Honda Vision 110 2012 testverslag
Honda heeft op het salon van Milaan ondermeer de Vision 110 voorgesteld; een lichte, prijsgunstige motorscooter die je desondanks veilig en comfortabel van punt A naar B moet brengen en dat zowel bij woon/werkverkeer als in je vrije tijd. Dat de wonderen de wereld niet uit zijn, konden we nog maar eens ondervinden. De kakelverse Vision bleek namelijk niet alleen op het salon van Milaan te staan, maar ook doodleuk in de ontvangstruimte van de Honda-vestiging in België. Rijklaar bovendien, waardoor we er meteen een rijindruk konden mee opdoen. De Vision mag dan wel erg scherp geprijsd zijn ( 1.890 euro), deze rijklaar slechts 102 kilogram wegende motorscooter ziet er heel gladjes en piekfijn afgewerkt uit. Het koetswerk, de ruim bemeten verlichtingselementen, de tellerpartij, het zadel; het ziet er allemaal heel gelikt uit en alles past perfect bij elkaar.
Wanneer je de Vision ter hand neemt, merk je meteen het homogene gevoel dat deze scooter op de gebruiker overbrengt. Laag van gewicht en met een prijs die niet op de maag zal liggen, zie je dat er toch niet op de materiaalkeuze werd bespaard. De twee achteruitkijkspiegels bijvoorbeeld zouden echt niet misstaan op een zwaardere, veel duurdere scooter. De vorm van het zadel en hoe het aanvoelt, is nog een goed voorbeeld van het feit dat we hier echt wel met een kwaliteitsproduct te maken hebben.
Bekijken we de tellerpartij en de bedieningen, dan zien we dat Honda er alles aan heeft gedaan heeft om de drempel naar deze motorscooter zo laag mogelijk te houden. Met andere woorden, niemand zal zich door een overdaad van bellen en toeters geïntimideerd voelen. Neen, het gebruiksgemak straalt er gewoon van af en nodigt letterlijk iedereen uit om het met de Vision eens te proberen. Zo bestaat de tellerpartij enkel uit een snelheidsmeter met kilometeraanduiding en een eveneens duidelijk afleesbare brandstofniveau meter. Op de linkerstuurhelft bevinden zich de schakelaars voor de richtingaanwijzers, de lichten en de hoorn. Rechts tref je enkel en alleen de startknop aan. Het contactslot zit lager, achter de beenbescherming opgesteld.
De sobere eenvoud van de Vision heeft echter zijn gebruikscomfort en uitrustingsniveau niet afgeremd. Zo is er bijvoorbeeld niet alleen een middenbok, maar ook een zijstandaard gemonteerd, zijn de voetsteunen voor de passagier inklapbaar en is er ten behoeve van de duo een flinke, stevige handgreep gemonteerd. Twee opbergvakken naast de stuurkolom maken het opbergen van kleine spulletjes gemakkelijk.
Onder het met de contactsleutel vergrendelbare zadel zit niet alleen de tankdop weggewerkt, maar tevens een bergruimte die groot genoeg is om de meeste integraalhelmen een onderkomen te bieden. Handig, want zo moet je niet steeds met je helm in de hand lopen als je op je bestemming bent aangekomen. Ook heel bruikbaar is de haak waaraan je een tas kunt vastmaken, zodat die tussen je benen kan staan. Daarvoor is plaats genoeg aanwezig op de echt wel ruim bemeten voetplank.
Wil je nog meer bagage kunnen meenemen, dan leent de drager achteraan zich om een kleine topkoffer te monteren. Honda heeft momenteel deze optie niet van de fabriek uit, maar in de accessoirehandel zal je niet lang moeten zoeken naar een geschikt exemplaar voor de Vision. Wat Honda wel als accessoire heeft voor de Vision is een alarmkit, een hoger windscherm, een set deflectors waarmee de handen uit de wind worden gezet, een deken om de benen warm te houden onder het rijden en een cover voor als de Vision ergens buiten moet slapen. Deze laatste houdt ook de UV-stralen tegen en is waterproof en ademend uitgevoerd. Uitsparingen voor het gebruik in samenwerking met een U-slot zijn eveneens voorzien.
Starten doet de Vision van zodra je - bij wijze van spreken - nog maar naar zijn startknop wijst. De compact gebouwde luchtgekoelde viertakt motor reageert meteen heel alert op het gas en is dus onmiddellijk paraat om aan het werk te gaan. Op het gevoel af heeft deze krachtbron zelfs geen opwarmperiode nodig en dat is beslist wel handig in de stad waar een goede gasrespons van bij de eerste meters nodig is.
De motor van de Vision heeft een cilinderinhoud van 108 cc. In de cilinderkop zit een bovenliggende nokkenas en er zijn twee kleppen aanwezig. Gevoed door een computergestuurde brandstofinjectie en beheerst door een digitaal motormanagement is de kleine krachtbron goed voor een topvermogen van 8,3 pk bij 8.000 toeren per minuut. Het maximum koppel bedraagt 8,7 Newtonmeter en wordt bij 6.500 toeren vrijgegeven. Dat de Vision op papier niet meteen een krachtpatser is, staat echter zijn vlotheid op de baan niet in de weg. Het is werkelijk verbazingwekkend hoe spontaan de Vision accelereert als je het gas opendraait. 8,3 pk in combinatie met een goed werkende automatische versnellingsbak en dito koppeling zorgen ervoor dat je nooit acceleratie te kort komt in het stadsverkeer.
Ook op de secundaire banen staat de Vision zijn mannetje. Een topsnelheid van om en bij de 90 kilometer per uur is - behoudens tegenwind en 'bergop' situaties - altijd haalbaar. De windbescherming is goed, terwijl je toch nooit het gevoel verliest van de snelheid waarmee je rijdt. Het mooie is dat je zelfs op topsnelheid en bij lang volgas rijden nooit het gevoel hebt dat je de Vision-krachtbron pijn doet. De automatische versnellingsbak zorgt ervoor dat het toerental van de motor binnen de perken blijft, terwijl het uitlaatsysteem verhindert dat je potdoof zult worden als je snel rijdt. De wegligging is strak, neutraal en vertrouwenswekkend, zelfs op topsnelheid. Het lage gewicht van de Vision gaat zijn koersvastheid nooit parten spelen. Dat de Vision en zijn bestuurder moeiteloos allerlei wegdekken (inclusief kasseien!) verteert, heeft hij te danken aan een echt wel performant rijwielgedeelte. Het kader is uit ronde stalen buizen vervaardigd, vooraan is een hydraulisch gedempte telescoopvoorvork toegepast en achteraan houdt een enkele schokdemper de bewegingen van het achterwiel onder controle.
Ook op het gebied van remwerking scoort de Vision heel goed. Vooraan is een hydraulisch bediende 220 millimeter schijfrem gemonteerd en achteraan doet een 130 millimeter grote trommelrem zijn werk. Beiden worden vanaf het stuur gemonteerd. Opmerkelijk is dat Honda ook voor deze budgetvriendelijke motorscooter voor een gecombineerd remsysteem heeft geopteerd. Bedien je het rechterremhendel dan rem je alleen op het voorwiel. Door het linkerremhendel te gebruiken activeer je simultaan de voor- en achterrem, wat een enorm korte remweg oplevert. De remwerking wordt door de Vision automatisch optimaal over de twee wielen verdeeld. Goed om weten: zelfs tijdens een noodstop blijft de Vison op die manier afgeremd moeiteloos te controleren. Zelfs een pure beginneling kan dus gerust hard met deze motorscooter remmen, iets wat de veiligheid van iedereen ten goede komt.
Dat de Vision gebouwd is om heel gedienstig te zijn, is van zijn technische fiche af te lezen. Zo kan deze compacte motorscooter maar liefst 165 kilogram vervoeren en dat is beslist wel veel voor zijn gestalte. De Vision is namelijk slechts 1.845 millimeter lang en 670 millimeter breed, waardoor hij moeiteloos samen met een wagen in een garage past, wellicht zonder te hinderen in een inkomhal kan slapen of meerijden in een caravan of mobilhome. Ook wat betreft autonomie, milieu en gebruikskost doet de Vision het goed. Honda claimt een benzineverbruik van net geen twee liter brandstof bij een snelheid van 60 kilometer per uur. Gezien het feit dat de Vision 5,5 liter benzine kan meenemen moet je dus plus minus 280 kilometer kunnen afleggen voor je terug langs de pomp moet. En dat is niet alleen goed nieuws voor de portemonnee, maar ook voor het milieu!
Concluderend kunnen we stellen dat de Vision met zijn heel scherpe prijs een motorscooter is waar iedereen veel plezier kan aan beleven. De prijs/kwaliteitsverhouding is ronduit uitstekend. Komt daarbij dat deze motorscooter heel gemakkelijk te besturen is; echt, als je met een fiets kunt rijden, kan je zonder meer meteen met deze Vision overweg. Geen wonder dat die lichte scooters de dag van vandaag in de verkoopslijsten zo succesvol zijn!