Peugeot Satelis RS125 2010 testverslag
Tekst en beelden: Louis WeenenSamen met Piaggio is Peugeot zowat de belangrijkste Europese constructeur van scooters. Met de komst van de Geopolis werd het gamma flink uitgebreid. Je kunt kiezen uit een 125 cc, een 250 cc en een 500 cc versie. Wij hadden de kans om meer dan één week het kwartliter model proef te rijden.
Dat Peugeot als autobouwer graag zijn autotechnieken overhevelt naar zijn scooters moet niet verwonderen. Optimaal gebruik maken van bestaande "know how" binnenshuis heet dat dan. Het is bijna vanzelfsprekend dat wie zich een Geopolis aanschaft een leuk alternatief binnenhaalt voor een tweede auto. In het kader van deze Peugeot bevindt zich een vloeistofgekoelde ééncilinder van Piaggio. De twee Europese merken slaan op die manier de handen in elkaar om de Japanse, Koreaanse en Chinese concurrentie een stap voor te zijn. Piaggio, tevens de constructeur van -onder andere- de Vespa's, heeft veel ervaring op het gebied van ééncilinders. De krachtbron die de Geopolis voorstuwt, mag je best vinnig noemen. Natuurlijk mag je het acceleratievermogen van deze 250 cc-er niet vergelijken met die van een motorfiets met dezelfde cilinderinhoud, maar niettemin volstaan zijn 22 pk en een koppel van 19,7 Newtonmeter voor puike prestaties. Zo ben je meestal het eerste weg bij het stoplicht en kun je zowat overal voldoende defensief rijden. Je hebt bovendien echt geen last van motortrillingen. Dat kun je het best zien aan de achteruitkijkspiegels, die nooit een vertekend beeld zullen geven van wat achter je gebeurt. Heel handig is de variomatic automaat, die van een riem gebruik maakt. Vooral mensen die nooit tevoren met een motorfiets reden zullen smullen van deze gemakkelijkheidoplossing. Bovendien is de ééncilinder met zijn elektronische ontsteking én zijn elektronische injectie helemaal bij de tijd.
Op het gebied van vormgeving zal deze Geopolis misschien wel niet bij iedereen in de smaak vallen. Je bent of voor of tegen. Persoonlijk vinden we zijn "retro-look" wel wat hebben. Helemaal weg zijn we van de grote 16 inch wielen, die zorgen trouwens voor bijkomende veiligheid door een stabielere wegligging tegenover tal van andere scooters die het met kleinere wieltjes moeten doen. De wegligging in wijde bochten wordt dan ook als vertrouwenswekkend ervaren, zeker wanneer het wegdek er goed bijligt. Anders is het wanneer oneffenheden de kop opsteken. Dan wordt de pret gedrukt want de hydraulische vork vooraan en de 2 hydraulische schokdempers achteraan blijken dan moeite te hebben met de demping. Trager rijden betekent in dat geval veiliger rijden.
In dat verband hadden we graag ook een tweede schijfrem vooraan gezien, want je bent toch met een gewicht van 160 kg onderweg en de topsnelheid overschrijdt gemakkelijk de 120 kilometer per uur. Tijdens noodstops kom je dan ook niet zelden in de problemen. Misschien best kiezen voor een ABS, dat in optie leverbaar is. Datzelfde eigen gewicht komt overigens wel van pas op de autosnelweg. Tegenover tal van concurrenten is deze Peugeot met zijn "monoplace" kader niet echt windgevoelig. Het riante windscherm en de al even grote voorplaat beschermen uitstekend tegen het slechte weer. De Geopolis is met andere woorden een scooter die zich aanpast aan de Belgische wisselvallige klimaatomstandigheden. Zelfs de passagier zit behoorlijk comfortabel op deze scooter… Minpuntje is het gebrek aan ruimte onder het zadel, daar scoort collega uit eigen huis -de Satelis- een stukje beter. Voor de gewone kleine boodschappen en het wegbergen van een helm vormt die bergruimte gelukkig geen echt probleem.
De Geopolis 250 is zeer polyvalent. Op de autosnelweg trekt hij meer dan goed zijn plan en je bent echt geneigd om de wettelijke snelheden te volgen. Even de gevarenlampen opzetten en je flitst met deze scooter ook moeiteloos doorheen de files. In de stad heb je echt geen problemen met het gewicht. Bovendien heb je een uitstekend uitzicht op het andere verkeer. Hem ergens parkeren verloopt zeer vlotjes en je hebt standaard de keuze tussen een zijpoot of een middenbok. Je wordt ook niet opgejaagd in de zone 30 en dat op zich scheelt al een slok op een borrel voor je gemoedsrust. Deze Peugeot is bovendien erg milieuvriendelijk en alles behalve lawaaierig. Een gebruiksklaar wapen in de strijd tegen co2 uitstoot én een stille bondgenoot… In het rurale gebied is hij de uitstekende vervanger voor het openbaar vervoer. Deze Geopolis is de vriend van iedereen. Vooral van de dames. Het enige nadeel van zijn cilinderinhoud, die hem net zo veelzijdig maakt, is dat je moet beschikken over een specifiek motorrijbewijs. De Europese wetgever zou zich eens mogen buigen over een speciaal motorrijbewijs voor scooters boven de 125 cc. Dit zou de populariteit van dit soort tweewieler alleen maar ten goed komen. En wie weet zouden tal van gebruikers hun tweede wagen inleveren en op die manier het drukke verkeer ontlasten.
De Geopolis biedt zijn bestuurder ook nog een leuk handschoenkastje. Hij is behoorlijk afgewerkt, alleen zal hij tijdens het tanken voor problemen zorgen. De klep blijft namelijk niet vanzelf open gedurende deze bezigheid. Voor Peugeot moet het een koud en goedkoop kunstje zijn om die klep te vervangen. Het benzineverbruik valt echter wel heel goed mee. Zeg nu zelf, een gemiddelde van 4 liter per 100 kilometer is voor een 250 cc-er echt miniem. Met een tankinhoud van 13 liter kom je per tankbeurt plusminus 300 kilometer verder; een puik gegeven… En dan is er ook nog het overzichtelijke instrumentenbord. Een duidelijke snelheidsmeter met kilometers en miles aanduiding, een kilometer- en dagteller én een klokje dat je voortdurend bij de tijd houdt. Echt; meer moet dat niet zijn…
Misschien is alleen de prijs een beetje een hinderpaal om met deze scooter te gaan rijden, alhoewel, 4.229 euro is zeker niet te duur voor deze veelzijdige en kwalitatief meer dan behoorlijke scooter. Technische gegevens: Motor: vloeistofgekoelde ééncilinder viertakt Cilinderinhoud: 244,3cc Vermogen: 22 pk of 16,2 Kw Koppel: 19,7 Newtonmeter Zithoogte: 78,7cm Aantal versnellingen: automaat Leeggewicht: 160 kg Tankinhoud: 13 liter Prijs: 4.229 € Importeur: http://www.peugeotscooters.be