Voorbereiding op de winterslaap
Ooit zette een motorrijder zijn motor netjes gekuist onder een zeil in zijn garage, gaf zijn trouwe ros een bemoedigend schouderklopje en sloot hem op voor meerdere maanden. Toen de lente terug in het land was werd de motor terug in het zonlicht gerold. Groot was de verbazing van de motorrijder, van zijn eens zo schitterende ros was slechts een macaber ogende schim meer over. De tijd en het vocht hadden hun werk gedaan; de gehele motor was met een hardnekkig laagje oxidatie bedekt en tot overmaat van ramp was er met geen stokken leven in het motorblok te krijgen…
Het bovenstaande is jammer genoeg niet één keer gebeurd maar vond met zekerheid reeds ontelbare keren plaats. Elke winter worden er op die manier motoren zwaar mishandeld en dat terwijl hun eigenaars bij hoog en bij laag zweren dat hun motor hun hoogste bezit is. Onwetendheid ligt waarschijnlijk aan de basis van dit jammerlijke verhaal en om dat probleem uit de wereld te helpen brengen we dit artikel. Daarmee trappen we voor velen waarschijnlijk een open deur in maar voor velen zal het een bruikbare leidraad zijn om de volgende lente met plezier en zonder verrassingen de baan op te gaan.
Wat voor velen onwaarschijnlijk klinkt is toch de waarheid: de laatste rit die je als zorgzame motorrijder rijdt voor je je motor voor enkele maanden op stal zet, is van je dealer naar je garage. Wie bij de pinken is laat, voor hij zijn motor zijn welverdiende rust gunt, zijn dealer eerst de motor nazien, smeren en klaarmaken voor de winterslaap. Bovendien vermijd je daardoor ook dat de vervuilde motorolie het motorblok bedreigt en het koelsysteem bevriest. Bepaald geen onbelangrijke zaken…
Door de motor net voor zijn winterslaap een onderhoud te gunnen weet je meteen ook dat hij volgend jaar klaar staat om meteen terug aan de slag te gaan en vermijd je vervelende wachttijden. Vraag het maar aan je dealer, de meeste motorrijders denken daar niet aan en dat terwijl het tijdens het het najaar veel minder druk is in de werkplaats van de dealers.
Tank onderweg naar je garage de motor nog eens goed vol, zo kan er tijdens het stilstaan geen roestvorming optreden aan de binnenkant van je brandstoftank. Bij je garage aangekomen wordt de motor netjes opgepoetst, ook al heeft je dealer voor de onderhoudsbeurt nog het grootste vuil weggespoten. Vuil tast namelijk na verloop van tijd de ondergrond aan waarop het rust en dat willen we natuurlijk kost wat kost vermijden. Eenmaal van alle smurrie ontdaan beschermen we de motor tegen vocht.
Een goed product daarvoor is onder andere de FS365 van Scottoiler. Het goedje is in een handige spuitflacon verpakt en vormt, nadat het op de motor is verstoven, een effectieve barrière tegen corrosie. Vermijd het product aan te brengen op remschijven en remklauwen want het bevat onder andere minerale oliën en die zijn echt niet bevorderlijk voor de remprestaties van je motor. Mooi is dat het product biologisch afbreekbaar is zodat ook de groene jongens en meisjes onder ons geen bezwaar kunnen hebben tegen het gebruik ervan.
Nu de motor netjes is en beveiligd tegen corrosie kunnen we aandacht besteden aan de banden. Die houden er namelijk niet van om lange tijd, zonder bewegen, het gewicht van de motor op zich te voelen rusten, dus moeten we daar een oplossing voor vinden. Het ideale scenario daarvoor is dat we de motor gewoonweg niet op zijn banden zetten. Omdat heel wat motoren de dag van vandaag geen middenbok meer hebben, moeten we onze toevlucht nemen tot andere middelen om de banden van de grond te houden.
De pitbokken die de racers gebruiken geven ons een degelijke, veilige oplossing voor dit probleem. Ze bestaan voor zowat elke motorfiets, kosten de wereld niet, ondersteunen de motor zoals het hoort en zijn bovendien handige hulpmiddelen bij het onderhouden van de motor. Met de beide banden nu van de grond gezet richten we onze aandacht vervolgens op de batterij.
Een batterij is een handig ding, maar eist wel van zijn eigenaar de nodige aandacht om perfect te blijven presteren. Omdat zelfs nog maar een beetje stroomverlies op lange termijn volstaat om alle stroom uit een batterij te trekken, is de minste voorzorg die we kunnen nemen het afkoppelen van de beide polen van de batterij. Wil je het goed doen dan koppel je de batterij vast aan een druppellader. Die kan gedurende meerdere maanden aangesloten blijven en zorgt ervoor dat er regelmatig stroom van je batterij word onttrokken waarna ze terug op spanning wordt gebracht.
Op die manier maakt de druppellader de batterij wijs dat ze nog steeds in een motor zit waarmee regelmatig gereden wordt en zoals we allemaal weten is dat het beste biotoop voor een batterij. Heb je er de plaats voor, dan zet je de batterij en de druppellader in een matig verwarmde ruimte, zo wordt het gehele proces niet nadelig beïnvloed door extreme temperaturen. Heb je nog geen druppellader dan is het geen gek idee om er ééntje aan te schaffen. Kies je daarbij voor een product van een bekend merk –Optimate bijvoorbeeld- dan mag je er bijna op rekenen dat de levensduur van die lader die van je motor zal overtreffen én dat je motor volgend jaar met een frisse batterij aan de start komt.
Heb je een motor die van carburatoren is voorzien en kan je gemakkelijk bij deze gasfabrieken, dan is het geen gek idee om de brandstoftoevoer ernaartoe af te sluiten en de vlotterkamers te laten leeglopen voor je de motor aan de kant zet. Door lang stil te staan verdampt namelijk het product dat in de benzine zit die het goedje gemakkelijk laat ontbranden.
Het gevolg is dat de motor na lang stilstaan zelfs met een perfecte batterij maar moeilijk aan de praat te krijgen is. Twijfel je waar één en ander zit dan vraag je daarvoor info aan je dealer. Die wijst je met alle plezier de juiste schroefjes aan; de volgende lente zal zijn telefoon toch roodgloeiend staan van motorrijders die hem bellen om als de bliksem hun motor rijklaar te maken. Op dat moment rijd jij natuurlijk al fluitend rond op je ros… tenminste als je het bovenstaande nauwgezet hebt toegepast.
Ter afsluiting nog dit: vermijd ten koste van alles je motor met een oude deken, een zeil of een stuk plastiek af te dekken tijdens zijn winterslaap. Die spullen trekken ofwel het vocht aan of houden het ter plaatse waardoor een soort microklimaat ontstaat waarin een motor die zelfs goed beschermd is niet wil staan.
Kies je ervoor om je motor af te dekken schaf dan een speciale hoes aan. Die zijn uit het juiste materiaal vervaardigd om bovenstaande gevaren tegen te gaan en gaan momenteel voor weinig geld over de toonbank. Op de koop toe ogen ze ook nog netjes en professioneel. Echt, hij is het waard, je lieveling!