BMW R26 1956
Toen BMW in 1993 de F650 één cilinder lanceerde dachten veel motorrijders dat het merk daarmee nieuwe wegen insloeg. Verstaanbaar, want BMW had nu eenmaal het imago om hoofdzakelijk tweecilinder boxermotoren aan te bieden. Nemen we echter de modellengeschiedenis van BMW onder de loep dan komen we tot de vaststelling dat het merk ook daarvoor heel wat mono's aan de man heeft gebracht.Reeds in 1925 stond er een ééncilinder BMW in de showrooms. Die droeg de naam R39 en werd opgevolgd door zo maar eventjes 12 andere modellen. Van de R27, de laatste in die rij, werd de productie gestaakt in 1966. Een tijdperk dat maar liefst 41 jaar had geduurd werd daarmee afgesloten. Dat de mono's succesvol zijn geweest staat als een paal boven water; in totaal had BMW er maar liefst bijna 229.000 exemplaren van gebouwd.
De R26 die we hier voorstellen was het voorlaatste model in die lange rij van monocilinders. Hij werd gebouwd tussen 1956 en 1960; niet minder dan 30.238 exemplaren werden ervan gemaakt. De R26 was in die tijd zeker niet de snelste mono op de markt, maar veel specialisten zijn het erover eens dat het wel de beste was. Kwalitatief heel hoogstaand en schitterend vormgegeven stond deze motor dan ook hoog op het verlanglijstje van de motorrijders die een degelijke, betrouwbare en onderhoudsvriendelijke motor wensten. Ook de overheden zagen de R26 zitten als dienstfiets en niet zelden werd de slanke mono -ondanks zijn bescheiden cilinderinhoud van 247cc- daarvoor uitgerust met een zijspan.
Bekijken we de R26 dan valt ons meteen de cleane constructie op. De staande eencilinder vormt optisch één geheel met de vier verhoudingen tellende versnellingsbak die de opgewekte krachten afgeeft aan een cardanas. Om onderhoud te plegen dient nauwelijks gesleuteld te worden om bij de vitale onderdelen te komen, hetgeen het gebruiksgemak én de onderhoudskosten binnen de perken houdt. Vooraan is er een Earles schommelarm constructie gebruikt en achteraan maken een swingarm en stereovering de dienst uit. Het frame oogt licht en stevig en bestaat uit een dubbel wiegframe dat uit stalen buizen is opgetrokken. In de 18 duims wielen zitten simplex trommelremmen met een doormeter van 160 millimeter.
Typisch voor die tijd is dat de kilometerteller in de koplampbehuizing is geïntegreerd. Het zweefzadel voor de bestuurder probeerde niet alleen de schokken op de vangen maar ook de trillingen van het blok te neutraliseren voor ze bij het zitvlak van de piloot konden komen. Een vergelijkbare constructie kon desgewenst gemonteerd worden om de duo een zitplaats te bieden. Let ook op de slank uitgevoerde brandstoftank die 15 liter kan bevatten én voorzien is van een opbergruimte voor kleine spullen…
De krachtbron heeft een in de rijrichting geplaatste krukas en komt via een boring en slagverhouding van 68 x 68 millimeter aan een cilinderinhoud van 247cc. De cilinder is uit gietijzer gemaakt en staat fier rechtop. De aluminium cilinderkop bevat 2 kopkleppen die via stoterstangen en tuimelaars met stelschroeven worden bediend; de nokkenas bevindt zicht dus onder de cilinder in het carter. Om de krachtbron te starten heb je een kickstarter ter beschikking; die is aan de linkerkant gemonteerd en beweegt haaks op de rijrichting, hetgeen in de praktijk heel goed werkt. De R26, die een drooggewicht van slechts 145 heeft, bezit een topvermogen van 15 pk bij 6.400 toeren per minuut en kan daarmee (volgens de fabrieksgegevens) een top bereiken van 128 kilometer per uur. Voorzien van een zijspan moet de combinatie nog altijd goed zijn voor een -in die tijd- zeer respectabele 90 kilometer per uur.
In 1960 viel het doek voor de R26; hij werd opgevolgd door de R27. Meteen maakte BMW daarmee komaf met de soms hinderlijke motortrillingen die bij de R26 aan de bestuurder worden doorgegeven. De krachtbron van de R27 werd namelijk in rubbers opgehangen waardoor het comfort gevoelig verhoogd werd. Wie overweegt om een oude BMW mono aan te schaffen kiest dan ook volgens Bob, de eigenaar van de R26 die we hier tonen, beter voor een R27 model omdat die op dat vlak beter aan de behoeften van de moderne motorrijder beantwoordt. En toch zouden we maar wat graag eens met deze prachtig gelijnde R26 een tochtje maken… op een zonnige zondagmiddag, flanerend over de kleine baantjes van de polders; 't moet een heerlijke belevenis zijn!