Hittebestendige verf getest.
Verf is een product dat ons leven aangenamer maakt. Denk maar eens hoe alles erbij zou staan mochten we niet in de mogelijkheid zijn om hetgeen ons omringt van een kleurtje te voorzien. 't Zou een naakte en meer eentonige wereld tonen, en dat naakt zou -ook deze keer- zeker niet altijd en overal synoniem staan voor mooi, zoveel is zeker…
Alsof dat nog niet genoeg is zouden ook heel wat dingen snel vervallen, wegrotten of corroderen. Wie ooit al eens een motor gezien heeft die een lang en zwaar leven achter de rug had weet dat ook de motorindustrie voor heel wat zaken gebruik maakt van verf. Zelfs motorblokken, remdelen en uitlaten krijgen niet zelden een laagje verf om het allemaal wat op te fleuren en beter bestand te maken tegen de weersinvloeden. Het spreekt vanzelf dat die verf zo gemaakt is dat ze tegen grote warmte kan. Jammer genoeg heeft ook die verf echter niet het eeuwige leven…
Maar geen nood; het is niet alleen de industrie die aan degelijke verf kan komen om aan warmte onderhevige onderdelen te beschermen. Dat was in het verleden wel anders, maar gelukkig is het tij gekeerd in het voordeel van de doe-het-zelver: Ledrie Sales heeft bijvoorbeeld de Motrax H.T. Paint in zijn aanbod. Op de verpakking van de kit, die bestaat uit 100 ml verf, 100ml cleaner en een borsteltje, staat dat die bedoeld is voor het gebruik op motorblokken, uitlaatsystemen en remklauwen. Bovendien is de verf verkrijgbaar in de kleuren geel, rood en zwart. Juist; 't zijn niet alleen restaurateurs die in dit product geïnteresseerd zijn, ook de specialbouwers maken er maar wat graag gebruik van.
Een proefkonijn, dat hadden we nodig om de kwaliteiten van deze verf in de praktijk te kunnen testen. We vonden een bejaarde Aprilia Pegaso bereid om het sterk geroeste hitteschild van zijn uitlaatsysteem ter beschikking te stellen en gingen ermee aan het werk.
In de verpakking van de kit zit een handleiding die in 5 talen is opgesteld. Zoals meestal het geval is schittert de Nederlandstalige versie door afwezigheid maar gelukkig zijn de instructies wel in het Engels en het Frans uit de doeken gedaan. Het overgrote deel van de Belgen en de Nederlanders moet dus niet naar een tolk op zoek gaan om duidelijkheid te krijgen in de werkwijze die moet gevolgd worden. En die is zowel kort als eenvoudig en kan dus niet mis verstaan worden.
Vrij vertaald komen de aanwijzingen hier op neer: het te verven oppervlak dient eerst met het bijgeleverde cleaning solvent duchtig gereinigd te worden. Vervolgens wacht men tot het oppervlak volledig droog is en het solvent dus volledig is verdampt. Eerst dan kan de verf aangebracht worden met de bijgeleverde borstel. In de meeste gevallen volstaat het om één laag aan te brengen. Die is stofdroog na plusminus 20 minuten. Geheel uitgehard is de laklaag echter pas 24 uur. Aangeraden wordt om zolang te wachten om het onderdeel te gebruiken.
Wij namen de proef op de som en behandelden het uitlaatsysteem van de Aprilia zoals voorgeschreven in de gebruikshandleiding. Niet in de gebruiksaanwijzing maar toch aan te raden in ons specifieke geval was het paneel eerst en vooral met een staalborstel te reinigen. De oude, schilferende verf werd erdoor verwijderd. Bij het aanbrengen van het solvent -ging heel gemakkelijk met de bijgeleverde borstel- kwam er een niet onaangename, maar wel heel indringende geur vrij. Omdat het solvent razendsnel verdampte en die bepaalde geur verspreidde raden we aan om die bewerking in een heel goed verluchte ruimte uit te voeren, daarbij zeker niet te roken en ver weg van warmtebronnen te werken. Anders dreigt er zeer waarschijnlijk ernstig brand- en/of ontploffingsgevaar.
De verf bleek een dikke, doch gemakkelijk uitstrijkbare substantie te zijn die uitstekende dekeigenschappen vertoonde. Twee keer instrijken om de zaak in een strak zwart kleedje te steken bleek helemaal overbodig te zijn.
24 uur later monteerden we het nu pikzwarte, blinkende hitteschild. We lieten de motor netjes warmdraaien en gingen er daarna de baan mee op voor een tochtje van om en bij de 50 kilometer. Stadsverkeer en het daarbij behorende stapvoets rijden werd daarbij niet uit de weg gegaan en al die tijd zaten we natuurlijk te ruiken of er geen luchtje was dat erop wees dat de verf aan het verbranden was. Er viel echter geen vuiltje aan de lucht te bespeuren en toen we terug op ons vertrekpunt waren aangekomen bleek dat de verflaag geheel intact was. We hebben het ooit anders geweten!
De Motrax H.T. Paint die verdeeld wordt door Ledrie Sales en dus te koop is bij zowat elke motorzaak, kost ongeacht de kleur die je kiest 24,96 euro. Geef toe, voor die prijs kan je het verval toch zijn gang niet laten gaan?