Biker's Cassics 2011
Elk jaar zijn ze daar weer, die dagen waarop je staat kunt maken; die klassieke hoogdagen, de respectievelijke verjaardagen, die broodnodige vakantiedagen… en natuurlijk het weekend van de Bikers' Classics! Dit evenement vond dit jaar voor de negende keer plaats en dat het aanbod van motoren en piloten er elk jaar naar een hoger niveau wordt getild, was ook dit jaar aan de deelnemerslijsten te zien.De 2011-editie van de Bikers' Classics zal bovendien de geschiedenis ingaan als die waar Yamaha zijn "Anniversary Expo" liet plaatsvinden. Een keur van historische racemotoren was daarvoor vanuit Japan overgevlogen en stond te kijk in een mooi opgezette expositie. Dat er ook in België speciale, zeldzame Yamaha's zijn werd er bewezen; de importeur showde er in samenwerking met enkele van zijn dealers (waaronder Lammens en de hulp van enkele bereidwillige particulieren) een mooie selectie exclusieve, sportieve baanmotoren.
En dan was er natuurlijk nog het Yamaha Classic Racing Team dat voor de gelegenheid Bernard De Longueville, topman bij D'Ieteren Sport, de kans gaf om zijn droom waar te maken. Met een TZ250 op Francorchamps in de GP Parade mogen rijden. Geef toe, wie droomt daar nu niet van???
Maar dat terzijde. Eén van de meest opgemerkte piloten die aan de 2011-editie deelnam, was ongetwijfeld Johnny Cecotto. Cecotto was in tijden niet meer op een motor te zien geweest, maar reed met de Yamaha OW45 uit '78 alsof het pas gisteren was dat hij nog voor het Yamaha fabrieksteam uitkwam. De nu 55 jarige Cecotto, ooit met 19 lentes de jongste wereldkampioen in de 350cc, had er na ruim dertig jaar afwezigheid in de motorsport blijkbaar weer zin in…
En hij was duidelijk niet alleen. In de pit gonsde het van bedrijvigheid, constant deden de grote en minder grote goden van de motorsport hun ding op de omloop en het publiek zag dat het goed was. Er werd met van bewondering blinkende ogen door het rennerskwartier geflaneerd, waar men zich kon te goed doen aan de aanblik van de meest mooie racemotoren. En soms was er hier en daar zelfs meer dan een blik op te vangen van een of andere wereldkampioen die er zomaar, als gewone mens, op twee benen door het leven schreed.
Zeldzame motoren. Op de Bikers' Classics kom je ze met bosjes tegelijk tegen. Zelfs kenners zijn verbaasd over het aanbod én over de goede staat (beter dan nieuw) waarin de meeste motoren zich bevinden. 't Is duidelijk dat 99 procent van wat er aan de start wordt gebracht beter wordt vertroeteld dan ooit, wat niet wil zeggen dat het gas er niet op gaat eens de motor in de baan is gebracht. De deelnemers van de 4 Hours of Spa Classic nemen het zelfs bloedserieus en strijden om de hoogste eer in een avondlijke endurance race…
Opmerkelijk is dat sommige motormerken officieel deelnemen aan dit prestigieuze evenement, terwijl anderen zich veeleer verlaten op vertegenwoordiging door privé-eigenaars en verzamelaars. Triumph was bijvoorbeeld weer trouw op post in de pit met een expositie/infostand en Moto Guzzi had zijn eigen stek neergezet net bij de ingang.
Op de baan was MZ aanwezig met zijn "werk" team, Suzuki was er vertegenwoordigd door Suzuki-verzamelaar Steve Wheatman en Kawasaki door Flavio Frighi, de man die onder andere een KR500 en KR350 in zijn renstal heeft. Honda mocht zich gelukkig prijzen met de aanwezigheid van het Dholda Classics team…
Geef toe, er ontbreken nog wat merknamen aan deze lijst die beslist de moeite waard zouden zijn om aan de start te zien. BMW, Ducati, Cagiva, Aprillia, Harley-Davidson… om er maar een paar op te noemen. Ze zijn er wel maar alleen dankzij enkele deelnemers die vonden dat "hun" merk niet mocht intbreken. Maar misschien groeit de interesse vanuit die motormerken nog wel, Parijs en Rome werden tenslotte ook niet in één dag gebouwen… En dat er evolutie op dat vlak bestaat, bewijst het deelnemersveld van maar liefst 36 zijspancombinaties. Onder de spannen die aan de start werden gebracht, bevonden zich ondermeer enkele heel exclusieve exemplaren die ooit door wereldkampioenen werden bereden. Wie weet wat er allemaal in de volgende editie aan de start verschijnt?!
In alle geval duiken er steeds maar meer levende legendes uit het verleden op. Tussen de tijdelijke shops ontdekten we bijvoorbeeld de stand van niemand minder dan Georges Martin, de bouwer van de wereldberoemde Martin frames. Georges heeft na jaren inactiviteit in de motorwereld de draad terug opgepakt en maakt terug frames en toebehoren naar zijn bekende recept. Het materiaal dat hij showde was -net als destijds- ook nu weer om de vingers van af te likken en terstond aan het dromen te slaan...
Met een propvol driedaags programma, dat zowel kwalitatief als kwantitatief interessant was op gebied van techniek en sfeer, is de Bikers' Classics uitgegroeid tot een evenement dat heel wat bezoekers weet te trekken. Jammer dat de jeugd blijkbaar de weg naar Francorchamps een beetje kwijt is geraakt, maar wie weet, een oud spreekwoord zegt niet voor niets "als men jong is, plant men geen bomen"…
Voor diegenen die niet konden komen, hebben we een troostprijs: een aanzienlijke hoeveelheid beelden van hetgeen er te zien was. Veel plezier ermee!