Yamaha TMax 2012 voorstelling
Op de opening van de 69ste editie van EICMA in Milaan presenteerde Yamaha onder andere een gloednieuwe versie van zijn grootste motorscooter, de TMax. En daarbij liet Yamaha meteen verstaan waar deze nieuwe versie voor staat. De 2012 editie moet meer The Max zijn dan ooit tevoren. De filmbeelden lichten een eerste tip van de sluier op, daarna komt hetgeen we uit het persbericht wisten te halen.De ruggengraat van de nieuw gestylde, strakker dan ooit gelijnde TMax wordt gevormd door een aluminium chassis dat lichter is dan voorheen. Het karakter van het rijwielgedeelte is zo gekozen dat er een betere hanteerbaarheid, een grotere stabiliteit en een geoptimaliseerde wegligging verkregen zijn. En laat de allereerste versie van de TMax (2001) op dat vlak al een uitblinker geweest zijn, dan weet je meteen dat de nieuwste versie op die vlakken echt moet uitblinken.
De voorvork is een telescoop met een veerweg van 120 millimeter. Achteraan zorgt een gegoten aluminium achtervork ervoor dat het wiel een bewegingsvrijheid heeft van 116 millimeter. Beide wielen hebben een 15 duim velg; vooraan is een 120/70 band voorzien en achteraan is een 160/60 band gemonteerd. Schijfremmen rondom zorgen, al dan niet voorzien van ABS, voor de benodigde stopkracht voor de rijklaar 221 kilogram wegende TMax. De 530cc metende krachtbron is een vloeistofgekoelde tweecilinder in lijn viertakt. Een dubbele bovenliggende nokkenas en vierkleptechnologie zijn aanwezig. De motor is van het lange slag type; de inwendige fysieke maten van de cilinders meten 73 millimeter in doormeter en de slaglengte is 68 millimeter.
Gesmeerd door een dry sump smeersysteem en gevoed door een elektronische ontsteking en injectie is de tweecilinder 46 pk sterk bij 6.750 toeren. Bij 5.250 krukasomwentelingen komt het maximum koppel van 52,3 Newtonmeter vrij. In vergelijking met zijn voorganger claimt Yamaha dat de krachtbron vooral sterker is in het lage en midden toerengebied terwijl de vermogensafgifte soepeler gebeurt. Met andere woorden de winst is voornamelijk geboekt in het toerengebied waarin je meestal rijdt met een grote motorscooter. Om dat te bereiken zijn er tal van onderdelen nieuw ontworpen. De lijst vermeldt onder andere nieuwe nokkenassen, zuigers en verbrandingsruimtes terwijl de interne wrijvingen verder omlaag zijn gebracht teneinde meer van het opgewekte vermogen daadwerkelijk naar het achterwiel over te brengen. Alles bij elkaar genomen kan men gemakkelijk stellen dat de krachtbron gewoon geheel nieuw ontworpen is…
De transmissie is van het CVT type, in de wandelgangen gemeenlijk een "vario" transmissie genoemd. De secundaire overbrenging geschiedt door een riemaandrijving. Een directere overbrenging naar het achterwiel is het resultaat terwijl de TMax ook mooier aan het gas moet hangen dan zijn voorganger. Een zeer belangrijk voordeel van deze eindoverbrenging is tevens een gevoelige verlaging van het onafgeveerde gewicht van de achterwielophanging. Het rechtstreekse gevolg daarvan is dat de achtervering veel preciezer en comfortabeler kan werken. Een bijna typisch nadeel aan de traditionele scooterconstructie, een minder comfortabele achtervering, zal daardoor kunnen vermeden worden. Ook maakt de nieuwe eindoverbrenging een betere centralisatie van het gewicht mogelijk hetgeen de TMax een nog betere hanteerbaarheid moet opleveren. Daarnaast is de 2012 versie ook lichter geworden, in het vernieuwingsproces vermagerde de TMax ongeveer vier kilogram.
Om het comfort te verhogen is naast een nieuw dashboard ook een regelbaar windscherm gemonteerd. Dat windscherm is kleiner dan voorheen maar moet toch voor dezelfde windbescherming zorgen als voorheen. Vanzelfsprekend zijn er bagagemogelijkheden voorzien onder het zadel en is er een afsluitbaar handschoenvak geïntegreerd. Wanneer meer bagageruimte nodig blijkt kan men voor de optionele topkoffers gaan. Er is keuze uit een 39 of 50 liter exemplaar. Ook een suft luggage oplossing is voorhanden in de vorm van een 22 liter tas die tussen de benen van de rijder komt te staan. De duo kan je verwennen met een optionele ruggensteun terwijl een design zadel eveneens tot de mogelijkheden behoort. Een GPS steun en een smoke uitvoering van het windscherm behoren ook tot de mogelijkheden samen met diverse covers voor zowel het voertuig als zijn gebruikers. Een 12 volt aansluiting en verwarmde handgrepen mochten natuurlijk niet op het appel ontbreken. De TMax 2012 zal leverbaar zijn in de kleuren Sonic Grey, High Tech Silver, Midnight Black, en Competition White. Prijs en leveringstermijn zijn momenteel nog niet bekend.