Peugeot Sum-Up 125 2009 testverslag
Tekst en beelden: Louis WeenenHet spreekt voor zich dat het Franse Peugeot met een lange bromfiets- en scootertraditie zich in de strijd werpt om de gunst van de consument. Vooral nu de scooterverkoop danig in de lift zit en feitelijk profiteert van de crisis. Een geducht wapen is alvast de nieuwe Sum-Up 125.
Wanneer je deze naar 125 cc normen toch kleine scooter van dichtbij bekijkt, valt meteen een moderne en zelfs gewaagd design op. Op het eerste gezicht is hij een speelvogel, maar al snel wordt duidelijk dat het de constructeur menens is om een volwaardig product af te leveren. Dat is te merken aan de gebruikte materialen en het afwerkingniveau. Op de uitlaat na, want die gaat veel te snel aan het roesten.
Het kuipje met ingebouwd twee "volwassen" halogeen koplampen zet op gebied van het design de toon. De vlakke voetplank zorgt voor voldoende beenruimte en dankzij een breed duozadel kan je over korte afstanden een passagier moeiteloos vervoeren. Onder het zadel bevindt zich niet meteen een zee aan ruimte, maar je kunt er toch voldoende spullen onder kwijt. Niet meteen een integraalhelm, maar die kan je hangen aan een speciale daartoe voorziene helmhaak. De Sum-Up beschikt ook over een klein rekje waar je met behulp van een elastiek ook al iets kwijt kunt. In optie kan je er zelfs een topcase op plaatsen. De gegoten velgen ogen knap en vooraan beschik je over een enkele schijfrem. Achteraan maakt een trommelrem de dienst uit.
Een scooter die je zeker graag zult koesteren en binnen ieders bereik ligt. Je mag hem met een B-rijbewijs besturen (als je daar al twee jaar over beschikt) en zijn luchtgekoelde ééncilinder maakt gebruik van een "variomatic" automaat. Het motorvermogen bedraagt 6,2 kW en het koppel 8,2 Newtonmeter. Over zijn prestaties hebben we het straks. Weet dat je hem zowel elektrisch of via een kick kunt starten, dat hij voor zijn voeding gebruik maakt van een klassieke carburator, maar dat zijn uitstoot beantwoordt aan de euro 3 norm. Hij maakt ook gebruik van een elektronische ontsteking.
Deze mooie scooter ontgoochelt ronduit op het gebied van zijn prestaties. Met 6,2 kW vermogen kom je echt niet ver. Op de autosnelweg meten we een snelheid (wind tegen weliswaar) van amper 70 km per uur en wanneer het even bergaf gaat komen we uit op 90 km per uur. Laten we wel wezen, probeer zoveel mogelijk die autosnelweg te mijden. Maar er is niet alleen die topsnelheid, ook het optrekken is bedroevend wanneer je het met andere 125 cc-ers vergelijkt. Eens dat je op snelheid zit, smelt het probleem als sneeuw voor de zon. In de stad geniet je van een rijklaar gewicht van amper 115 kg, je gooit hem zo op zijn centrale poot en ermee manoeuvreren is echt "a piece of cake". Op de secundaire wegen rijdt hij voldoende vlot en wanneer je de bochten omzichtig neemt, valt de wegligging goed mee. De vering op een slecht wegdek kent zijn beperkingen.
En dat is een beetje te wijten aan de stereo-achtervering. Op een goed liggend wegdek is er geen vuiltje aan de lucht en je bent wat blij met de geboden wendbaarheid. Je stuurt hem zeer vlot via de poep en je benen worden goed beschermd. Je bovenlijf krijgt het door het gebrek aan een windscherm wel te verduren. Doordat je geen hoge snelheden ontwikkelt is er echt geen sprake van grote windgevoeligheid en de twee remmen kunnen zeer snel het lichtgewicht tot staan brengen. Ondanks een groot fungehalte, dat zeker de jeugd kan aanspreken, is dit een utilitaire scooter, die kan ingezet worden voor de boodschappen en het woon-werkverkeer. Met een zithoogte van 77 cm houdt hij veel dames te vriend. Het maken van kleine ritjes is ook aan hem besteed. Je kunt er makkelijk één of ander roadbook mee volgen en hem tijdens het weekend trakteren op een uitje.
Natuurlijk is deze Sum-Up een erg zuinige motor. Dat mag blijken uit een tankinhoud van amper 6 liter. Hij verbruikt zowat 3,6 liter per 100 km, je haalt dus makkelijk 150 km per tankbeurt. Zijn instrumentenbord mag er zijn voor een scooter van zijn afmetingen. Je beschikt over twee tellers en de nodige verkliklampjes. De benzinemeter is goed zichtbaar, misschien zou een klokje hier niet misstaan. Ook een dagteller zou welkom zijn. Maar hoe dan ook, deze Sum-Up is een hebbedingetje voor iedere dag en zijn sterkste aankoopargument is zijn prijs/kwaliteitverhouding. Hij kost 1999 euro en dit is zeker geen weggegooid geld. Alleen hopen we dat Peugeot eenzelfde model met een krachtigere motor uitbrengt, zodat zijn scala aan gebruiksmogelijkheden uitgebreid wordt. We zijn zeker dat dit moet lukken! Plus: Design, wendbaarheid, manoeuvreren stad, gewicht, afwerking, verbruik, prijs/kwaliteit Min: Motorvermogen, acceleratie, ontbreken dagteller, wegligging op slecht wegdek, roesten uitlaat Technische fiche: Motor: luchtgekoelde ééncilinder viertakt Cilinderinhoud: 124,6 cc Vermogen: 8,4 pk of 6,2 kW bij 6500 tpm Koppel: 8,2 nM bij 6500 tpm Zithoogte: 77 cm Aantal versnellingen: variomatic automaat Gewicht: 115 kg (rijklaar) Tankinhoud: 6 l Prijs: 1999 €