7de Rindrit voor klassieke motoren
De motoren uit de jaren '70 vormen voor velen onder ons niet alleen de pas verlopen motorgeschiedenis, maar ook een brok nostalgie. Voor sommigen waren het de motoren waarmee ze hun eerste kilometers aflegden, terwijl de jongere generatie ze wellicht vol verlangen heeft bekeken terwijl ze zich voornam om ooit ook op dergelijke imposante machines de straten onveilig te maken.Op zondag 6 oktober verzamelden zich ongeveer 25 motorrijders zich voor het Kolle Kasteel te Mariakerke. De weergoden konden maar niet beslissen wat ze die dag uit hun mouw zouden schudden, hetgeen een aantal vaste participanten overtuigd had om die dag toch maar hun lieveling op stal te laten. Jammer, want de afwezigen hadden weer maar eens ongelijk. Ondanks het twijfelachtige weer was de sfeer heel gezellig en had iedereen het duidelijk naar de zin. Kwantiteit is op dergelijke meetings veel minder belangrijk en zo hoort het ook, want tenslotte komt iedereen om zich te amuseren en voor niets anders. Dat niet alleen relatief jonge motoren van de partij waren bleek uit het feit dat er zich zelfs een Sarolea 600 van '36 tussen de motoren bevond, die werd bestuurd door een motorrijder uit het bouwjaar 1922. In tegenstelling tot de vorige edities waren de deelnemers ook niet enkel afkomstig uit de omgeving van Gent. Zelfs uit Antwerpen waren er liefhebbers afgezakt en ook een Nederlander uit Breda meldde zich op deze bijeenkomst. Ook bekenden uit de motorindustrie waren naar Mariakerke afgezakt: Dirk Geerinck, de zaakvoerder van Bike Design, had voor de gelegenheid zijn oude Guzzi van stal gehaald. De prijs voor de moedigste deelnemer moet echter naar de motorliefhebber gaan die met zijn Solex bromfiets helemaal uit de Zwalmstreek was gekomen en de volledige rit tot een goed einde bracht. Op sommige momenten nam hij wel een iets kortere weg dan de andere deelnemers, maar toch blijft zijn deelname een hele prestatie.
Na de koffie met ontbijtkoeken ging het gezelschap van start voor een rit van ongeveer 140 kilometer. Het rustige tempo, de door Erik uitgestippelde prachtige route en het ondanks alles mooie weer, zorgden voor een onvergetelijke rit. In Bassevelde stond de warme soep klaar om terug op temperatuur te komen, in Maldegem konden de dorstigen zich laven in het sfeervolle café van het stoommuseum en op het einde van de rit werd De Reisduif in Hansbeke aangedaan voor een aperitiefje. In restaurant De Stekvogel te Merendree kon het gezelschap daarna de benen onder de tafel steken voor een welverdiende maaltijd. Natuurlijk gingen de gesprekken die dag voornamelijk over motoren en wat er allemaal rond hangt, maar dat er ook nieuwe vriendschappen werden gesloten is niet meer dan normaal te noemen. Of iedereen elkaar op de 8ste editie zal terugzien kunnen alleen de goden weten, maar zelfs die kunnen niet verhinderen dat de aanwezigen een fijne dag hebben gehad, waar ze tijdens de donkere maanden van de komende winter met een warm hart kunnen op terugkijken.