Suzuki AN650 Burgman Executive 2007 testverslag

Share Tekst en beelden: Louis Weenen
Van alle soorten tweewielers leunt de scooter het dichtst aan bij de auto. Zeker wanneer het om de grotere exemplaren gaat. Rond de eeuwwisseling zorgde Suzuki met de komst van zijn Burgman 400 voor de eerste reuzenscooter, maar het werd het merk pas echt menens toen het een Burgman 650 tweecilinder produceerde.
De stap verder is het uitbrengen van een "Executive" versie, een AN 650 Burgman met alles erop en eraan, een model dat vol is van comfort en allerlei snufjes. Vaak denk je dat je met een cabrio-auto onderweg bent, alleen biedt deze scooter je nog leukere rijervaringen. Hij zal zeker gekoesterd worden door zakenlui die tijdig op hun afspraak willen verschijnen en die dat, wanneer het weer het min of meer toelaat, in maatpak willen doen.
De horizontaal geplaatste, watergekoelde tweecilinder met 4 kleppen per cilinder is goed voor een maximum vermogen van 55 pk bij 7 000 toeren/min en heeft een koppel van 63 Newtonmeter. Concreet betekent dit dat je rond de 4.500 toeren per minuut de wettelijke 120 km op de autosnelweg haalt en dat je een overvloed aan kracht overhoudt om defensief te rijden. De AN650 presteert met andere woorden ongeveer even goed als een gewone motorfiets. Om de sensaties van het gewone motorrijden te evenaren voorzag Suzuki deze Burgman van een "powerknop". Wanneer de hellingen te steil worden en de afdalingen gevaarlijk, volstaat een druk op een knop om over meer kracht te beschikken. Het stijgen gebeurt meteen vlotter en tijdens het dalen zorgt een krachtigere motorrem voor bijkomende veiligheid. Wie echt sportief wil rijden drukt op een andere, gele knop en schakelt van de automaat naar de manuele versnellingen over. Via twee andere knoppen kan de chauffeur van eerste naar vijfde en omgekeerd van vijfde naar eerste schakelen. Tiptronic heet dit systeem. De koppeling blijft in alle omstandigheden automatisch. De SECVT automaat die dat allemaal mogelijk maakt is een patent van Suzuki en een zeer leuke uitvinding. Enig nadeel van dat systeem is dat door de bijkomende aanwezigheid van claxon, spiegelbediening, knipperlichten en grootlichtschakelaar de linkerhandel behoorlijk overladen is. Het is daardoor toch even wennen om blindelings de juiste knop te vinden.
Deze Burgman houdt het op een leuk en modern design. Toch zijn er bepaalde klassieke lijnen overgebleven. Deze 650 ademt doordoor stijl uit en heeft geen futuristische ambities. In tegenstelling tot het basismodel beschikken we hier over een groot windscherm dat elektrisch regelbaar is. Dankzij het gebruik van de modernste aërodynamicatechnieken flits de bestuurder samen met zijn passagier door de wind. Zelfs tijdens hevig regenweer kan men grote delen van de kleding droog houden. De grote achteruitkijkspiegels, die hun mosterd bij de auto-industrie haalden, beschermen voor een gedeelte de handschoenen. Op de Executive kunnen ze met een druk op de knop naar binnen klappen. Daardoor maak je de scooter nog smaller en dat komt van pas in de files.
Als grote scooter is deze AN 650 natuurlijk niet de lichtste. Hij weegt 245 kg en zeker wanneer je erg traag rijdt laat dit gewicht zich goed voelen. Ook het parkeren kan voor onze lichtere medemens voor problemen zorgen. Na het maken van een beetje snelheid, smelt dat zwaartegevoel als sneeuw voor de zon. We durven de Burgman zelfs wendbaar te noemen, al blijft het in de scherpe bochten oppassen voor een ietwat beperkte grondspeling. Ook de toch nog altijd kleinere wieltjes sporen aan tot het omzichtig nemen van de krommingen. De vering doet het lang niet slecht op een goed wegdek, maar op vele van onze in slechte staat verkerende wegen, heeft de achtervering het moeilijk. Die is nu toch duidelijk voorbijgestreefd en Suzuki zou gebruik mogen maken van een achtervering die zovele motormodellen van het merk met zeer goed resultaat uitrusten.
De Burgman kan voor veel doeleinden gebruikt worden. In de stad voelt hij zich tamelijk goed, wanneer hij tegen meer dan 30 km per uur kan rijden. Door de zeer grote ruimte onder het zadel, kan je vlot de boodschappen en de helmen kwijt. De Burgman kan makkelijk mee op reis genomen worden. Het zachte zadel biedt veel comfort voor de chauffeur en zijn passagier. Deze laatste heeft nu zelfs recht op een steuntje in de rug. De autosnelweg schrikt hem niet af en tijdens hoge snelheden blijft de scooter stabiel. Hij is door zijn stevig gewicht ook stabiel wanneer het waait. De Burgman verbaast voorts door zijn vinnig optrekgedrag. Het remmen gebeurt dankzij de twee schijven vooraan zonder problemen. Ook de achterste schijf doet het goed, met dank natuurlijk aan het standaard geleverde ABS remsysteem.
Erg opgetogen zijn we over het zeer moderne en volledig digitale instrumentbord dat in een wagen uit de middenklasse zeker niet zou misstaan. We beschikken over een snelheidsmeter en toerenteller, een klokje, temperatuur en benzinemeter, alle nodige kilometertellers en een verbruiksmeter. De verlichting levert meer dan behoorlijke prestaties. De knappe Burgman heeft een goed bereikbare benzinetank. Dankzij de motor die nu over een elektronische injectie beschikt, valt het verbruik erg goed mee. We kwamen uit op een gemiddelde van 6 liter per 100 kilometer. Met een tankinhoud van 15 liter bedraagt de actieradius dus ongeveer 240 kilometer. Deze scooter is een verstandige investering die je heel lang plezier zal verschaffen. Misschien vandaar ook zijn gespierd prijskaartje. 10.530 euro, het is toch even slikken! Technische gegevens:
Motor : vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt Cilinderinhoud : 638 cc Vermogen : 55 pk of 40,5 kW Koppel: 63 nM Zithoogte: 75 cm Aantal versnellingen: automaat/tiptronic Leeggewicht: 245 kg Tankinhoud: 15 l Prijs: 10.530 € Importeur: www.suzuki.be