Biker's Cassics 2010
Het tweede weekend van juni werd dit jaar zowel getekend door de verkiezingen als door het plaatsvinden van de Bikers' Classics. Het evenement, dat inmiddels is uitgegroeid tot een wereldvermaard motorfeest, leed echter niet onder de competitie met de verplichte stembusgang, want de interesse vanwege rijders, verzamelaars en bezoekers was eens te meer enorm groot.De Bikers' Classics is dan ook geëvolueerd naar een happening met zeer gevarieerde inhoud. Waar de GP-paddock hoofdzakelijk gevuld was met tweetakt racers van de bovenste plank stonden er in de pitboxen van de deelnemers aan de 4 Hours Spa Classic Endurance bijna alleen viertakt racers te bewonderen van een al even hoog niveau. Daarnaast kon je er dit jaar ook genieten van bolides op drie wielen, want deze editie ging de geschiedenisboeken in als die waarin de racezijspannen hun heroptreden maakten op de omloop van Spa Francorchamps.
Bleef de rechtstreekse, officiële interesse in de Bikers' Classics van de motorimporteurs dit jaar beperkt tot die van Triumph (proficiat jongens!), dan was de aanwezigheid van Yamaha, Suzuki en Kawasaki in de GP-paddock des te overweldigender. Naast het grote Yamaha Classic Racing team was namelijk ook Steve Wheatman met een indrukwekkend aantal Suzuki-racefietsen naar Francorchamps afgezakt.
Uit Italië was ook Frighi Flavio gekomen en die had opmerkelijke Kawasaki-racers meegebracht, waaronder onder andere een KR500 en een KR350. Vooral de KR350 tandem twin is een heel zeldzame verschijning, niettegenstaande deze motor zowel in kwartliter als in 350cc uitvoering een tijdlang heel succesvol was.
Opmerkelijk is dat nog steeds grote motormerken hun kat sturen naar een zo populair evenement. De Honda-racers die er te zien waren, bleken bij nader inzien zo goed als allemaal moderne replica's te zijn, we ontdekten enkel twee echte 500cc driecilinders en één 125cc viertakt productieracer van Big Red, die overigens in de 4 uren categorie wel goed vertegenwoordigd was via het team dat de Dholda motoren restaureert.
Vanuit de hoek van Ducati viel er niets te melden, op enkele deelnemers na lijkt het wel alsof dat merk helemaal geen roemrucht raceverleden te showen heeft. Ook vanuit het Harley-Davidson kamp geeft men nog steeds geen krimp; we ontdekten 1 viertakt racer en 1 tweetakt twin en daarmee was de kous ook wat dat merk betreft af. Eén koningsasser BMW trad aan in de GP parade, in de zijspannen was er meer deelname met boxers.
Maar wat niet is, kan nog komen. Het geboden spektakel en de kwaliteit van enorm veel interessante motoren maakte dat alles zonder meer goed. De aanwezigheid van de exclusieve Moto Guzzi-fabrieksracers was daar zeker niet vreemd aan! Daarnaast kon je als bezoeker als vanouds weer door de paddock kuieren en je niet alleen vergapen aan talloze exotische motoren, maar ook aan de wereldsterren die er bij wijlen in bosjes te vinden waren.
Mannen als (onder andere) Stéphane Mertens, Didier de Radigues, Dieter Braun, Phil Read, Agostini, Steve Baker, Marco Lucchinelli, Hartog, Jos Schurgers, Pierpaolo Bianchi, Van Kessel, Van Dongen, De Vries, Steve Webster, Alain Michel en Egbert Streuer; kortom zowat de gehele lichting racers uit je jeugdjaren kon je er zowel op de baan als daarnaast van heel dichtbij aan het werk zien.
Wie op zaterdagavond op het circuit was, maakte daarenboven ook een schitterende editie van de 4 uren race voor klassieke motoren mee. De aan de start verschijnende racemotoren waren allemaal minimum 30 jaar oud, maar dat was hun echt niet aan te zien. Integendeel zelfs, ze zagen er stuk voor stuk beter uit dan toen ze vroeger op de grid verschenen. De favorieten, Stéphane Mertens en Didier de Radigues die voor de gelegenheid team vormden op een Dholda, moesten na een goede start echter door technische problemen de zege aan het Moto Guzzi-team laten dat in 4 uur tijd 366,6 kilometer wist af te leggen.
Na drie dagen bakkenvol prachtige motoren, sfeer en nostalgie was het feest weer voorbij. We kijken echter nu al uit naar de 2011-editie, want die wordt naar verluidt eentje om nooit meer te vergeten. Onder andere Yamaha zou volgend jaar een enorme inspanning doen om hun dan 50 jarige racehistorie in de verf te zetten. Maar zolang moet je niet van al dat moois verstoken blijven. We fotografeerden exclusief een hele rits zo goed als unieke motoren en brengen daarvan reportages gedurende de rest van het jaar. 't Wordt echt smikkelen en smakkelen geblazen! De onderstaande beelden zijn echt slechts een opwarmertje…