Sym GTS Evo 300 2010 testverslag
Het steeds maar stijgend aantal wagens en vrachtwagens zorgt niet zelden voor dichtgeslibde wegen. Geen wonder dat de gemotoriseerde tweewielers, die meestal ook dan nog hun weg verder kunnen zetten, steeds maar populairder worden. Dat menige "nieuwkomer" daarbij zijn oog laat vallen op een motorscooter is op zich niet vreemd. Zo'n scooter laat zich namelijk in de regel heel gemakkelijk berijden én heeft een hoge aaibaarheidsfactor. Met andere woorden, iedereen kan er meteen veilig de weg mee op en je kan er overal mee toekomen. Van een lage drempel gesproken?!Het paradepaardje van Sym vormt daar geen uitzondering op. Ook deze scooter is op het eerste gezicht geheel en al wars van stoerdoenerij. Integendeel zelfs, in zijn muizengrijze uitvoering - degene waarin we hem mochten uittesten - komt hij veeleer bescheiden over. En dat ondanks het feit dat deze Koreaan zoveel troeven op zak heeft dat hij wat ons betreft beslist wel een toontje hoger mocht aanslaan. Loop je om de Evo heen en let je op de details, dan valt het je op dat de afwerking van het geheel foutloos is. Nergens kan zelfs het meest kritische oog deze scooter op een slordigheidje betrappen. Integendeel zelfs, als je goed kijkt kom je onvermijdelijk tot de conclusie dat niet alleen de bouwkwaliteit op een hoog peil staat maar ook de uitrusting. Boven de koplampen is bijvoorbeeld, net als bij de dure wagens tegenwoordig gebruikelijk is, een strip met led-verlichting voorzien, het dashboard is zeer compleet, er is een veelvoud van bagagemogelijkheden voorzien en er is zelfs naast een vierknipperlichtinstallatie een set mistlichten ingewerkt in de koppartij. Ja, goed opgemerkt, zelfs veel dure twee- en vierwielers moeten het zonder die laatste voorziening stellen…
De zit op de GTS is ook al vorstelijk, en dat zowel voor de bestuurder als de passagier. Als bestuurder leun je zelfs comfortabel tegen een verstelbare ruggensteun die een opmerkelijke verbetering van het zitcomfort bewerkstelligt. Waar je als piloot gebruik maakt van ruim gedimensioneerde vloerborden heeft de duo wegklapbare voetsteunen ter beschikking. Het relatief smalle stuur valt goed in de hand en het zicht in de achteruitkijkspiegels is loepzuiver en ruim. Zie je niet genoeg van het achteropkomende verkeer, dan mag je er zeker van zijn dat je de spiegels niet goed hebt afgesteld.
Van een scooter verwacht elkeen dat de bestuurder afdoende wordt beschermd tegen rijwind en regen. De Sym GTS 300 Evo maakt deze verwachtingen meer dan waar. Ondanks de relatief compacte afmetingen van het geheel is de windbescherming ronduit uitstekend. Natte voeten en benen loop je er enkel mee op tijdens een zondvloed en de rijwind wordt netjes om je torso geleid. Van een cabrio-effect is zelfs bij hoge snelheden nauwelijks sprake en als die er al is, dan heeft die zelfs bij topsnelheid geen invloed op de stabiliteit van de wegligging. Met andere woorden: de GTS 300 Evo stuurt zelfs bij 140 kilometer per uur mooi betrouwbaar strak.
Dat is natuurlijk ook niet in de laatste plaats te danken aan de goede eigenschappen van het rijwielgedeelte. De stevige hydraulisch gedempte voorvork en de stereo vering achter doen hun werk in samenwerking met het stalen frame naar behoren. Zowel bij traag en kort stuurwerk als in lange bochten aan hoge snelheden voelt deze scooter zich als een vis in het water. Opmerkelijk is bovendien hoe weinig stuurimpulsen de bestuurder moet geven om de zaak in de goede richting te sturen; even in de gewenste richting kijken, is zowat genoeg om de Sym van koers te doen veranderen. Dat deze motorscooter droog 184 kg weegt, zou je daarop afgaand nauwelijks geloven. Een pluspunt zowel op kronkelende baantjes als in de stad, zoveel is zeker…
Komt daarbij dat de 263,7 cc metende krachtbron van deze Sym beslist wel sportieve ambities laat noteren. De vloeistofgekoelde ééncilinder viertakt doet in perfecte harmonie met enerzijds zijn automatische koppeling en anderzijds zijn automatische versnellingsbak enthousiast zijn werk. Souplesse, kracht en vinnigheid kenmerken dan ook deze aandrijving die ervoor borg staat dat je sowieso zo goed als elke keer als snelste uit de startblokken komt aan de stoplichten; 't zal echt al een sportieve motorrijder moeten zijn om je te kloppen op een sprintje naar de andere kant van het kruispunt, laat staan dat een doorsneewagen je daarbij de loef zou kunnen afsteken. Met een topsnelheid van 140 kilometer per uur moet deze motorscooter bovendien beslist de snelweg niet schuwen. Voor zijn natuurlijke biotoop staan echter de secundaire wegen op de eerste rij. Stadsverkeer is zoals al aangeven een makkie met deze Sym en aan die veelzijdigheid is de goede werking van de remmen zeker niet vreemd. Zowel voor als achter zijn er namelijk hydraulische bediende schijfremmen gemonteerd, die wat betreft remkracht niets te wensen overlaten. Ze vereisen bovendien ook weinig bedieningskracht. Dat de dosering ervan niet echt subtiel kan gebeuren, staat niemand echt in de weg; 't is alleen bij het vergelijken van deze installatie met die van moderne motoren dat dit verschil zich laat opmerken.
De gebruiksvriendelijkheid van een motorscooter wordt niet zelden afgewogen aan het feit of er al dan niet genoeg bagageruimte voorhanden is. Wel, ook als het daarop aankomt, gooit de GTS hoge ogen. Onder het zadel geraak je ruim een volwassen integraalhelm kwijt, samen met - bijvoorbeeld - een uitgebreide set regenkledij en een beugelslot. Zelfs dan is er nog plaats over voor een uit de kluiten gewassen lunchpakket. Om boodschappen gaan met deze Sym of met z'n tweeën op pad gaan voor een picknick is dan ook zonder meer mogelijk. Bovendien is er nog een tweede handige opbergvak voorzien, net voor de knieën van de bestuurder. Met een beetje goede wil is ook dat groot genoeg om een compleet regenpak een onderkomen te bieden. Het feit dat je langs daar gemakkelijk toegang krijgt tot de zekeringkast en de batterij is mooi meegenomen. Zowel de bagageruimte onder het zadel als die onder het stuur gaan trouwens met de contactsleutel op slot. Staat het contact op, dan kan je middels een drukknop op het stuur ook het zadel laten openklappen. Niet afsluitbaar is het kleine handschoenvakje ter hoogte van de rechterstuurhelft. 't Is echter een uitgelezen plaats om bijvoorbeeld een zeemvelletje in onder te brengen. Kan je bij regenweer eerst het zadel even droogwrijven voor je erop gaat zitten ;-D
Zowel voor vrijetijdsdoeleinden als voor woon-werkverkeer zal ook deze Sym beslist zelfs meer dan voldoening schenken. Met een tankinhoud van 12 liter sta je met de zuinige viertaktkrachtbron maar na meer dan ruim 200 kilometer aan de pomp en wat betreft verzekeringspremie en verkeersbelasting zal je je ook niet snel blauw betalen. Als kers op de taart kost de Sym GTS Evo 300 - alles inbegrepen - niet meer dan 4.499 euro, ongeacht of je hem nu wilt in de kleur grijs, zilver of maagdelijk wit. Wedden dat geen enkele wagen voor die prijs ook nog maar een fractie van het rijplezier dat deze scooter in huis heeft kan bieden? Laat staan dat een vierwieler kan tippen aan de mobiliteit die een moderne scooter eigen is.