Peugeot Satelis RS125 2010 testverslag
Tekst en beelden: Louis WeenenWe hadden eerder al de Peugeot Satelis 250 cc getest. Dat was in 2006. Maar met de komst van een RS 125, die er met zijn vernieuwde velgen nog knapper uitziet, gingen we overstag om dit Peugeot-type een tweede keer aan de tand te voelen.
De 125 cc is dan qua concept totaal anders dan de 250. Dat heeft vooral te maken met een Belgische wetgeving die het gebruik van dergelijke scooter toelaat voor bezitters van een B-rijbewijs (vanaf 2 jaar na het behalen ervan). Bovendien is Peugeot een bekende autoproducent en spreekt het merk autobezitters aan die er eventueel aan denken om een tweede wagen te vervangen door een 125cc scooter. Die Satelis RS 125 is trouwens voorbeeldig uitgerust. Het koetswerk is stevig en de kuip beschermt voorbeeldig voeten, benen en grote delen van het bovenlichaam. Alleen mocht het windscherm een beetje groter zijn. Gelukkig is er voorzien in voldoende beenruimte. Onder het zadel bevindt zich heel wat bagageruimte. Peugeot koos voor het design van een mini-autokoffer en het openen en afsluiten ervan gebeurt via het contactslot. Ook in het handschoenenkastje en in enkele kleinere opbergruimtes kan men zijn spullen kwijt. Het stuur is zeer stevig en de zijspiegels mag men terecht stabiel noemen. Naast de twee grote tellers voor de snelheid en de toeren, beschik je over alle noodzakelijke informatie. Komen aan bod: totaalafstand, de ritafstand, de buitentemperatuur, de tijd en de verbruikte benzine. Het parkeren verloopt gemakkelijk dankzij de zijdelingse en de centrale steun.
Zoals bij de meeste scooters achteraan ingebouwd maakt een vloeistofgekoelde viertakt ééncilinder hier de dienst uit. De motor heeft vier kleppen, waardoor hij vlot zijn maximumvermogen van 11 kW of 15 pk haalt. Dat gebeurt bij 9.750 toeren. Met 11,8 nM koppel bij 7.750 toeren ben je een beetje misdeeld, maar in ieder geval blijft er voldoende kracht voorhanden om deze scooter veilig door het verkeer te loodsen. Ook de automaat wil graag mee. Je raakt tijdig weg aan het stoplicht en je haalt zonder moeite zowat 110 km per uur. Op voorwaarde natuurlijk dat je met niet teveel tegenwind of heuveltjes te maken krijgt. Leeg weegt hij 160 kg en dat is verre van weinig. Sommige gebruikers zullen hem te zwaar vinden. Daartegenover staat dat je aan stabiliteit wint. Dankzij een elektronische injectie haalt de Peugeot vlot de euro3-norm.
Dat de RS een pittig scootertje is,bewijst hij op de autosnelweg. Ondanks het gewicht kan je vlot met de verkeersstroom mee en hoef je niet eindeloos lang achter de vrachtwagens te hangen. Alleen een vervelende helling kan ervoor zorgen dat je de 100 km/u net niet haalt. De scooter is comfortabel en zelfs met een passagier kan je nog vlot een behoorlijke snelheid halen. De zadelhoogte van 78,4 cm zorgt ervoor dat zowat iedereen gemakkelijk zijn draai vindt. Het dubbel frame dat uit kwaliteitsstaal werd vervaardigd, is niet alleen stevig maar biedt een laag zwaartepunt, wat helemaal niet slecht is voor de wegligging. Het zijn eerder de kleine wieltjes die de wegvastheid hypothekeren. Bij het nemen van scherpe, kort op elkaar volgende bochten, blijft het uitkijken dat je niet onderuit gaat. De beste oplossing hier is die snelheid te matigen. De achtervering is ook niet het sterkste punt van de Satelis. Vooral op een slecht wegdek is het moeilijk om de zaak onder controle te houden. De remmen op ons testmodel, een schijf voor en een schijf achteraan, doen keurig hun werk. In optie kun je de scooter zelfs voorzien van een ABS-systeem. In de stad bewijst deze tweewieler je geweldige diensten. Hier zorgen koppel en vermogen voor een defensieve rijstijl. En ook het parkeren is een klus die je er graag bijneemt.Tenslotte voelt de RS zich overal thuis in het fileverkeer.
Deze Satelis verbruikt rond de 4 liter per 100 km en dat is op zijn minst een puik resultaat. Bovendien heb je 13,5 liter benzine aan boord, zodat je pas rond de 300 km aan tanken toe bent. Per tankbeurt ben je zelfs meer dan 300 km onderweg. Een gegeven dat sommige toermotoren hem benijden. Nog een meevaller is de onderhoudsvriendelijkheid van de Satelis. Natuurlijk worden zijn talrijke GT-eigenschappen vertaald in een prijs die niet min is. Zo kost deze RS, die met zijn witte vacht zeer knap oogt, 3.990 euro. Maar voor dit bedrag heb je jarenlang echt heel veel scooterplezier.
Pluspunten: Uitrusting, motor, becsherming,comfort, verbruik, koffer. Minpunten: Wegligging, vering, windscherm. Technische gegevens: Motor : watergekoelde ééncilinder viertakt Cilinderinhoud : 124,8 cc Vermogen : 15 pk of 11 kW/9.750 tpm Koppel: 11,8 nM (7.750 tpm) Zithoogte: 78,4cm Aantal versnellingen: automaat Leeggewicht: 160 kg Tankinhoud: 13,5 l Prijs: 3.990 €