Honda CB750 Seely 1975
1969. Honda introduceert de CB750 viercilinder en die slaat in als een bom in de motorwereld. Iedereen is aanvankelijk laaiend enthousiast, maar al snel blijkt dat Honda bij de ontwikkeling van zijn superbike vooral oog heeft gehad voor de krachtbron. Zoals in die tijd zowat de regel bij Japanse motoren waren de prestaties van het rijwielgedeelte ook bij de CB750 bepaald niet om over naar huis te schrijven.Relatief kleine Europese ondernemingen zagen brood in dat niet zo schitterend presterende rijwielgedeelte en schoten de Honda-klanten ter hulp. Tenminste de gefortuneerden, want de rijwielkits die onder andere Rickman, Martin, Bimota, Bakker, Egli et cetera offreerden waren dan wel heel goed, maar ook peperduur. De set die Colin Seely ontwikkelde was eveneens niet voor een habbekrats te koop en wellicht ook daarom is het aantal Seely Honda CB750 motoren die momenteel te vinden zijn zeer beperkt. Colin Seely, de Brit die al bekendheid had verworven door onder andere zijn frames voor Matchless, AJS, Yamaha, Suzuki en Ducati racers bracht zijn oplossing voor de CB750 in 1975 ten tonele. Daarmee maakte hij een einde aan zijn uitstapje naar de Formule 1-wereld, waarin hij onder andere voor Brabham chassis had gemaakt.
Colin had zich als doel gesteld op basis van de CB750-krachtbron een lichtere motorfiets te bouwen, met een lager zwaartepunt, een lagere zadelhoogte en een verbeterde hanteerbaarheid. Eveneens in zijn lastenboek opgenomen was dat de bereikbaarheid van de componenten moest verbeterd worden om de onderhoudswerken gemakkelijker te kunnen uitvoeren. Seely showt zijn creatie begin '76 ter gelegenheid van de Earls Court bike show en in juli van dat jaar krijgt zijn kit de TÜV-goedkeuring. De verkoop komt op gang en een jaar later komt Colin ook met kits op de markt om van de F1 en F2 Honda modellen specials te bouwen. In 1978 bouwt Seely echter al zijn laatste kits voor de CB750. Andere motoren hebben intussen de vlag van de CB750 OHC-krachtbron overgenomen.
Het Seely frame was gemaakt uit Reynolds 531 chroom molybdeen buizen. Die werden met brons met elkaar verbonden. De motor had een balhoofdhoek van 28 graden en een wielbasis van 1.457 millimeter. De motor zat 12 millimeter lager gemonteerd en de zadelhoogte was 51 millimeter lager dan bij de stock Honda CB750 het geval was. Het gewicht van de motor was tot +/- 218 kilogram teruggebracht, wat een winst betekende van een kleine 20 kilogram tegenover de standaard Honda. Mede daardoor kwam de motor tot indrukwekkende prestaties. De Seely CB750 werd in 1978 door Superbike magazine geklokt op 217 kilometer per uur. Zijn prijs was navenant. Het model uitgerust met een F2-motorblok kostte toen 1.915 Britse ponden exclusief BTW. Een klein fortuin in die tijd, zoveel is zeker! Met dank aan garage Blondeel voor de beelden.