Hoe kuis ik mijn motor?
Nee, ook wij houden er niet van, maar het moet nu eenmaal gebeuren. Op geregelde tijdstippen moet elke motor een degelijke poetsbeurt krijgen, zelfs al ziet hij er niet echt vuil uit. Doe je dat niet, dan zal je dure machine traag maar zeker ten prooi vallen aan mechanische defecten, om nog maar te zwijgen van de schade die corrosie met zich meebrengt.
Hogedrukreiniger
De eenvoudigste manier om je motor relatief zuiver te maken is nog altijd een hogedrukreiniger. Ook wij waren lange tijd voorstanders van dat systeem, maar toch gingen we ons daarbij op den duur vragen stellen. Warm water dat, vermengd met een ontvettend detergent, met hoge druk op de motor wordt gespoten heeft, namelijk de onhebbelijke gewoonte om niet selectief te werk te gaan. Wil je bijvoorbeeld de levensduur van je ketting gevoelig verkorten, dan volstaat een beurt met de hogedrukreiniger. Alle smering die tussen de schakels hoort te zitten, spuit je op die manier in een mum van tijdweg. Hoe goed je daarna de ketting ook smeert speelt weinig rol. Het smeermiddel zal nooit het water dat tussen de schakels zit verdrijven, als gevolg daarvan verloopt de smering zeer gebrekkig, met alle gevolgen van dien. De ketting zal ongehoord snel verslijten en roestvorming zal dat proces nog in de hand werken.
Ook wiellagers houden er niet van om van hun smeermiddel te worden ontdaan, evenmin als de lagering van het balhoofd en de achterbrug. Bovendien dringt het water bijna overal door, ook op plaatsen waar het eigenlijk niet hoort te zitten. Motorfietsen die lange tijd op deze snelle, maar weinig doeltreffende manier worden gekuist, vertonen vaak corrosie op schakelaars en elektrische verbindingen. Die zijn wel beveiligd tegen vocht dat op een natuurlijke manier op hen terechtkomt, maar zijn niet ontworpen voor water dat met een hoge druk op hen wordt afgevuurd. Kortsluitingen, slechte stroomgeleiding en tal van andere problemen kunnen het gevolg zijn van zo'n Kärcher-behandeling...
Racekuisers
Hoe het dan wel moet kan je o.a. in de paddock van de racecircuits zien. Een hogedrukreiniger is daar in geen velden of wegen te bekennen en toch zien de machines van de beste teams er kraaknet uit. Na elke trainingsessie worden ze dan ook zorgvuldig van alle vuil ontdaan. Uiteraard speelt hier ook de uitstraling van een raceteam, maar er zit een belangrijker reden achter al dat poetswerk. Door elk onderdeel met de hand zuiver te maken, is de kans op defecten tijdens de race een stuk kleiner.Dit is absoluut geen fabeltje! Tijdens het poetsen worden alle componenten namelijk nagezien, waardoor kleine onregelmatigheden gemakkelijk aan het licht komen.
Voorbereiding
Gewapend met een geschikt detergent, een tuinslang en spons en zeemvel kom je al een heel eind . Wil je echter degelijk werk leveren, dan is enige voorbereiding aangewezen. Zelfs als je alleen maar bij droog weer rijdt, kruipt er vuiligheid op plaatsen waar je dat niet altijd verwacht. De remmen zijn daarvan een goed voorbeeld. Elke keer als je de remmen aanspreekt, worden uiterst fijne deeltjes van de remvoering losgemaakt. Dit grijze stof hecht zich aan de remklauwen en de remschijven. Datzelfde stof zorgt er trouwens niet alleen voor dat de componenten van de rem vuil zijn maar vermindert ook gevoelig hun werking.
Met een brake cleaner grondig de remklauwen en de remschijven afspuiten is wat betreft onderhoud echter voldoende. Vergeet niet om tussen de remklauwen en de schijven te spuiten, want daar is de vervuiling het grootst. Je zal versteld staan hoeveel smurrie er loskomt. Ook de wielen verdienen onze speciale aandacht. Het remstof verspreidt zich namelijk ook over de wielen. Indien je motor is uitgerust met een ketting is het ook niet onmogelijk dat het achterwiel even goed gesmeerd, is als de ketting zelf. Natuurlijk kan je die vettigheid ook proberen verwijderen met een klassiek detergent, maar je kan beter een ontvetter te gebruiken. Met een goede engine cleaner zal je snel en efficiënt je doel bereiken.
Gepast product
Na deze voorbereidende werken kan je met het eigenlijke wassen van je motorfiets beginnen. Gebruik daarvoor steeds een product dat speciaal daarvoor ontworpen is. Met andere chemicaliën experimenteren kan misschien wel heel verleidelijk zijn maar dat houdt ook risico's in. Op een motor zitten namelijk veel kunststofdelen, rubbersoorten en verschillende metalen. Tegen sommige stoffen zijn die niet bestand. Gebruik dus altijd een middel van een bekende fabrikant dat speciaal ontwikkeld werd voor je motorfiets. Meestal volstaat het om deze detergenten over de koude motor te vernevelen en ze daarna een tijdje te laten inwerken. De meest vuile plekken kan je met een spons of zachte borstel nog eens nabewerken om het vuil beter los te weken. Met een tuinslang waarvan de straal is afgesteld op een milde druk spoel je daarna de motor degelijk af. Indien niet alle vuil verdwenen is kan je dit volledige proces meerder keren herhalen maar meestal is dat niet nodig. Als je het resterende vocht afneemt met een zeemvel zal je machine er schitterend bijstaan.
Rijd je met je machine door alle weer en wind dan verdient het aanbeveling om preventief te werk te gaan. Je kan bijvoorbeeld je motor beschermen door die voor het grootste deel te bespuiten met een lichte olie en die daarna met een zachte doek gelijkmatig over de onderdelen te verdelen. Op die manier vermijd je dat het vuil zich aan de machine kan hechten. Natuurlijk houd je dat goedje ver weg van je remmen, je zadel, de handvaten en de voetsteunen, want anders blijft er van een degelijke remwerking niet veel over en wordt de machine heel glibberig. Tenzij je een (echt) gladde jongen bent...