelopen dat een ganse dag "regenrijden" foutloos kon doorstaan.Maar zelfs om een op droger weer gerichte garderobe ook geschikt te maken voor mogelijks natte rijomstandigheden is er echte niet veel (budget) nodig. Een degelijk regenpak aantrekken als Pluvius de sluizen openzet, is al sinds jaar en dag de oplossing die weinig kost maar zeer afdoende is. Dat de kwaliteiten van regenpakken sterk uiteen kunnen lopen, ligt echter voor de hand want (bijna) niets is perfect in deze wereld. Zo kregen we ooit van een bekende bandenfabrikant een regenpak cadeau dat bij een snelheid van 120 kilometer per uur onder druk van de wind terstond meteen geheel uiteenrafelde. Wat de achteropkomende verkeersdeelnemers daarvan dachten, hebben we nooit geweten maar we zijn er zeker van dat sommigen daarvan nog steeds nachtmerries hebben over knalgele flarden kunststof die aan hun voorruit gingen kleven ergens aan het eind van de jaren '70 op een secundaire weg tussen Luxemburg en Thionville…
Maar dat terzijde. Om een idee te krijgen van wat er zoal op de markt te koop is op gebied van regenpakken namen we contact op met een aantal fabrikanten met de vraag om hun regenpakken uit te kunnen testen. We maakten daarbij geen onderscheid tussen motor- en kledijfabrikanten. Tenslotte is het een publiek geheim dat die niet alleen nauw samenwerken, maar ook dat de motorfabrikanten kledij naar eigen specificaties laten produceren, hetgeen soms voor enorm goede resultaten zorgt. De manier van testen legden we welomschreven vast. Eerst wogen we elk pak in zijn nieuwe, droge toestand. Daarna gingen we na hoe gemakkelijk het is om het pak aan te trekken boven een complete motoruitrusting. Vervolgens gingen we de carwash in gezeten op de Sachs MadAss waar we gedurende 60 seconden van dichtbij aan de waterstraal werden blootgesteld teneinde de waterdichtheid te kunnen beproeven. Betreft de waterdichtheid kunnen we hier al uit de biecht klappen; elke combinatie bleek waterdicht, zelfs onder de niets ontziende straal van de carwash… De specifieke data van de geteste regenpakken en onze testresultaten vind je hieronder terug. De opsomming is alfabetisch omdat ze enkel informatief is bedoeld; er is in dit geval geen sprake van winnaars of verliezers…
Alpinestar RJ-5 Het tweedelige pak van Alpinestar dat de naam RJ-5 draagt, is een buitenbeetje, zowel wat betreft vormgeving als maten. Het geheel is ook in kindematen te koop en het jasje moet je als een pullover over je hoofd trekken om het aan te doen. Een rits die vanaf de kraag naar het midden van de borst loopt zorgt ervoor dat je hoofd gemakkelijk zijn weg vindt. Eens het jacket op zijn plaats sluit je die rits en zet je het waterkerende pand ervoor vast door middel van stevige velcro strips. Ter hoogte van je heupen vindt je op de flanken twee uit de kluiten gewassen ceinturen. Die laten je toe om het jacket nauw bij je bovenlichaam te laten aansluiten. Minstens even opmerkelijk is de grote zak die vooraan in het jacket is ingewerkt. De bergruimte die aldus geboden wordt, is werkelijk enorm want de zak beslaat zowat de gehele breedte van het voorpand. Het jacket, dat aan de buitenzijde gemaakt is uit een stof die bestaat uit zowel nylon als pvc, is compleet gevoerd met een stof gemaakt uit 100% polyester. De kraag is aan de binnenkant gevoerd met een aangenaam aanvoelende stof. Op de mouwen zijn zowel reflecterende als witte vlakken aangebracht, terwijl rondom het logo van Alpinestar is aangebracht. De broek is uit dezelfde materialen gemaakt en ook hier treffen we een volledige voering aan uit polyester. Op de taille is een brede elastische strook ingewerkt om de broek mee op te houden. Onderaan de pijpen zijn 28 centimeter lange ritsen voorzien die een gemakkelijke instap moeten mogelijk maken. Op de rechterdij is een met velcro afsluitbare zak aangebracht en op beide flanken is het Alpinestar-logo aangebracht. Benodigde tijd om de combinatie aan te trekken: 1 minuut 10 seconden Gewicht: 996 gram Beide kledingstukken zijn apart te koop Prijs jacket: 62 euro Prijs broek: 47 euro
BMW ProRain2 BMW omschrijft zijn ProRain2 als een wind- en waterdicht kledingstuk voor dames en heren dat over alle niet-waterdichte BMW Motorrad motorpakken gedragen kan worden. Natuurlijk vecht deze overall niet met niet door BMW ontwikkelde kledij, waardoor het gebruik ervan meteen vele malen groter wordt. Het bovenmateriaal van deze overall bestaat uit 100% nylon dat een pvc-laag heeft gekregen. De binnenzijde van de broekspijpen is aan de buitenkant bovendien bekleed met hittebestendige Nomex® panelen terwijl het geheel compleet is gevoerd met een comfortabel aanvoelende nylon stof. Reflecterende delen aan de zijkant zorgen voor een betere zichtbaarheid samen met een fluogele strook die vanaf de polsen naar de kraag loopt. Ter hoogte van het zitvlak is antislipmateriaal aangebracht. De instap gebeurt via een lange ritssluiting die vanaf de linkerdij naar de kraag loopt. Velcro en een overslag zorgen ervoor dat deze rits van weer en wind blijft afgeschermd. Onderaan de broekspijpen zijn 44 centimeter lange ritsen aangebracht die voor een gemakkelijke instap moeten zorgen. In de zoom van de broekspijnen zijn elastieken aangebracht die een nauwe aansluiting met het onderbeen verzekeren. Ook aan de mouwuiteinden vinden we deze techniek terug, zelfs aangevuld met velcrostroken om het aansluiten nog strakker te laten gebeuren. Een mooi detail is dat ook de binnenvoering aan de uiteinden van de mouwen van een elastische sluiting is voorzien; heb je zodoende een dubbele barrière om het water buiten te kunnen houden. Om de pasvorm te optimaliseren, is er een brede elastische strook in het rugpand aangebracht ter hoogte van de taille. De opvallend zeer ruim bemeten waterdichte insteekzak op de borst is middels een rits afsluitbaar en kan bereikt worden zonder de grote rits daarvoor te moeten openen. Om bij het gsm-zakje te komen dat in de voering is ingewerkt ter hoogte van de hartstreek moet je dat wel doen. Benodigde tijd om de combinatie aan te trekken: 1 minuut 7 seconden Gewicht: 1.345 gram Prijs: 108,71 euro
Fieldsheer Thunder De Fieldsheer Thunder is een tweedelig pak waarvan de buitenkant is gemaakt van 100% nylon. In de kraag van het jacket is een kap opgesloten die indien gewenst onder de helm kan gedragen worden onder het rijden waardoor een afscherming voor de nek ontstaat die door de motorrijder zal worden geapprecieerd. Het jacket sluit vooraan door middel van een rits, het dubbele pand dat de rits overlapt, wordt gesloten door middel van velcro. Om de pasvorm nog beter te maken en het klapperen onder het rijden tegen te gaan, is er een elastische strook ter hoogte van de taille in het rugpand ingewerkt en zijn er velcrostrips voorzien waarmee je de breedte van het jacket onderaan kunt aanpassen. De mouwuiteinden worden afgesloten met elastiek in samenwerking met een velcrostrook. In het jacket zijn vooraan twee zakken ingewerkt die middels velcro en drukknoppen gesloten worden. Een met een ritsje afgesloten binnenzak staat ter beschikking om zaken die je nauw aan het hart liggen in op te bergen. Kleine ventilatiegaatjes onder de oksels moeten samen met een grote luifel in het rugpand voor verluchting zorgen. Reflecterende stroken op de mouwen moeten samen met de fluopanden de benodigde zichtbaarheid verzekeren. Volledig gevoerd laat het jacket zich gemakkelijk aantrekken; het polyester glijdt vlot over het volume dat zich naar binnen dringt. Door de kraag met een aangenaam aanvoelende stof te voeren, verzekert Fieldsheer zijn klanten van een hoog comfort. De broek van dit ensemble is niet gevoerd. Een elastiek in de taille zorgt voor een snelle en gemakkelijke afsluiting bij de heupen. Een degelijke, breed uitgevoerde en regelbare set niet afneembare bretellen verhindert dat het kruis te laag komt te zitten. Elastieken ingewerkt in de pijpuiteinden en onder de voeten doorlopend gaan het opkruipen van de broekspijpen tegen. Het zitvlak is verstevigd uitgevoerd en onderaan de broekspijpen zitten 27 centimeter lange ritsen die een brede instap mogelijk maken. Naast die ritsen zijn reflecterende stroken aangebracht terwijl een met velcro afsluitbare zak op de linkerdij zorgt voor opbergmogelijkheid. Benodigde tijd om de combinatie aan te trekken: 1 minuut 32 seconden Gewicht: 956 gram Prijs: 59 euro
Kawasaki Overall Rain Luxe Deze regenoverall draagt niet ten onrechte de naam "Rain Luxe". Het gaat namelijk om een zware uitvoering die compleet, van top tot teen, is gevoerd. De rechtopstaande kraag is aan de binnenzijde afgezet met een aangenaam aanvoelende stof. Een elastische strook die ingewerkt zit ter hoogte van de taille zorgt ervoor dat het geheel mooi aansluit bij je postuur. Brede elastische stroken en velcropanden zorgen voor degelijke afsluitingen aan pijp- en mouwuiteinden. Een lange ritssluiting die start bij de kraag en eindigt laag op de rechterdij vormt de sluiting van de overall, samen met dubbel uitgevoerde velcrostroken. Gifgroene en reflecterende stroken zorgen voor een verhoogde zichtbaarheid. In de met een rits afsluitbare binnenzak - te bereiken zonder de centrale ritssluiting open te maken - kan je gemakkelijk je waardevolle spulletjes kwijt. Om het aantrekken van deze overall te optimaliseren, zijn er onderaan de pijpen ritsen met een lengte van niet minder dan 57 centimeter aangebracht; je moet echt al enorme laarzen dragen om daarin vast te komen zitten. Jammer is dan weer dat er geen spoor te bekennen is van wasinstructies. Een handwasje in lauw water en te drogen hangen uit het zicht van een warmtebron heeft echter nog geen enkel kledingstuk pijn gedaan… Benodigde tijd om aan te trekken: 1 minuut 30 seconden Gewicht: 1.385 gram Prijs: 65,35 euro
Spidi Tuta Flux Bij Spidi weet men blijkbaar dat motorrijders onder regenachtige omstandigheden niet altijd voor de rest van de verkeersdeelnemers duidelijk zichtbaar zijn. Het Tuta Flux ééndelig pak is daarom in fluogeel uitgevoerd en van reflecterende vlakken voorzien. Het pak is volgens de fabrikant waterproof tot een snelheid van 130 kilometer per uur en is gemaakt uit polyurethaan nylon. Het ligt in een opbergtasje, gefabriceerd uit hetzelfde materiaal, in de winkelrekken. Handig want zo vind je ook thuis snel je regenpak terug, zelfs in een overvolle kleerkast. De pijpen van deze overall zijn onderaan voorzien van 37 centimeter lange ritsen die een brede instap mogelijk maken. Vanop de rechterdij loopt een rits helemaal tot aan de kraag die het geheel ontsluit. Die wordt bijgestaan door een velcrosluiting die het waterkerende dubbele pand vastmaakt over de ritssluiting. Mooi detail is dat de kraag achteraan kan opgeslagen worden, waardoor een verhoogde bescherming in de nek tot stand wordt gebracht. Elastieken in de mouwuiteinden zorgen voor een goede aansluiting bij het lichaam, evenals een elastische strook in het rugpand ter hoogte van de lenden en een ceintuur die vooraan sluit. Dat laatste is een beetje onhandig in verband met het contact met de motorfiets, uit veiligheidsoverwegingen een tankpad monteren dringt zich hier echt wel op. Op de linkerdij is een met velcrosluiting uitgevoerde zak aangebracht. Benodigde tijd om aan te trekken: 1 minuut 14 seconden Gewicht: 920 gram Prijs: 84,90 euro
Suzuki Suzuki leverde ons een overall die zijn afkomst niet onder stoelen of banken steekt; de naam Suzuki staat in grote letters op de schouders geborduurd, samen met het bekende logo. Ook op één mouw en op de borst vind je die naam terug. Reflecterende stroken zorgen voor een verhoogde zichtbaarheid in het donker maar afgezien daarvan is de kleurenstelling - zwart met marineblauw - zo sober dat ze niet meteen de aandacht zal trekken in regenachtig weer. Het feit dat deze overall van top tot teen gevoerd is en de kraag van een aangenaam aanvoelende stof is voorzien, zorgt voor een verhoogd draagcomfort. De pijpen zijn onderaan voorzien van 57 centimeter lange ritsen die voor een grote instap moeten zorgen samen met een rits en velcrosluiting die vanaf de kraag tot laag op de rechterdij lopen. Op de linkerdij vinden we een met velcro afsluitbare zak terug die samen met een door een rits afgesloten binnenzak voor bagageruimte zal zorgen. Een mooi detail is dat je om die binnenzak te bereiken de centrale rits niet moet openen, de velcrosluiting ontsluiten, is genoeg. Een in het rugpand geïntegreerde elastiek zorgt voor een goede aansluiting van de overall bij het lichaam, samen met elastische boorden en velcrostroken aan de mouw- en pijpuiteinden. Benodigde tijd om aan te trekken: 1 minuut 11 seconden Gewicht: 1.365 gram Prijs: 59,5 euro
Triumph Chevron Deze overall komt niet alleen met een draagtas voorzien van heupriem maar ook met een opvallend design. Om het aantrekken te vergemakkelijken, lopen er twee ritsen vanaf de enkelzones helemaal tot aan de kraag. Die zorgen ervoor dat je nergens in moet stappen maar dat je veeleer jezelf in de overall hult die je via de ritsen om je heen sluit. Het beeld hieronder verheldert dit enigszins verwarrend overkomend verhaal, ja, gelukkig zeggen beelden meer dan duizend woorden… Met zijn zwarte kleur en smalle witte stroken zal deze regenoverall niet meteen hard opvallen tijdens een regenbui. Eenmaal er verlichting in het spel komt, lichten de witte smalle stroken echter op omdat die reflecterend zijn uitgevoerd. Op het ceintuur, dat helemaal rond de heupen loopt, zijn eveneens reflecterende stroken ingewerkt waardoor de laterale zichtbaarheid verbeterd wordt. De buitenzijde van de overall is gemaakt van een constructie bestaande uit waterdicht pvc en nylon. De torso is gevoerd met een stof gemaakt uit nylon. Twee borstzakken, afsluitbaar met velcro en drukknoppen zorgen samen met dito zakken op de dijen voor heel wat opslagcapaciteit. De kraag, die gevoerd is met een soort ribfluweel voelt aangenaam aan. Elastieken in de mouwuiteinden en velcrostrips onderaan de pijpen zorgen samen met een elastisch uitgevoerd pand in de taille voor een goede aansluiting tussen mens en overall. De Chevron is verkrijgbaar in de maten XS tot en met XXL. De XS maat is speciaal bedoeld voor vrouwen, ja, die Britten vergeten de dametjes beslist niet! Benodigde tijd om aan te trekken: 1 minuut 32 seconden Gewicht: 1.502 gram Prijs: 119 euro
Triumph Rain 2# Triumph heeft ook een tweedelig pak in zijn gamma dat gemaakt is uit waterdicht nylon. Het jacket is gevoerd en sluit aan de voorkant door middel van een rits, velcrostroken en drukknoppen. De twee zakken onderaan het voorpand zijn afsluitbaar met velcro en drukknoppen en het zijn ook velcrostrips die zorgen voor het nauw aansluiten van de mouwuiteinden. Aan de onderzijde van het jacket is een elastisch stropsysteem aangebracht waardoor de heupmaat perfect naar wens kan bijgesteld worden. Reflecterende strips op de mouwen, de borst en de rug zorgen in het donker voor verhoogde zichtbaarheid. Een reserve rits en drukknop zijn bijgeleverd, een extra service die aangeeft hoe sterk Triumph bezig is met het optimaliseren van zijn kledingaanbod. De bijbehorende broek is in tegenstelling tot het jacket niet gevoerd. Reflecterende strips op de flanken ter hoogte van de onderbenen zorgen voor een verbeterde zichtbaarheid in het donker, terwijl ritsen van maar liefst 69 centimeter lang voor een extra grote instap moeten zorgen. Elastische banden die onder de schoenzolen doorlopen, zorgen ervoor dat de pijpen op hun plaats blijven zitten onderweg. Een elastiek in de taille moet ervoor zorgen dat het kledingstuk daar voldoende blijft zitten op het lichaam. Ook hier vinden we een reserve rits en drukknop terug. Opgemerkt dient te worden dat dit jacket en deze broek apart aangeschaft kunnen worden en ook te koop zijn in kleine maten (belangrijk voor de dames!); mogelijkheden die tot nu toe nog maar sporadisch voorkwamen bij regenkledij voor motorrijders. Benodigde tijd om aan te trekken: 42 seconden Gewicht: 1.445 gram Prijs jacket: 68,99 euro Prijs broek: 54,99 euro En nu willen we voor een hele tijd geen water of regen meer zien. En ja, de MadAss 125 was het helemaal met ons eens, maar startte desondanks problemloos na deze echte wel geslaagde evocatie van de zondvloed...