Yamaha TY50 1976
't Is midden de jaren '70. Yamaha heeft de meer dan succesvolle RD50 en FS1-bromfietsen op de baan, maar slaat daarnaast een nieuwe weg in. In navolging van de populaire TY-trailmotoren komt het merk met een gelijkaardig gelijnde 50cc-bromfiets op de markt. De beeldschone TY50 was geboren.Waren de TY125, 175, 250 en 350 echte trailmotoren, de TY50 was dat ondanks zijn uiterlijk niet. De luchtgekoelde 49cc tweetaktmotor leverde met zijn 14 millimeter carburateur en membraansturing slechts 3 pk en moest het met een vier of een vijfbak stellen. Gestart werd er met een kick en de topsnelheid van deze kleine bolide mocht in Belgenland wettelijk niet meer dan 40 per uur bedragen. In de praktijk liepen heel wat TY50-bromfietsen 80 per uur en meer op topsnelheid. Iets wat gezien de goede kwaliteit van het rijwielgedeelte technisch best wel verantwoord was.
De TY had net als zijn grote broers een stalen buizenkader, een hydraulisch gedempte voorvork en stereovering. Geremd werd er met trommelremmen die gezien de trial-erfenis van de TY aan de kleine kant waren. De droog 73 kilogram wegende TY50 stond op gespaakte wielen. Vooraan was er een 2.50 band op een 18 duims velg gemonteerd. Achteraan was een 3 duim brede band om de 16 duims velg gelegd. Opmerkelijk is dat de TY50 met een éénpersoonzadel was uitgerust en in tegenstelling tot de rest van de Yamaha-bromfietsen ook geen duovoetsteunen had. Het pakdragertje was optioneel, maar de hoog oplopende uitlaat standaard.
De TY50 had een dashboard dat kwalitatief op een hoog niveau stond. De kilometerteller was heel volwassen en goed afleesbaar uitgevoerd. Bovendien waren er verklikkerlichtjes voor de richtingaanwijzers en de neutraalstand ingebouwd. Het contactslot was netjes naast de kilometerteller geplaatst en dus gemakkelijk bereikbaar.
Ondanks zijn knappe uiterlijk heeft de TY50 in België nooit het succes van de Yamaha RD50 en FS1 kunnen benaderen, laat staan evenaren. Bovendien kreeg hij vanaf 1978 concurrentie in eigen huis van de DT50, die wel in de smaak viel van de jeugd. De TY50 zag je dan ook slechts sporadisch in het straatbeeld en dan nog niet zelden met een meisje in het zadel. Yamaha heeft de TY50 dan ook maar 5 jaar lang gemaakt. De eerste exemplaren dateren van 1975 en de laatste zijn in 1980 van de band gerold.
Niettemin zijn er enkele TY50's die de woelige tijden hebben overleefd. Ze zijn nu - o ironie!- heel gewild en kosten dan ook een niet onaanzienlijk bedrag op de oldtimermarkt. Als je er al een kunt vinden, zal je dus echt wel centen op tafel moeten leggen om er eentje te bezitten. Onderdelen zijn niet echt een probleem. De motor deelt niet weinig onderdelen met de RD50 van het merk en Yamaha heeft de reputatie om heel lang onderdelen op stock te houden voor zijn motoren. Heb je iets nodig voor je TY50, dan is je Yamaha-dealer dan ook het beste aanspreekpunt.