Aprilia SRV 850 2012 voorstelling
De top van de motorscooters is niet meer wat het geweest is. Met andere woorden, de grote motorscooters zijn het stadium van goedkoop vervoer voorbij. De Aprilia SRV 850 bijvoorbeeld is een motorscooter die heel wat prestige uitstraalt en dus allesbehalve een "basic" voertuig kan worden genoemd.De SRV 850 is gebaseerd op de GP800, een andere maxi-scooter van de Piaggio Group. De Aprilia-ingenieurs, ervaren in de meest veeleisende snelheidscompetities, hebben op dat idee verder geborduurd en dat op hun eigen karakteristieke manier.
In het Aprilia-persdossier van de SRV staat dan ook dat de prestaties van de motor opgevijzeld zijn, het gewicht van het geheel verlaagd is en het uiterlijk veranderd teneinde het Aprilia-DNA op deze maxi-scooter over te brengen. De krachtbron van de SRV 850 is een 90 graden V-tweecilinder. De motor heeft vloeistofkoeling, vier kleppen per cilinder, een bovenliggende nokkenas en een cilinderinhoud van 839,3cc. De twin komt gevoed door een elektronische brandstofinspuiting aan een topvermogen van 76 pk en een maximum koppel van 76,5 Newtonmeter. Desondanks beantwoordt de twin aan de Euro 3-regels en gaat zo economisch mogelijk met de brandstof om. Om de roterende inertie optimaal te kanaliseren draaien de krukas en de transmissie in de tegengestelde richting van de wielen. Het gevolg is dat het gyroscopisch effect van een en ander afgezwakt wordt, waardoor het voertuig zich gemakkelijker van richting laat veranderen. De transmissie wordt gevormd door een automatische, droge centrifugaal koppeling en een CVT-versnellingsbak. De eindoverbrenging bestaat uit een Regina Z-ketting en tandwielen. Het kader van de Aprilia SRV 850 is gemaakt van stalen buizen die in een vakwerkstructuur zijn samengebracht. Diverse plaatverbindingen maken het kader extra rigide. Aprilia claimt dat de stabiliteit van het geheel gelijk is aan dat van een motor en dubbel zo stijf is als dat van een gemiddelde motorscooter. De hellingshoek van 45 graden doet ook al veeleer aan de mogelijkheden van een sportmotor denken dan aan die van een motorscooter; 't is overduidelijk dat Aprilia met deze SRV nieuwe maatstaven wil stellen…
De achtervork is gemaakt uit gegoten aluminium. De monoshock is horizontaal gemonteerd en zevenvoudig instelbaar op gebied van veervoorspanning. De conventionele, hydraulische voorvork beschikt over 41 millimeter dikke benen. Vooraan is een 16 duims wiel gemonteerd, terwijl achteraan voor een 15 duims exemplaar is gekozen. Rondom zijn schijfremmen gebruikt van het merk Brembo. Met semi-zwevende 300 millimeter remschijven vooraan en een 280 millimeter schijfrem achter is zeker ook op dat vlak niet bespaard! Bovendien is ook een parkeerrem aanwezig, ABS en is er gebruik gemaakt van twee gescheiden remcircuits. Regelbare remhendels moeten voor een optimaal remgevoel zorgen. De vormgevers hebben gepoogd de typische Aprilia-lijnen van de motoren over te brengen naar de SRV 850. De driedelige koplamp en de luchtinlaat onder de neus zijn samen met de stroomlijn in de windtunnel getest en verbeterd. Duidelijk herkenbaar zijn ook de Aprilia-design invloeden in de rest van het plaatwerk en de gebruikte voorzieningen.
Het dashboard wordt bijvoorbeeld gevormd door een groot lcd-scherm in combinatie met analoge klokken die de snelheid en de draaisnelheid van de SRV aangeven. Kiezen welke gegevens geafficheerd worden, gebeurt middels een druk op de knop op het stuureinde. Gewapend met een tankinhoud van maar liefst 18,5 liter zal deze droog 249 kilogram wegende scooter een respectabele actieradius hebben. Over de prijs van de SRV 850 bestaat inmiddels ook al duidelijkheid: in standaard uitvoering moet deze motorscooter 9.329 euro kosten, wil je de met ABS en ATC uitgeruste versie, dan moet je daar 9.749 euro voor veil hebben.