Yamaha T-Max 2008 testverslag
Tekst & beelden: Louis WeenenCycle sport circuit Shuzenji, Japan. Yamaha gelooft rotsvast in het T-Max concept dat het tijdens de Duitse motorbeurs IFMA 2000, toen nog in München, lanceerde. In 2005 kreeg het model een elektronische injectie en vooraan een tweede schijfrem. Nu, in 2007 mocht de verzamelde wereldpers in Japan een zo goed als volledig vernieuwde T-Max testen.
Met een heel speciaal gevoel maken we kennis met dit 2008 model. Het is namelijk voor het eerst dat we een Japanse motor testen in het land waar hij gemaakt wordt. Het T-Max model is een schoolvoorbeeld van wat leeft in het Japan. Traditie staat hier voorop en zoals we in het Tokio meer dan eens konden zien, zijn Japanners gek op design. Een paar dagen in Japan volstaat om de Japanse mentaliteit te peilen. Opvallend is de Japanse zin voor respect en dat ongeacht iemands leeftijd. Je voelt je echt welkom in het land. De begroeting is een vast ceremonieel en als westerling voel je zeer goed dat dit niet gespeeld is, maar ingebakken in de cultuur. Als je bijvoorbeeld de weg vraagt naar het toilet dan word je ter plaatse begeleid. Zelden zo'n dienstbaar volk meegemaakt…
Japan mag dan technologisch hoog scoren, toch komt het land uit een economisch dipje dat zowat 10 jaar geleden zijn hoogtepunt bereikte. Demografisch zijn er ook problemen. Naast de vergrijzing van de bevolking kun je echt niet kijken. De gemiddelde leeftijd bij de vrouwen is 86 jaar en dat is het hoogste ter wereld. Mannen worden doorgaans 79 jaar oud. Maar er worden te weinig kinderen geboren en dat zal op termijn voor problemen zorgen. De regering zoekt nu al naar oplossingen om het pensioenstelsel te saneren. Schrijnend is dat sommige jongeren de hoge huur van een appartement in Tokio niet kunnen betalen en verblijven in internetcafés die 24 uur per dag geopend zijn.
Tokio is de hoofdstad Japan sinds de 19 de eeuw, daarvoor was Kyoto gedurende 11 eeuwen de het kloppend hart van de natie. Tokio is verschrikkelijk dichtbevolkt met 10 miljoen inwoners en herbergt een tiende van de totale bevolking van het Aziatische eiland. Gek eigenlijk dat hier alles allerminst chaotisch verloopt. Door heel veel zelfdiscipline verloopt de dagelijkse verkeersstroom gezien de omstandigheden erg geordend. Overal waar je komt valt een zin voor hygiëne op, alles is echt netjes. Zowat een derde van de bevolking is allergisch aan pollen en precies daarom zie je soms mensen met een beschermend masker rondlopen. Het mooiste seizoen hier is de herfst. Juni en juli zijn de regenmaanden en dan wordt de rijst geplant, een waterplant bij uitstek. 70% van het eiland bestaat uit bergen, de hoogste is de Fuji berg met zijn 3776 meter. In het rurale gebied zie je overal volkstuintjes waar naast rijst ook aardappelen, Chinese kool en spinazie gekweekt wordt. Veel traditionele huizen werden vervangen door meer stevige constructies sinds de aardbeving in Kobe (ongeveer 6000 doden) van 1995. De traditionele daken waren gemaakt uit klei ( de huizen zelf uit hout) en volgens experts storten de huizen in door het gewicht van die daken. Veel bouwers kiezen nu dan ook voor daken waarin plastiek en licht metaal verwerkt zit.
De Japanse motorindustrie blijft vooraanstaand, spijts een terugloop in eigen land. Tijdens een bezoek aan de 40ste Tokio motorshow viel er ons de kleine ruimte voor de motorfietsen op; zowat een 5de van wat wij in Brussel te zien krijgen. Het mag duidelijk zijn dat vooral de motorexport naar Amerika en Europa zeer belangrijk is.Ook de T-Max is een succesvol exportproduct, en dat vooral in Zuid-Europa, daar zijn de scooterlanden bij uitstek en scoort de T-Max hoge verkoopscijfers. Sinds het ontstaan van de T-Max werden wereldwijd 100.000 exemplaren verkocht (cijfer tot juli 2007). De T-Max is een model dat zich moeilijk in een vakje laat plaatsen, maar daarom niet minder bestaansrecht geniet. Het geteste exemplaar blijkt nog meer naar een motor te neigen, zonder dat daarom aan de scootereigenschappen geraakt worden. Zo beschik je op de T-Max over een gebruiksvriendelijke automaat, een nog betere bescherming en voldoende bagageruimte: de Max krijgt er een tweede handschoenenkastjes bij en onder het zadel blijft de er voldoende plaats over voor het wegbergen van de helm. Leuk is dat je voortaan het zadel in de andere richting openmaakt. Het contactslot werd verplaatst, waardoor je bij een valpartij niet meer de kans maakt om met je knie de contactsleutel te raken.
Ook goed nieuws is dat de benzinetank voortaan 15 liter kan meenemen. De motoreigenschappen worden ook beter in de verf gezet. De 5 kg minder wegende T-Max maakt gebruik van een volledig vernieuwd frame uit aluminium. Door speciaal gebruikte technieken wordt het gewicht beter verdeeld en kan er een optimale verhouding tussen stijfheid en flexibiliteit van het frame bekomen worden. Het zadel heeft een andere vormgeving en als bestuurder zit je echt comfortabel. Hoe het met de voorzieningen voor de passagier is gesteld zullen we pas kunnen uitmaken tijdens een test in eigen land. Het design krijgt ook alle aandacht. De lijnen van de nieuwe T-Max zijn agressiever, lees zelfs een heel stuk sportiever. De remhendel vooraan is in 5 standen verstelbaar, vooraan zorgt een 15 inch wiel voor een totaal ander rijgevoel en de voorste remschijven zijn nu 267 mm groot tegenover 287 mm voor de achterste schijf. De T-Max kan in optie uitgerust worden met een ABS remsysteem. Achteraan valt de uitlaat op, die ook al een sportievere vormgeving meekrijgt. De achtervering is horizontaal geplaatst en de vorkarmen zijn groter dan voorheen. Erg mooi is het vernieuwde en nog altijd zeer duidelijk afleesbare instrumentenbord. De motor is nog steeds een watergekoelde en in lijn geplaatste tweecilinder. Hij is goed voor 32 kW (43,5 pk) bij 7000 omwentelingen per minuut en het koppelverloop is geoptimaliseerd. Er zijn verder ook tal van accessoires voorzien voor de nieuwe T-Max, zoals een topkoffer, andere windschermen, enz…
We hadden het geluk deze nieuwe T-Max te proefrijden in het wielersportcentrum van Shuzenji, zowat 150 km ten Zuidwesten van Tokio. Hier bevindt zich een wieleropleidingscentrum van de UCI, maar ook een speciale omloop waar Yamaha zijn modellen uittest voor ze de consument bereiken. Het is echt een buitenkansje als je als verslaggever de T-Max aan de tand mag voelen waar hij door het ontwikkelingsteam van het merk werd beproefd. Het parcours dat daarvoor gebruikt is is zeer bochtig, voorzien van kunstmatige chicanes om het stadsgevoel te simuleren en voorzien van een voortreffelijk wegdek. Geen kasseien zoals soms bij ons ten lande, dus hoe de vering het op een slecht wegdek doet zullen we de lezer pas na een test op Vlaamse wegen kunnen vertellen. Het was twee uur Belgische tijd ( 9 uur Japanse) als de sessies begonnen. We reden 4 keer een half uur op de omloop die een lengte heeft van zowat 5 kilometer. Het werd ons al snel duidelijk dat de T-Max zich sportief profileerde. Bochten pakken zinde hem wel. Dit is beslist een motorscooter die de gewone motorfietsen op een bochtig parcours een poepje kan laten ruiken. Dat heeft hij niet alleen te danken aan een voortreffelijke wendbaarheid maar ook aan een dito wegligging. Dat je over een digitale toerenteller beschikt, benadrukt het sportieve gevoel. Ook is de kracht nu netjes verdeeld over heel de powerband, valt het vermogen nooit weg en is zijn topsnelheid ronduit adembenemend. Opmerkelijk is dat de T-Max daarbij niet aan stabiliteit inboet. De aanwezigheid van een groter voorwiel en de 5 kilogram minder die je meesleurt benadrukken een uniek rijdgevoel. In combinatie met een goed zadel en een uitstekende zithouding mag je gewagen van een voortreffelijk rijgedrag. Dit is een comfortabele en meteen veelzijdige tweewieler. De afwerking steekt boven het gemiddelde uit en het veiligheidsgevoel is nooit weg. Voeg daar een meer dan behoorlijke remkracht aan toe en je weet meteen dat deze lichte motorscooter voor ongewone sensaties zorgt. De plaatselijke testritten volstonden zonder meer om tot deze conclusies te komen. We zijn er ook van overtuigd dat deze tweewieler de dames meer dan ooit zal weten te bekoren evenals motorrijders die na lange inactiviteit de draad weer willen oppakken.
Veel lof dus voor de nieuwste versie van de Yamaha T–Max, alleen blijft het momenteel nog raden naar zijn verkoopsprijs. We vermoeden dat hij met de talloze verbeteringen duurder zal zijn dan zijn voorganger en dat zou jammer zijn want net die prijs staat zijn zijn commercieel succes in ons land in de weg. Misschien is het toch verstandiger om de kwaliteiten van de T-Max te laten doorwegen en zich niet vast te pinnen op de prijs. Een T-Max kopen is namelijk investeren in een tweewieler die een lang leven beschoren is; het is vooral die bevinding die ons erg duidelijk is geworden in zijn geboorteland Japan.