Indian Motorcycles Museum Springfield (USA)
Er zijn steden die hun recent verleden de eer gunnen die het verdient. Springfield, Massachutsetts (USA) bijvoorbeeld is zo'n stad. Springfield Museums bieden een onderdak voor diverse tentoonstellingen en één daarvan is geheel en al gewijd aan de Indian Motoren.Op de tweede verdieping van het museumcomplex tref je er na het betalen van 12 en een halve dollar een heel speciale wereld aan. Namelijk die van de Indian motorfietsen welke tussen 1901 en 1953 in Springfield ontwikkeld en gebouwd werden. Pikant detail dat je er meteen te weten komt is dat de onderneming in eerste instantie Hendee Manufacturing Company heette, naar zijn stichter George M. Hendee. Pas in 1928 ging de onderneming de naam Indian dragen.
In het museum wordt aandacht besteed aan alle facetten van de Indian story. Zowel de straat- als de sportmotoren van het merk komen er uitgebreid aan bod, evenals de speciale uitvoeringen die ten behoeve van de industrie werden ontwikkeld. Ook oorlogsmodellen staan er ten toon. Bovendien wordt niet onder stoelen of banken gestoken dat de eerste Indians (race)fietsen waren. Dat alles smaakvol voorgesteld met schitterende decors achter de tentoongestelde voertuigen, waarmee het geheel in het juiste tijdskader wordt weergegeven. Opmerkelijk is dat er zelfs een elektrisch aangedreven prototype te kijk staat. Inderdaad, Indian was in zijn gloriedagen zijn tijd ver vooruit!
Dat Indian op technisch vlak vooruitstrevend is geweest, weet elke oldtimer liefhebber. Toen de meeste motoren nog wel eens een druppeltje olie durfden te lekken, waren de Indian motoren absoluut oliedicht. Dat is de reden waarom de stuntmannen die de wall of dead durfden te berijden (destijds en nu nog een opzienbarende circusact) altijd voor Indian motoren kozen. Hun spreekwoordelijke bedrijfszekerheid, gekoppeld aan een groot vermogen, maakten de Indian motoren bij velen geliefd. Stuntman Henny Kroeze demonstreert in de volgende video hoe zo'n Indian stuntmotor eruitziet en wat je er allemaal mee kunt doen…
Maar terug naar Springfield. 't Is weinig geweten maar in het museum wordt het terecht in de verf gezet: Indian was in het tweede decennium van de vorige eeuw de grootste motorfabrikant ter wereld. Iets wat waarschijnlijk aan de racesuccessen van het merk te danken was. De eerste drie plaatsen behalen in de 1911-editie van de TT van Man, daar was de kandidaat-koper wellicht niet ongevoelig voor en dat niet alleen voor het prestige. Motoren waren in die tijd bepaald niet altijd een voorbeeld wat betreft betrouwbaarheid en door races te winnen bewees een fabrikant dat zijn producten niet alleen snel maar bovenal degelijk waren.
Ook toen de Indian fabrieken al lang gesloten waren, deed het merk nog steeds van zich spreken. Burt Munro, de extravagante racer/tuner uit Nieuw-Zeeland, behaalde in de jaren '50 en '60 tal van snelheidsrecords met zijn Indian. Een verhaal dat ook de filmwereld aansprak, want in 2005 maakte men de film "The World's Fastest Indian" met Antony Hopkins en een gemodificeerde Indian Scout in de hoofdrollen.
Hoe het kwam dat het merk tenslotte de deuren zou sluiten, wordt in het museum ook gedocumenteerd. De lichte modellen die na de Tweede Wereldoorlog werden gebouwd, weerspiegelden niet de hoogstaande technische constructies van weleer. Het publiek en ook de overheid keerden het merk de rug toe in het voordeel van de eeuwige concurrent van Indian, Harley-Davidson, het merk dat in tegenstelling tot het originele Indian nog steeds motoren maakt…
Meer info over het museum vind je op de website http://www.springfieldmuseums.org