Yamaha SRX600/400
De jaren '80 brachten gouden tijden voor de Japanse motorindustrie. Ze veranderde dan ook in een razende vaart de scene van de gehele motorwereld. Nieuwe technologieën en materiaalkeuzes werden gul toegepast met als gevolg dat de prestaties van de motoren er met sprongen op vooruit gingen. Dat niet elke motorrijder daar zat op te wachten laat zich raden. Het motorvolk laat zich nu eenmaal –net als de rest van de maatschappij- niet gemakkelijk voor een kar spannen, ook al ziet die kar en nog zo veelbelovend uit.Een schoolvoorbeeld daarvan waren de aanhangers van de Yamaha SR500 en SR400. Ze waren talrijk maar deze lievelingsmotoren, die hun debuut maakten in 1978, waren intussen op technisch voorbijgestreefd. Dat werd niet zelden door de eigenaars van die motoren opgevangen door ingrijpende verbouwingen door te voeren aan zowel het rijwielgedeelte als het motorblok. Yamaha oordeelde dan ook dat de tijd rijp was om nieuwe motoren te bouwen voor deze doelgroep waarbij het basisidee -het aanbieden van slanke éénpitter viertakt modellen- behouden bleef.
In 1983 startte men met de ontwikkeling van wat de opvolger van de toen al legendarische SR moest worden. Het kleurrijke project werd in de ontwikkelingsafdeling onder het motto "Blow the trend-followers away!" aangevat hetgeen veel zegt over het eigenzinnige concept dat men aan deze motoren wilde meegeven. Als leidraad werd het principe gehanteerd dat er niet op kosten mocht bespaard worden als het echt nodig was maar dat alles wat als overbodig mocht worden beschouwd er niet op mocht zitten. De SRX moest een hard-core motorfiets worden, een "mannelijke" sportmotor zonder franjes… Het gevolg was dat er gekozen werd voor een enkele bovenliggende nokkenas –in een tijd dat de dubbele bovenliggende nokkenas bejubeld werd- omdat deze constructie volstond om een koppelrijke krachtbron te bouwen. Ook werd er beslist om geen elektrische starter te voorzien omdat men van mening was dat "een echte man" geen probleem zou ondervinden om de krachtbron met een kick te starten. Dat laatste werd een tragische vergissing want de motorrijders –zeker in België- waren intussen verwend geworden door elektrisch gestarte motoren en zagen dat kicken als een hinderpaal. Bovendien liep men door deze echt wel kracht vereisende startmethode de vrouwelijke gegadigden mis, hetgeen jammer was want de SRX motoren waren voor de rest –door hun slanke bouw en relatief laag gewicht- uitermate geschikt om door lichte personen bereden te worden.
Technisch en optisch was de SRX echter een hoogvlieger voor zijn tijd. De vormgeving was vooruitstrevend en technische hoogstandjes werden ook al niet uit de weg gegaan. Het frame was bijvoorbeeld gemaakt uit stalen buizen met een vierkante doorsnede –moeilijk te bouwen in die tijd- en er was duchtig gebruik gemaakt van aluminium en roestvrijstalen componenten wat veeleer ongebruikelijk was op dat moment. Gegoten wielen, schijfremmen rondom… voor een ééncilinder was dat in die tijd een ongeziene luxe. De vorm van het uitlaatsysteem was ook opmerkelijk; er werd een heel korte einddemper ontworpen hetgeen het leveren van een aanvaardbaar vermogen en een mooie sound er niet gemakkelijker op maakte…
Op 15 april 1985 werden zowel de SRX600 als de SRX400 voorgesteld aan het publiek. De plannen waren om jaarlijks van de SRX600 2.000 stuks te verkopen en 5.000 exemplaren van de SRX400 aan de man te brengen maar al spoedig werd duidelijk dat niet zonder meer mogelijk was. De beide modellen werden –uitgezonderd in ondermeer België- een waar verkoopssucces. In totaal liepen er 19.000 exemplaren van de SRX600 en 30.000 van de SRX400 van de band.
Het succes van de SRX serie mag onder meer gezocht worden in het feit dat de SRX600 het heel goed deed in de ééncilinder raceklassen en in het feit dat deze motoren sterk afweken van wat toen als trend aanvaard werd. En dat laatste was juist wat het Yamaha ontwikkelingsteam van meet af aan nagestreefd had… Terwijl de SRX400 bedoeld was voor de Japanse markt werd de SRX600 wereldwijd geleverd. Via de grijze import werd de SRX400 ook regelmatig gezien in andere landen. Anno 2008 is zowel een SRX600 als een SRX400 een zeldzame verschijning in België. Van wat er te koop wordt aangeboden loopt de staat heel sterk uiteen; zelden krijg je een loepzuiver exemplaar te zien want heel wat van de hier ten lande verkochte SRX motoren werden duchtig gebruikt onder de meest uiteenlopende omstandigheden en werden daarna als zo goed als waardeloos aanzien… en dat terwijl ze nu, zelfs in jammerlijke staat, voor de liefhebbers een mooie stuiver waard zijn.
Technische gegevens SRX600: Motor: ééncilinder viertact met enkele bovenliggende nokkenas en vierklepskop. Koeling: lucht Cilinderinhoud: 608cc Maximum vermogen: 42 pk @ 6.500 o.p.m. Maximum koppel: 4,9 kg-m @ 5.500 o.p.m. Versnellingsbak: 5 verhoudingen Koppeling: natte platenkoppeling Drooggewicht: 149 kg. Afmetingen: L:2.085 mm; Br: 705mm, H: 1.055mm