Bakker Honda CB1220R 1983
Het zal je maar overkomen. Je loopt in de pitboxen van Francorchamps tijdens de Bikers' Classics en je komt oog in oog te staan met een motor die te koop staat en door zijn kwaliteit meteen al je aandacht trekt. En dat laatste wil op een evenement waar zoveel moois te zien is, toch echt wel wat zeggen!De motor in kwestie was een special van het zuiverste water. De Honda CB1100 krachtbron heeft een cilinderinhoud van 1.220 cc gekregen en heeft een aan het achterwiel gemeten topvermogen van 120 pk. Er is een CB1100F-nokkenas gemonteerd en de standaard koppeling is door een droog exemplaar vervangen. De stroommachine is die van een CB1100R en er is een 4-in-2-in-1 uitlaatsysteem geplaatst.
Het fraaie, exotische frame en de dito achterbrug zijn uit aluminium vervaardigd en zijn van de hand van niemand minder dan Nico Bakker. Die gebruikte daarvoor in 1983 zowel buizen met ronde sectie als rechthoekige profielen. De achtervering wordt met een tuimelsysteem bediend. Datzelfde tuimelsysteem staat er ook garant voor dat de hoogte van de motor achteraan traploos en geheel naar wens kan bijgesteld worden.
De achterschokbreker is een volledig regelbare Showa terwijl de voorvork initieel ontwikkeld is voor een Honda RC30. Die voorvork is van een HRC-kit voorzien en draagt aan beide zijden een zeszuiger monoblock remklauw van het merk ISR. Die grijpen in op een stel 320 millimeter remschijven van Brembo, terwijl een Spiegler radiale rempomp voor de benodigde oliedruk in het remsysteem zorgt. Ook achteraan is een ISR-remklauw gemonteerd die met twee zuigers aangrijpt op een gietijzeren remschijf.
De motor staat verder op 17 duims PVM-gietwielen, terwijl de stroomlijn is afgeleid van die van een Honda RS500 en het zadel van dat van een NSR500 V2 productieracer. Voeg daarbij de puntgave afwerking, nog een schier oneindige lijst van kleine maar niet onbelangrijke details en de vlekkeloze Rothmans-decoratie en je weet waarom je je ogen van deze beauty niet kunt afhouden.
Voor diegenen bij wie de bezitsdrang nu heeft toegeslagen, hebben we de gegevens van de huidige eigenaar genoteerd. Andreas Peck is te bereiken via het mailadres bypecky@web.de . Andreas heeft naar eigen zeggen geen verkoopsprijs in gedachten, maar wacht wat er hem voor zijn motor geboden wordt.
Shit! Waar ligt nu weer dat Lotto-formulier??