Autoworld Brussel B)
Niet alle dagen zijn motordagen. Om toch wat in de sfeer te blijven is een museumbezoek lang geen gek idee. 't Probleem is echter dat België op gebied van motormusea een even grote autoriteit is als in het snel vormen van een regering. In Autoworld zouden naar verluidt wel wat mooie oude motoren tentoongesteld staan, dus wij daar naartoe.Het Jubelpark in Brussel, als je eraan komt kan je niet anders dan onder de indruk zijn van de statige gebouwen die er opgetrokken zijn. De Arc de Triomphe in Parijs is er gewoon klein bier bij, maar natuurlijk is men zich daar als niet-chauvinistische Vlaming - laat staan Belg - niet echt van bewust. In één van de Hallen van Bordiau, palend aan de drievoudige triomfboog die het enorme standbeeld draagt, is Autoworld gevestigd. Het decor is dan ook zowel sfeervol als schitterend; een negentiende eeuwse harmonieuze, elegante doch ook majestueuze constructie van staal, glas en steen. Nee, zo maakt men jammer genoeg de dag van vandaag geen musea meer.
Aan de kassa betalen we vijf euro per persoon om binnen te komen. Als de juffrouw achter het loket ons fotomateriaal opmerkt vraagt ze ons of we beelden willen maken. Het bevestigende antwoord kost ons tot onze grote verbazing een extra vier en een halve euro. Komt ervan als je je perskaart niet bij je hebt… Autoworld is een permanente tentoonstelling van voornamelijk schitterende wagens. De collectie wordt gevormd door het samenbrengen van verschillende verzamelingen die stuk voor stuk op zich al wereldfaam genieten. De tentoongestelde wagens zijn volgens een tijdslijn opgesteld en zijn stuk voor stuk schitterend gerestaureerde exemplaren die op een professionele manier aan het publiek worden voorgesteld.
't Is des te schrijnender dat heel wat echt wel mooie motoren, als paaseieren verscholen in het gras, lukraak tussen de wagens staan opgesteld. Sommigen zijn zelfs maar gedeeltelijk zichtbaar vanaf het gangpad, laat staan dat ze goed te fotograferen zijn door de bezoekers. Om bijvoorbeeld de zeldzame Honda NR750 op de foto te zetten zijn we zelfs geheel tegen de regels in op een onbewaakt moment over de afsluiting moeten klauteren.
Je vraagt je af wie daarvoor verantwoordelijk is, terwijl het tenslotte nauwelijks tijd nog moeite kost om ook de motorfietsen, net als de tentoongestelde wagen, op een aangename, educatieve manier aan de bezoekers voor te stellen, wat tenslotte toch wel in een museum de bedoeling is. Tenminste als we het goed voorhebben…
Het feit dat dat wel degelijk kan, bewijst Autoworld zelf. Tegen één van de wanden van de hal is een evocatie van een oude motorgarage opgesteld die wat betreft sfeer en kwaliteit bijna kan wedijveren met het beste wat de Britse motormusea te bieden hebben. Ook de motoren die er staan opgesteld zijn beslist meer als de moeite waard, 't is enkel jammer dat ze zowat bovenop elkaar staan, waardoor ze nauwelijks te bewonderen, laat staan te fotograferen zijn. Maar ja, we betaalden dan ook maar vier en een halve euro om beeldjes te mogen schieten…
Maar dat terzijde. Mocht de directie van Autoworld besluiten aan de huidige situatie wat te doen, en dus de motorfiets een waardige plaats in het museum bieden, dan zijn we ervan overtuigd dat er verzamelaars te vinden zijn die één of meerdere exclusieve exemplaren uit hun collectie (tijdelijk) aan het museum willen uitlenen. Tenslotte weet elke ingewijde dat er er in België een schat aan oude (race)motorfietsen te vinden is, alleen staan ze allemaal ergens achter slot en grendel mooi te wezen op een plaats waar zo goed als niemand hen ooit ziet.
Tot daar verandering in komt, is Autoworld zeker nog steeds een bezoekje waard, al was het alleen al om er ondermeer te genieten van de prachtige details die er op de wagens te ontdekken vallen. Eenmaal buiten besef je maar hoe teleurstellend grauw en grijs ons hedendaagse voertuigenpark wel is…
Bezoek de website van Autoworld voor meer informatie door op de onderstaande afbeelding te klikken.