Brandstoftank reinigen
Eindelijk; de oorzaak van de mysterieuze pannes is gevonden. Het is de binnenin geroeste tank die vuil naar de carburator stuurt met als gevolg dat de motor stottert en afslaat. Bij een moderne motor kan een verroeste brandstoftank evenzeer voor problemen zorgen; de benzinefilter die voor de brandstofpomp zit raakt op de duur zo vervuild dat een regelmatige aanvoer van brandstof niet meer mogelijk wordt waarna de motor niets anders meer over blijft dan te zwijgen in alle talen.
Het vuil wegnemen uit het brandstofcircuit -een klusje waar echt wel wat tijd gaat in zitten- is slechts een tijdelijke oplossing; het roest dat in de tank zit woekert namelijk rustig verder, schilfert gestaag af en zorgt ervoor dat het probleem zich telkens terug zal manifesteren.
Roest komt niet alleen voor in brandstoftanks van oudere motoren. Ook bij motoren met een recent bouwjaar -vooropgesteld natuurlijk dat die een stalen brandstoftank bezitten- komt het regelmatig voor. De oorzaken van roest in de tank zijn niet moeilijk te achterhalen; bij het tanken landen er wel eens wat waterdruppels in de tank; in de benzine die we tanken zit af en toe ook wel eens wat water dat in de reservoirs is geraakt tijdens het afvullen; de condens die uit de warme lucht die soms in de tank hangt neerslaat… verder moeten we het echt niet gaan zoeken. En dan heb je nog die motoren die ettelijke maanden een winterslaap houden in onverwarmde garages met slechts een tank die half gevuld is… juist, veroorzaak je dergelijke situaties dan kom je er zelf om vragen. Benzine is namelijk een goede ontvetter waardoor de blanke staalplaat van de tank een gemakkelijk slachtoffer gaat vormen voor roest.
Het roest moet uit de tank maar jammer genoeg laat zo'n stalen brandstoftank zich bijzonder moeilijk binnenstebuiten keren. Tenminste als je hem daarna nog wilt gebruiken. Via de kleine vulopening kan je ook al zeer moeilijk bij de plaats waar het onheil zich bevindt. Omdat ook de Lilliputters al lang uitgestorven zijn en ook niemand meer in de hulp van kabouters gelooft moet je er dus iets anders op verzinnen om die tank schoon te krijgen. Een kinderhand in de tank stoppen met een borsteltje is echt geen optie…
Zoals veelal het geval is bij dergelijke vraagstukken ligt de oplossing voor de hand; met gezond verstand is zowat elk probleem wel op te lossen. Je neemt de tank van de motor en giet het gros van de brandstof over in een veilig recipiënt. Een open kan of teil is daar echt niet voor geschikt want dan creëer je meteen groot brandgevaar, ja, zelfs als je geen pijpen of sigaretten rookt. Ben je zeker dat er zich in de tank geen tere voorwerpen bevinden –zoals brandstofpompen en filters- dan kan je overgaan tot het volgende stadium van de werkzaamheden. Zoniet verwijder je hetgeen er zich aan onderdelen in de tank bevindt, sluit je de ontstane openingen in de tank terug af en giet je een flinke scheut benzine in de tank; een litertje is meer dan genoeg.
Via de tankopening gooi je nu een handvol kleine stalen moertjes –M5 of zo, hoe kleiner hoe beter- in de tank. Die moertjes moeten strikt proper zijn en liefst niet voorzien van plastieken borgringetjes want het geheel moet natuurlijk tegen benzine kunnen. Vervolgens sluit je de tankdop en begin je met de tank te bewegen. De moertjes glijden duidelijk hoorbaar langs de wanden van de tank als je het goed doet en maken de roestschilfers los; hoe langer je met de tank beweegt hoe meer roestschilfers er zullen loskomen. Heftige, schuddende bewegingen zijn daarvoor niet nodig, voldoende lang je best doen is –zoals bij zoveel dingen in het leven- belangrijker.
Na een tijdje giet je de benzine uit de tank. Doe dat in een aparte afsluitbare container door een trechter die voorzien is van een zeef; zo heb je niet alleen een zicht op wat er allemaal is losgekomen maar kan je ook dezelfde benzine terug gebruiken voor een tweede spoelbeurt. Vergeet natuurlijk ook deze keer de moertjes niet in de tank te doen; zoniet kom je geheid geen stap verder. Na elke spoelbeurt kijk je of er nog roestdeeltjes in de filter terechtkomen. Eens dat niet meer het geval is, is je tank schoon en kan je tot de volgende stap van het proces overgaan.
Koop -best voor je met de werkzaamheden begint- een product dat speciaal ontwikkeld is om brandstoftanks vanbinnen te verzegelen. Bij je dealer kan je dat bestellen en op oldtimerbeurzen loop je dat product ook tegen het lijf. In sommige gevallen bevat die kit zelfs ook een middel om het roest op te lossen. Lees zorgvuldig de handleiding van het product en volg die nauwgezet op nadat de tank volledig is schoongemaakt vanbinnen. Op die manier maak je voor eens en altijd komaf met roest in je tank en zorg je ervoor dat eventuele kleine lekjes –te detecteren aan "zweetplekjes" op de buitenkant van de tank- gedicht worden. Die komen vooral aan de naden onderaan voor en worden soms maar laat opgemerkt tijdens normaal gebruik van de motor.
Eens het product voldoende uitgehard is kan je terug het gehele zaakje monteren en met een gerust hart de baan op gaan. Als je alles met zorg hebt uitgevoerd heb je niet alleen het probleem opgelost maar ook je tank gered. Een tank die vanbinnen roest is namelijk gedoemd om vroeg of laat onherstelbaar beschadigd te blijken. Wie de prijs weet die een brandstoftank moet kosten weet dat je maar beter vroeg ingrijpt dan laat, want die dingen zijn bepaald niet goedkoop, wel integendeel!
Tip: Is je motor niet voorzien van een brandstoffilter plaats er dan een. Brandstoffilters zijn er in alle maten, geuren en kleuren maar de transparante exemplaren zijn niet alleen de goedkoopste maar nog altijd de meest handige. Je vind ze bij je dealer of in een goed gesorteerde doe-het-zelf zaak. Plaats de filter tussen de brandstofkraan en de carburatoren op een goed zichtbare plaats –benzineleiding doorknippen en de filter ertussen plaatsen- en je zal altijd snel en duidelijk kunnen zien of er vuil in de brandstoftank zit en de toevoer van benzine naar de carburateurs nog altijd vlot verloopt; op sommige benzinekranen zitten namelijk ook benzinefilters en ook die kunnen natuurlijk ook verstopt geraken.