CFMoto Urban "R" 125 2007 testverslag
"Het gele gevaar"… in de jaren '60 en '70 had iedereen in Europa er de mond van vol. Er leefde toen schrik onder de bevolking dat de Chinezen naar Europa zouden komen om er het bewind over te nemen. De schrik voor communistisch China zat er goed in en dat was op zich niet eens zo'n gek idee want de hoeveelheid inwoners dat het land telde was toen al indrukwekkend. De anticommunistische campagne die in de Verenigde Staten op dat ogenblik woedde was blijkbaar ook meteen naar Europa overgewaaid…De geschiedenis heeft ons geleerd dat die vrees onterecht bleek, maar dat de Chinezen natuurlijk niet stilgezeten hebben gedurende de laatste decennia laat zich raden. Eerst en vooral groeide hun bevolkingsaantal aan tot meer dan 1,2 miljard koppen en die hebben intussen een economie op poten gezet waar de gehele wereld met eerbied mag naar opkijken. De vraag naar brandstof en staal groeit er momenteel gestaag en dat zijn duidelijke tekenen dat er daarachter in het Oosten heel wat activiteiten broeien. Het zijn niet alleen onze motorkledij en helmen die daar vorm krijgen, zoveel is duidelijk… Dat de lichte motoren en bromfietsen in China een geliefd vervoermiddel zijn hebben jullie wellicht reeds –net als wij- uit tv-documentaires kunnen opmaken. Natuurlijk is er daardoor een eigen productie van motoren, bromfietsen en scooters ontstaan en die merken staan nu op het punt om ook in Europa voet aan wal te zetten. Eigenlijk zijn ze er al, maar door de (voorlopig) bescheiden aantallen waarin ze verkocht worden, vallen ze in het straatbeeld niet zo meteen op. Wij kregen van Deck bvba echter de kans om een échte Chinees te testen. Dat bedrijf voert namelijk naast een aantal gerenommeerde onderdelen- en helmen- en kledijmerken sinds kort ook uit China afkomstige scooters in. De naam CFMOTO zal jullie misschien niet meteen bekend in de oren klinken, maar geloof ons vrij als we zeggen dat dat binnen afzienbare tijd wel anders zal zijn. CFMOTO is immers een enorm Chinees bedrijf dat in 1989 opgericht werd en dat er sindsdien geen gras liet over groeien. Jaarlijks produceren ze inmiddels niet minder dan 500.000 vloeistofgekoelde motorblokken en bouwen er 200.000 scooters en motorfietsen. Ja, een reusachtige afzetmarkt net voor de deur hebben zorgt écht wel voor ronduit indrukwekkende productiecijfers… Dat ze dat bij CFMOTO allemaal niet zonder overleg doen getuigt de Urban "R"125 die we zoals gezegd onlangs in handen kregen. Deze 125cc metende scooter kreeg de eer toebedeeld om als ambassadeur en pionier van de Chinese motorindustrie naar voren te treden. Een taak die hij duidelijk met veel overgave vervulde want hij wist ons van bij de eerste kennismaking te boeien. Tenslotte krijg je als verslaggever niet alle dagen de kans om een produkt te beoordelen dat –wat ons betreft- van een zo goed als onbekende producent stamt.
Het uiterlijk van de Urban verraadde ons niet dat deze scooter hier in Belgenland slechts 2.350 euro kost. Ja, BTW en al de andere poespas inbegrepen. Bovendien is in die prijs ook de topkoffer en een alarmsysteem inbegrepen. Inderdaad, je zou het in eerste instantie nauwelijks geloven dat dit voor die prijs allemaal mogelijk is, maar dat zijn nu eenmaal de harde, nuchtere feiten. China is een land met erg lage loonkosten en dat laat zich duidelijk voelen! De lijnen van de Urban kwamen ons zelfs een beetje Europees –lees Italiaans- over. Overal netjes afgewerkt en fraai vormgegeven was de eerste indruk die de Urban bij ons wekte en zelfs na een meer doorgedreven ontdekkingstocht bleef die indruk bestaan. Sober vormgegeven, maar toch ook echt fraai is dan ook de conclusie die we bij het uiterlijk van de Urban onderschrijven. De aanwezigheid van de "sportdemper" geeft deze scooter bovendien meteen een heel modern tintje mee en daar hebben we hier op de redactie beslist wel oren naar. Onze interesse was gewekt en snel namen we de technische gegevens voor. Dat de Urban was uitgerust met gegoten aluminium wielen, twee schijfremmen en een telescopische voorvork hadden we ook zonder die data door te nemen natuurlijk al gezien en ook de kettingloze transmissie was ons inmiddels opgevallen. Het feit dat het motorblok een vloeistofgekoelde ééncilinder viertakt bleek met een cilinderinhoud van exact 124,6 cc leerden we uit de technische beschrijving die de importeur ons had toegestopt. Ook bleek er een elektronische ontsteking aan boord, een automatische versnellingsbak met dubbele variator en een brandstoftank met een inhoud van 7 liter. Het geheel bleek droog 126 kilogram te wegen en 8,8 Newtonmeter koppel te produceren bij 6.000 omwentelingen per minuut. Over het maximum vermogen zweeg men in de brochure in alle talen, maar dat de Urban op vette 16 duims banden stond konden we wel vinden in het overigens in vier Europese talen opgestelde "paspoort" van deze CFMOTO.
De Urban "R" starten doe je met een elektrische starter. Wil die startpoging succesvol verlopen, dan moet je de rem bedienen terwijl je op de startknop drukt en moet de zijstandaard zijn ingeklapt. Eerst dan slaat de éénpitter meteen aan en produceert een zeer bescheiden fluisterstem. Mechanische geluiden zijn er zo goed als niet waar te nemen en dat is natuurlijk niet echt verwonderlijk; het blok gaat schuil achter een bijna volledige koetswerkpartij én is bovendien ook vloeistofgekoeld, wat op zich al een hele resem mechanische geluidjes dempt. De zithouding die een Europeaan tevreden stemt is blijkbaar bij de Chinezen ook heel populair, want die van de Urban paste ons als gegoten. Het zadel voelde ook al meteen comfortabel aan en onze voeten konden we zonder problemen kwijt op de ruim uitgevoerde treeplanken. Onze duo-rijdster mocht ook niet klagen; het zadel beviel haar meteen en de uitklapbare voetsteunen leken wel speciaal voor haar geplaatst te zijn. Nu iedereen aan boord was kon de testrit beginnen. "Opgepast!" mompelden we toen we onze eerste meters aflegden met de Urban; "het gele gevaar komt er nu wel degelijk aan…"
Het rijgedrag van de Urban "R" als gevaarlijk omschrijven zou niettemin een grote leugen zijn. De Chinees stuurde van bij de eerste meters strak en goudeerlijk. Licht in de omgang en toch stabiel; en dat is de indruk van een motorrijder die niet meteen elke week in het zadel van een lichte scooter zit. De vering deed verrassend goed haar werk. Zelfs met de achterschokbrekers in hun lichtste stand afgesteld sloegen die niet door -en deinde de Urban niet na- zelfs niet toen we moedwillig enkele verkeersdrempels voor onbestaand aannamen. De voorvork spreidde hetzelfde gedrag tentoon en had ons dus ook meteen voor zich gewonnen. Op onze onvolprezen wegen blijft de Urban "R" dus mooi zijn koers houden, ook al gaat het er soms wat ruw aan toe tengevolge van een in slechte staat verkerende wegverharding én zit je met een duo achterop. De hydraulisch bediende schijfremmen zien er niet alleen héél echt uit, maar zijn dat in de praktijk gelukkig ook. De voorrem deed vanaf het begin van de test zijn ding heel overtuigend en beet met veel enthousiasme toe wanneer we daarom vroegen. De achterrem was een ander verhaal. Die krijste het aanvankelijk uit van blijdschap als we er beroep op deden en verspeelde meer energie aan zijn vocale kunsten dan aan inspanningen om de Urban tot staan te brengen. Na een twintigtal kilometer aldus begeleid te zijn bij onze stopmanoeuvres was ons geduld zo goed als opgesoupeerd en grepen we de achterrem volledig onverwacht eens goed bij de keel. Meteen had de spottende achterrem blijkbaar zijn ware meester gevonden want vanaf dan hield hij wijselijk zijn mond en remde stukken beter wanneer we daarom vroegen. Gezien de ronduit maagdelijke kilometerstand van de Urban toen we hem in handen kregen (nog geen 30 kilometer op de teller) kunnen we de achterrem dit spielereitje niet echt kwalijk nemen; ook wij moesten opgevoed worden en geloof ons of niet: onze moeder heeft er naar eigen zeggen een heel pak grijs haar aan overgehouden en stellen dat dat mens een dwangmatige leugenaarster is zouden we niet lang overleven…
De viertakt ééncilinder van de Urban hebben we tijdens de test niet echt te zien gekregen, maar dat hij er wel degelijk zat heeft hij ons gewaar laten worden. Veel soepeler dan we van een ééncilinder voor mogelijk hadden gehouden deed de Chinese mono zijn werk. Hij werd daarbij perfect geassisteerd door de variabele automatische versnellingsbak. Het geheel, met ons erop, bleek niet alleen in staat te zijn om zonder horten of stoten te vertrekken, maar bleef ook heel overtuigend onder volle acceleratie, bij inhaalmanoeuvres en tijdens rustig cruisen. De acceleratie was meer dan voldoende om –zelfs met een duo achterop- het autoverkeer voor te blijven. Ook wat betreft topsnelheid kom je als 125cc scooterrijder niets te kort op de Urban want met twee personen aan boord haalden we vlot de kaap van de 100 kilometer per uur. Ook bij die snelheden bleef de Urban "R" zo stabiel als een huis zijn weg vervolgen. Dat deed hij zo nadrukkelijk dat we even dachten dat de snelheidmeter overoptimistisch ingesteld was. Een blik in de achteruitkijkspiegels leerde ons echter dat we wel degelijk "goed" bezig waren want de ons achtervolgende auto's losten de koploper. Ja, je kan het merken: toen we dit testrapport schreven hadden we net het verslag van de wielerwedstrijd Parijs-Roubaix achter de rug…
Op een scooter kan je traditiegetrouw steeds zonder extra uitrusting mooi wat bagage meenemen. Op de CFMOTO is dat niet anders; onder het zadel zit er een compartiment verborgen waarin mevrouw gemakkelijk haar overlevingskit –sorry, grapje- haar handtas kwijt kan en in het eveneens afsluitbare vak dat zich voor de knieën van de bestuurder bevindt kan je ook nog een mooie hoeveelheid rommel kwijt. In de topkoffer die standaard op de Urban "R" staat gemonteerd is ook nog heel wat ruimte beschikbaar om wat bagage achter slot en grendel mee te voeren, maar jammer genoeg past daar net geen helm in. Misschien krijg je er nog net een minuscule jethelm in gewurmd, maar dan zal die toch veeleer voor een kind geschikt moeten zijn dan voor een volwassene. Een klein foutje van de CFMOTO ontwerpers onzes inziens, want ook onder het zadel kan je geen helm kwijt. Of zouden de Chinezen misschien statistisch gezien een kleiner hoofd hebben dan de doorsnee Europeanen? Wie het weet mag het ons zeggen…
Zo, dat was het dan. Ons eerste testverslag van een Chinees gemotoriseerd voertuig zit erop. Als eindconclusie kunnen we stellen dat je met de CFMOTO Urban "R" heel veel scooter koopt voor je geld. Voor de prijs van 2.350 euro vind je namelijk niet zo snel een viertakt scooter met een cilinderinhoud van 125cc die mooi en degelijk afgewerkt is, laat staan dat die standaard ook nog is uitgerust met een alarmsysteem en een topkoffer. Het enige waar je misschien zult moeten aan wennen is dat de gebruikte kunststof anders aanvoelt, maar daarom wellicht niet minder sterk en duurzaam is dan het materiaal dat we hier in Europa gewoon zijn. Maar ach, alles went en verandering van spijs doet eten… Niet alleen voor de eindgebruiker is de CFMOTO interessant; ook voor een dealer kan de Urban "R" een belangrijke aanwinst betekenen in zijn showroom. Tenslotte is dit een prijsgunstig vervoermiddel dat bij een groot publiek in de smaak zal vallen. Wie interesse heeft om de producten van CFMOTO te gaan verdelen kan daarvoor zijn licht opsteken bij de importeur. Die is namelijk van plan om een volledig dealernetwerk op poten te zetten. Bij interesse daarvoor stuur je een mailtje naar info@deck.be Technische gegevens: Motor: Type: Eéncilinder viertakt Koeling: Vloeistof Boring x slag: 52,4 x 57,8 millimeter. Cilinderinhoud: 124,6 cc. Compressieverhouding: 10,3:1 Voeding: carburator Max. vermogen: n.b. Max. koppel: 8,8 Nm @ 6.000 o.p.m. Koppeling: automatische slipkoppeling. Versnellingsbak: automatic met dubbele variator Eindoverbrenging: tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvering: hydraulische telescoop Achtervering: stereovering; veervoorspanning regelbaar Remmen voor: schijfrem 240 millimeter met enkelzuigerremklauw Achterrem: schijfrem 180 millimeter met enkelzuigerremklauw Banden: voor 100/80 x 16, achter 110/80 x 16 Maten en gewichten: Lengte: 2.034mm. Breedte: 700 mm. Hoogte: 1.186 mm. Wielbasis: 1.353 mm. Grondspeling: 140 mm. Zithoogte: 820 mm. Tankinhoud: 7 liter. Drooggewicht: 126 Kg. Prijs: 2.350 euro. Invoerder: www.deck.be