Yamaha BW's 125 2010 testverslag
Het merk Yamaha heeft altijd al een sportieve inborst gehad. Dat was zelfs al voor de public relationsafdeling deze karakteristiek ging gebruiken om de producten van het merk in de markt te zetten. Ook nu nog behoeven het merendeel van de Yamaha-modellen nauwelijks tekst en uitleg; aan de BW's 125 zie je meteen dat actie en sportiviteit hem vanuit het prilste begin van zijn ontstaan meegegeven zijn.Yamaha omschijft zijn BW's 125 als "een taaie stadsscooter" en de technische gegevens spreken dat niet tegen. De wielbasis is met 1.290 millimeter knap kort en laat in combinatie met 12 duimsbanden een kwikzilverachtig stuurgedrag vermoeden. Een relatief lage zithoogte van 780 millimeter en een rijklaar gewicht van 121 kilogram wijzen eveneens in die richting. Alleen het profiel van de banden doet in deze context wat vreemd aan; er zijn een soort "terrein"banden gemonteerd, die je met hun grove profiel van veeleer crosswerk dan stadswerk zou kunnen verdenken. Maar ook in deze wereld wordt de soep niet zo warm gegeten als ze op tafel komt; de diepe insnijdingen in het rubber versterken in de eerste plaats de sportieve look van de BW's 125 en daar is het Yamaha natuurlijk om te doen…
De zithouding die de BW's 125 oplegt, is speciaal geschikt voor de stad… en de vrouwen. Om op te stappen moet je namelijk je been niet over het zadel slaan, maar kan je het gemakkelijk tussen het stuur en de zadelpartij door manoeuvreren, net zoals de vrouwen dat al sinds mensenheugenis op hun fietsen doen. Niet slecht gezien van Yamaha, als 't vertrouwd overkomt, is de drempel om ermee aan de slag te gaan meteen ook een pak lager… Door de korte wielbasis blijft er geen plaats beschikbaar voor een zithouding waarbij je de benen languit kunt strekken. Op de BW's 125 zit je dan ook netjes rechtop met de benen onder een hoek van zowat 90 graden. Als je je voeten netjes naast elkaar op de treeplank zet, zitten je benen meteen geheel en al buiten de wind en zullen dus ook droog blijven zolang er zich geen echte stortbui aanbiedt. Het zadel is goed gevormd en ondanks de compacte afmetingen van het geheel is er gemakkelijk plaats voor twee op deze scooter te vinden. Het zadel is ruim genoeg en voor de duo zijn fraaie uitklapbare duovoetsteunen voorzien die als twee druppels water op die van een befaamd Italiaans scootermerk lijken. Of is het andersom? Heeft geen belang, het enige wat telt, is dat ze zowel mooi als goed bruikbaar zijn…
Van bruikbaarheid gesproken; de BW's 125 maakt de verwachtingen op gebied van hanteerbaarheid met verve waar. Mooi stabiel (zelfs op topsnelheid) zowel op de rechte baan als in de bochten en toch enorm speels als het erop aan komt abrupt van richting te veranderen. Bovendien keer je ermee, dankzij de grote stuurhoek, op de oppervlakte van een vaatdoek, waardoor vastzitten in de file meteen geheel en al tot het verleden behoort. Met deze scooter kom je letterlijk overal door en maak je dat "efficiënt openbaar vervoer" in de stad echt wel belachelijk…
Dat wordt perfect mogelijk gemaakt door een zuinige, nette, maar niettemin heel levendige krachtbron. De 125cc metende viertakt ééncilinder is luchtgekoeld, wordt gevoed door een elektronisch geregelde brandstofinspuiting en maakt gebruik van een automatische versnellingsbak en koppeling. Het geheel is zo afgesteld dat een enorm soepele vermogensafgifte beschikbaar is, je moet dus echt geen natuurtalent zijn om met deze scooter te rijden. Er een beetje je hoofd bij houden in het begin volstaat en na luttele kilometers kom je tot de conclusie dat je rijdt alsof je nooit iets anders gedaan hebt. Dat is te danken aan het goed uitgebalanceerd geheel dat Yamaha heeft samengebracht. Wie met een fiets kan rijden, kan ook met deze stadsscooter uit de voeten en dat zowel in de jungle van de binnenstad als erbuiten. De remmen, de veringen, het gehele rijwielgedeelte in combinatie met de eenvoudige doch gebruiksvriendelijke aandrijving maken dat zonder meer mogelijk. Opgemerkt dient wel te worden dat de vering achteraan iets minder vergevingsgezind is als we wel zouden willen; blijkbaar heeft men geen kasseien in Japan, anders zou men wel een andere achtervering monteren die beter korte klappen opvangt. Ook niet onbelangrijk om weten is dat de topsnelheid van de BW's 125 - op de teller - zo om en bij de 90 kilometer per uur ligt. Die snelheid bereik je gemakkelijk, maar meer zit er echt niet in en daarmee hou je maar best rekening bij inhaalmanoeuvres.
Maar dat terzijde; de BW's 125 is heel gebruiksvriendelijk. Om de 6 liter grote brandstoftank bij te vullen moet je bijvoorbeeld het zadel niet opheffen, de tankdop zit er net voor gemonteerd. Origineel en nog mooi ook! Een ander voordeel van dezer constructie is dat je onder het tanken niet per ongeluk dat wat zich onder het zadel bevindt kunt bekladden met benzine. En dat kan heel wat zijn bij de BW's want onder de zadelpartij steekt een bagageruimte waarin je gemakkelijk zelfs een integraalhelm en nog meer kwijt kunt. Verder is de bescherming die de bemanning geboden wordt tegen vuil ronduit opmerkelijk. Het achterwiel is niet alleen van een meeverend spatscherm voorzien maar tevens is er nog een erg ruim achterspatbord gemonteerd, terwijl de zadelpartij ruim bescherming biedt voor de achterkant van de benen. Op deze scooter riskeer je geen natte, vuile rug, zoveel is zeker. De eenvoudig gevormde, nette beugel achteraan het zadel maakt het de duo gemakkelijk om zich vast te houden maar kan tevens - samen met het strak gelijnde achterframe - dienst doen als houvast om bijvoorbeeld een sportzak aan vast te maken.
Wat betreft afwerking kan de BW's 125 niets ten laste worden gelegd. De scooter heeft een sportief maar tevens gelikt voorkomen en is degelijk uitgerust. Naast het complete dashboard en de goede achteruitkijkspiegels is hij tevens uitgerust met een degelijke middenbok. Het opbokken gaat als een fluitje van een cent, zelfs het zwakke geslacht (wie dat ook moge zijn) zal daar geen last mee hebben. Jammer is dan weer dat Yamaha tot nog toe geen specifieke accessoires voor deze scooter heeft gemaakt, maar wie weet, wat niet is kan nog komen. Iets specifieks hebben we op de BW's 125 bovendien niet gemist, er is dus niet meteen nood aan een accessoire dat de rijtechnische eigenschappen van deze scooter verbetert.
Bovendien is zowel jong en oud het erover eens dat de BW's 125 net die uitstraling heeft die een mens over de schreef haalt om die fileveroorzakende, plaatsinnemende auto thuis te laten. De stad in? Dat gaat het snelst en gemakkelijkst met een scooter, dat weet gewoon iedereen! De BW's 125 is te koop in de kleuren Midnight Black en Avalanche White voor de prijs van 3.090 euro. Er zijn ook diverse 50cc- uitvoeringen van uitgebracht. Technische gegevens:
Motor: Type: viertakt 1 cilinder Koeling: lucht/olie Boring en slagverhouding: 52,4 x 57,9 mm Startsysteem: elektrisch Voeding: elektronische brandstofinspuiting Koppeling en versnellingsbak: automatisch Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvering: hydraulische telescoop, veerweg 78 mm Achtervering: stereovering, veerweg 71 mm Remmen: voor schijfrem 220 mm, achter trommelrem 150 mm Banden: voor 120/70-12, achter 130/70-12 Afmetingen en gewichten: Lengte: 1.910 mm Breedte: 720 mm Hoogte: 1.110 mm Wielbasis: 1.290 mm Grondspeling 130 mm Tankinhoud: 6 l Rijklaar gewicht: 121 kg Prijs: 3.090 euro Invoerder: www.yamaha.be