Honda SW-T 600 2011 testverslag
Honda heeft de boot van de motorscooters niet gemist. Het merk is van meet af aan met die rage meegegaan en plukt daar nu de vruchten van. Momenteel zijn motorscooters razend populair en het ziet ernaar uit dat dat de komende tijd niet anders zal worden. De toenemende verkeersdrukte, het gebrek aan parkeerplaatsen, het stresserend rijden in file… met een gemotoriseerde tweewieler heb je daar zo goed als geen last van!Dat laatste is zeker waar als je met een scooter rijdt met automatische versnellingsbak. Daarmee glip je overal door zonder je om een koppeling of een versnellingsbak te bekommeren. En dat scheelt een slok op een borrel, zo kan je al je aandacht aan het rijden zelf schenken. Maar dat terzijde. Iedereen die al eens met een motorscooter heeft gereden weet dat dat een heel bevrijdende, aangename bezigheid is.
De SW-T600 is Honda's paradepaardje in de motorscooter klasse. En dat merk je meteen als je er de technische gegevens van die scooter bijneemt. Dan blijkt namelijk al snel dat de SW een tweecilinder viertakt krachtbron heeft en dat is een beetje een zeldzaamheid in het scootersegment. De motor is bovendien bepaald niet rudimentair wat betreft constructie. Het gaat om een parallel tweecilinder viertakt die vloeistofkoeling heeft, over een dubbele bovenliggende nokkenas beschikt en gebruik maakt van vierkleps technologie. De twin komt met een boring en slagverhouding van 72 x 71,5 millimeter op een totale cilinderinhoud van 582,2 cc en weet gevoed door een elektronisch geregelde brandstofinspuiting daaruit 51,3 pk te onttrekken. Daarnaast is er een maximum koppel van 55 Newtonmeter aan boord, een automatische koppeling en een V-Matic versnellingsbak. Met andere woorden, de overbrengingsverhoudingen worden middels een variator systeem automatisch aan de noden van het moment aangepast.
Wat betreft het rijwielgedeelte is Honda echt wel karig met zijn berichtgeving. We vermoeden een stalen buizenframe waarin de 41 millimeter dikke telescopische voorvork met 105 millimeter veerweg is ondergebracht. Achteraan is stereovering toegepast die voor 115 millimeter veerweg zorgt. Zowel voor- als achteraan is de Honda met een schijfrem uitgerust en van ABS voorzien om de rijklaar 250 kilogram wegende combinatie tot staan te brengen.
De SW-T600 is het vlaggenschip van de Honda motorscooter afdeling en dat is dan ook goed te zien aan zijn voorkomen. De SW is beslist een verschijning die de indruk geeft van goeden huize te komen. Niet alleen zijn de afmetingen echt riant maar ook is de afwerking foutloos en het design traditioneel en dus vertrouwenswekkend. Eenmaal in het zadel apprecieer je meteen de ruime en comfortabele zitplaats en kijk je tevreden naar het compleet uitgeruste dashboard. Toerenteller, snelheidmeter, benzinemeter, temperatuurmeter, een klokje… dat en nog veel meer gegevens kan je van het dashboard aflezen.
Overigens is het zo dat je je meteen thuis voelt op de SW-T600. De zithouding laat ondanks het geboden comfort een intuïtieve bediening toe en geeft een gevoel van controle over het voertuig. Daarbij komt dat deze motorscooter zich heel gemakkelijk laat manoeuvreren. Het lage en centraal gelegen zwaartepunt laat zich positief gelden en voorkomt dat de scooter ook nog maar een spoor van topzwaar zijn laat noteren. Mooi is daarenboven dat de Honda zowel van een middenbok als een zijstandaard is voorzien en uitgerust is met een niet onaanzienlijke bagageruimte onder het zadel. Dat zadel kan met de contactsleutel geopend worden en is zowel voor de bestuurder als de duo van een ruggensteun voorzien. De duo vindt naast het zadel bovendien ruime en geriefelijk gemodelleerde handgrepen terwijl er voor haar of hem ook uitklapbare voetsteunen zijn voorzien.
Is de uitrusting op het eerste gezicht riant, toch willen we in verband daarmee twee kanttekeningen plaatsen. We missen op deze scooter, die tenslotte wel Honda's topmodel is, een stroomaansluiting waarlangs -bijvoorbeeld- een navigatiesysteem kan gevoed worden. Ook is er van huis uit geen enkele voorziening getroffen om zo'n handige hulp ergens te kunnen plaatsen. Nog een geluk dat de accessoiremarkt in zo'n bevestigingen voorziet maar zowel voor het bevestigingspunt als voor de stroomvoorziening zal het niettemin knutselen worden om die gemonteerd te krijgen. En dat hadden we anno 2011 echt wel graag anders gezien. Zeker omdat de scooterrijder vaak ook een automobilist is die sinds jaar en dag gewoon is door de auto-industrie op zijn wenken te worden bediend… Deze bedenking verhuist echter al snel naar de achtergrond als je met de SW gaat rijden. Het starten van de SW kan iedereen; gewoon het contact aanleggen en op de startknop drukken terwijl je de rem inknijpt, meer is er echt niet aan. De besturing gaat al even eenvoudig, gewoon gas geven en de scooter in de richting sturen die je uit wil. Echt, wie met een brommertje kan rijden kan even gemakkelijk met deze grote motorscooter overweg. Een verademing voor velen want de dag van vandaag investeren nog maar weinig mensen in het aanleren van iets… 't moet allemaal vanzelf gaan, anders is het niet goed?!
Maar dat terzijde. Met de SW-T600 kan dus iedereen rijden en dat wordt nog in de hand gewerkt door de goudeerlijke wegligging van deze motorscooter. Heel voorspelbaar loopt de Honda de bocht door en doet dat gewillig en strak zowel bij hoge als bij lage snelheden. Ook in de rechte lijn loopt hij als een trein; 't is enkel als het gas heel wijd open staat dat de voorkant een beetje licht durft aanvoelen, maar dan rij je al ver boven hetgeen wettelijk is toegelaten op de snelweg. Je kan trouwens maar beter de snelheidsmeter in de gaten houden, dik 170 per uur loopt de SW-T600 zonder dat je daarvoor echt moeite moet doen…
Wat zelfs – of vooral – bij hoge snelheden opvalt is dat de Honda een echt goede bescherming biedt tegen de rijwind. Koud zal je het op deze motorscooter enkel hebben als het echt vriest en als je slecht gekleed gaat, want je romp en je benen worden afdoende tegen de elementen en de rijwind beschermd. Het windscherm zorgt er bovendien voor dat je hoofd nauwelijks of geen turbulenties te verwerken krijgt. We reden met een Davida Jet zonder oogbescherming in het najaar met de SW-T600 over de snelweg en knipperden amper af en toe eens met de ogen; moet je op veel andere tweewielers eens proberen?!
Het gevoel van comfort dat je van bij de eerste kennismaking met de Honda krijgt gaat ook eenmaal onderweg dus onversneden verder. De trillingsvrije en soepele loop van de motor en de vlekkeloos werkende transmissie zorgen daar ook voor. Wat betreft power zit je altijd en overal meer dan goed; het zal een straffe auto – en zelfs motor!- moeten zijn die deze Honda in een stoplichtsprintje het nakijken geeft. Mooi is daarbij dat de reacties op het gas wel alert zijn maar nooit hinderlijk gaan aanvoelen. Zacht aanvoelen als het moet en hard gaan als het kan; dat is deze SW-T600 echt wel op het lijf geschreven. En dan de remmen. Heeft een motorscooter in regel nog steeds niet die uitstekend te doseren remmen van een kwaliteitsmotor, bij de SW-T600 blijft er wat betreft remwerking maar weinig te wensen over. De remwerking is voorspelbaar, goed doseerbaar en heel krachtig. Goed gevonden is het gekoppelde remsysteem. Je kan met één hand op beide wielen afremmen en dat zorgt voor spectaculair korte remafstanden.
Komt daarbij dat de Honda standaard van ABS is voorzien en je weet meteen dat deze scooter zelfs in handen van een minder ervaren bestuurder remt als een blok. Een niet onbelangrijke eigenschap voor een echt wel heel snelle motorscooter… Wat betreft passieve veiligheid scoort de SW-T600 ook goed. De lichtblokken achteraan zijn ruim bemeten zodat niemand je over het hoofd kan zien, zelfs niet al rij je door hondenweer. Ook aan de voorkant is Honda gul geweest met de lichtopbrengst. 't Is alleen jammer dat er op de knipperlichtinstallatie geen mogelijkheid is om met vier pinkers te rijden. Nochtans een voorziening die erg handig is bijvoorbeeld op het moment dat je plots in de staart van een file belandt.
En daarmee hebben we zowel de grote als de kleine kantjes van de SW-T600 gehad. Rest ons te vermelden dat we met volle teugen van het rijden met deze maxiscooter hebben genoten en dat we hem veeleer schoorvoetend aan zijn rechtmatige eigenaar hebben teruggegeven.
Voor de prijs van 8.990 euro is hij echter de jouwe. Akkoord, 't is geen crisisprijsje maar daartegenover staat dat je een massa rijplezier aan deze motorscooter zult beleven. En dat gedurende de meest uiteenlopende ritten; woon/werk verkeer, reizen, boodschappen, zoon of dochter naar school brengen; 't kan allemaal met deze Honda en dat met een maximum brandstofverbruik van 5 liter op 100 kilometer. Moet je zelfs met de nieuwste wagens in de praktijk niet proberen!