Sym GTS 250 2009 testverslag
Tekst & beelden: Louis WeenenMobiliteit hoeft niet per se duur te zijn. Neem nu de 250 GTS van SYM. Voor nauwelijks 4.099 euro ben je met een kwartliter onderweg, die makkelijk te onderhouden is en je overal brengt waar je moet wezen. De 250 GTS van Sym is dan ook een rasechte crisisbestrijder. Het enige echte minpunt dat aan zijn cilinderinhoud vastzit is dat je een A-motorrijbewijs moet behalen.
Onbekend maakt vaak onbemind. Dit geldt in onze contreien een beetje voor SYM, dat zich langzaam een weg moet banen in de verkoopcijfers. Nochtans levert de Taiwanese producent volwaardige producten af. Wanneer we de SYM van dichterbij bekijken, valt zowel een knappe vormgeving als een puike afwerking op. De kuip met riant windscherm beschermt meer dan voldoende. Ook de voorzijde zorgt ervoor dat je niet meteen met een nat pak krijgt af te rekenen. Veel aandacht gaat uit naar de verlichting. Vooraan zorgen dimlicht en grootlicht dat je 's nachts ongestoord veilig kunt rijden. Het standlicht maakt gebruik van led-lampjes en het stoplicht doet dat ook. Onbekend maakt vaak onbemind. Dit geldt in onze contreien een beetje voor SYM, dat zich langzaam een weg moet banen in de verkoopcijfers. Nochtans levert de Taiwanese producent volwaardige producten af. Wanneer we de SYM van dichterbij bekijken, valt zowel een knappe vormgeving als een puike afwerking op. De kuip met riant windscherm beschermt meer dan voldoende. Ook de voorzijde zorgt ervoor dat je niet meteen met een nat pak krijgt af te rekenen. Veel aandacht gaat uit naar de verlichting. Vooraan zorgen dimlicht en grootlicht dat je 's nachts ongestoord veilig kunt rijden. Het standlicht maakt gebruik van led-lampjes en het stoplicht doet dat ook.
Innoverend voor een gemotoriseerde tweewieler is de aanwezigheid van een mistlamp achteraan. Voorts heb je recht op gevaarslichten. De richtingaanwijzers zitten netjes ingebouwd. Net zoals bij de meeste scooters is er in ruimte voorzien onder het zadel. Je kunt er een helm onder kwijt en wie graag veel bagage verzet, kan hem in optie uitrusten met een topcase. Het is ook leuk om weten dat je een passagier kunt meenemen die niet zal mopperen over het geboden comfort.
De SYM GT 250 maakt gebruik van een vloeistofgekoelde ééncilinder. Die levert 15,8 kW of 21,5 pk af. Het koppel is goed voor 21,7 Newtonmeter. De GTS maakt gebruik van een vario automaat (CVT) dus zelf schakelen hoeft helemaal niet. De remmen doen het lang niet slecht. Vooraan hebben we een schijf van 24 cm, achteraan eentje van 22 cm. Het CBS remsysteem zorgt dat zowel de voor- als de achterrem het hele systeem activeert. Bij noodstops krijg je wel te maken met een vervelend duikeffect. Deze SYM beschikt zeker over heel wat rijkwaliteiten. Die vallen het best op in de stad en op de secundaire wegen. Met zijn gewicht van 170 kg heb je nooit last. Met deze wendbare tweewieler snijd je boterzacht door het drukke verkeer. Aan een gaatje heb je genoeg om hem te parkeren en je zet hem moeiteloos op zijn stevige centrale poot. Ook op de secundaire wegen brengt de GTS je niet in de moeilijkheden. Hij biedt voldoende comfort en zelfs de passagier heeft geen reden tot klagen. Met een druk op de knop kun je automatisch de dop van de benzinetank verwijderen en ook het achterzadel kun je omhoog brengen via een andere drukknop. Ook via een sleutel kun je dat zadel ontgrendelen.
Op goed onderhouden wegen presteert deze scooter meer dan behoorlijk, ook al is het uitkijken in scherpe bochten, want door de kleine wielen blijft de wegligging veeleer dubieus. Op een slecht wegdek laat de vering het afweten. Het motorvermogen volstaat in de stad en de secundaire wegen, maar op de autosnelweg zit je een beetje nipt. De snelheidsmeter liegt namelijk een beetje… veel. Wanneer je naald 120 km per uur aanduidt, rij je in werkelijkheid (gps gemeten) 108 km/u. Deze SYM met katalysator voldoet aan de Euro 3 norm en heeft dus wat men noemt "een schone adem".
De GTS heeft van zijn constructeur een uiterst volledig instrumentenbord meegekregen. Met twee duidelijke tellers voor de toeren en de snelheid en een digitaal gedeelte met kilometertellers, klokje, benzine- en een temperatuurmeter. Het stuur kan geblokkeerd worden met een stuurslot en bovendien kan je voor de gleuf van het contactslot nog een plaatje schuiven, wat het de dieven wel bijzonder moeilijk maakt om met de SYM aan de haal te gaan. Bijzonder opgetogen zijn we met het verbruik. Dat bedraagt zowat 4 liter per 100 km. Met een tankinhoud van 12 liter geraak je dan ook bijna 300 km per tankbeurt ver.
Pluspunten: Design, bescherming, antidiefstal, wendbaarheid, verbruik, prijs Minpunten: Motorvermogen autosnelweg, prestaties vering op slecht wegdek, duikneiging bij noodstop