BMW S1000RR racetuning
BMW S1000RR racer BMW doet het lang niet onaardig in de motorsport met zijn S1000RR. 't Was niemand minder dan Werner Daemen, onze vaderlandse trots, die BMW de eerste wedstrijdzege schonk met deze motor, en sindsdien is het alsmaar in stijgende lijn gegaan voor de race uitvoering van de S1000RR. Over hoe zo'n racer tot stand komt is echter nog niet veel geweten, tot nu dan want onlangs vonden we een insider bereid om de boeken open te doen over het tunen van de S1000RR.Vick De Cooremeter, in het dagelijkse leven werkzaam in het atelier van BMW Motorrad Belux, is lang geen onbekende meer in de racewereld. Onlangs nog voegde hij zijn zoveelste overwinning toe aan zijn palmares door samen met Grégory Fastré voor Herpigny Motors BMW de zege te grijpen op het circuit van Dijon tijdens een ronde van het Belgian Moto Endurance Championship. Ondanks zijn succes met de twee voeten stevig op de grond gebleven was Vick op ons verzoek meteen bereid tekst en uitleg te geven over hoe een succesvolle racer te bouwen van een standaard S1000RR. In tegenstelling tot wat men misschien zou verwachten (gezien de werkgever van Vick) is de motor waarvan is uit gegaan een standaard S1000RR zoals iedereen bij de dealer kan zien en kopen. Als opties af fabriek is voor het DTC (Dynamic Traction Control) systeem gekozen, voor de schakelassistent en… voor ABS! Tot hiertoe niets speciaals, zij het dat ABS systemen niet meteen tot de standaard uitrusting van een racemotor lijkt te horen. Maar daar komen we verder in dit verhaal nog op terug.
Om maar meteen op de onuitgesproken vraag van iedereen te antwoorden: neen, aan de motor is helemaal niets gedaan, sterker nog, de krachtbron is zelfs nog niet uit mekaar geweest. Wel is er de BMW HP Race Power Kit gemonteerd. Die bestaat uit een uitlaatsysteem, een aangepast motormanagement en aangepaste settings voor het DTC en het ABS systeem.
Het uitlaatsysteem is een HP Race Titanium exemplaar van Akrapovic dat in vergelijking met een standaard exemplaar maar liefst 6,8 kilogram lichter weegt. De settings van het motormanagement, DTC en ABS zijn aangepast aan raceomstandigheden en het gebruik van racebanden. De belangrijkste vermogenswinst wordt geboekt in het middengebied. Tussen de 8 en de 9.000 toeren wint men tot 8 Newtonmeter koppel en plusminus 12 pk, terwijl het maximum vermogen met 4 pk toeneemt. Ook nadat het topvermogen geleverd is ( 194,3 pk bij 13.250 toeren per minuut), blijft de motor over de gehele lijn sterker dan het standaard exemplaar. Vick wees er ons op dat deze vermogenskarakteristiek een soepeler, meer controleerbare vermogensafgifte tot gevolg heeft, hetgeen de motor meer voorspelbaar en efficiënter maakt.
Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van de BMW HP Racer Calibration Kit waardoor men zelf de settings van het motormanagement en het DTC naar eigen inzichten kan aanpassen. Zowel de HP Race Power Kit als de HP Racer Calibration Kit zijn voor iedereen via de dealer te koop. De montage kan men zelf uitvoeren maar het is de dealer die de software sleutel dient te installeren zodat de systemen actief kunnen worden. Het frame van Vick's racer is net als de achtervork geheel standaard. Dat zijn ook de wielen en het gehele remsysteem. Zelfs de remblokken zijn standaard exemplaren. Het remhendel op het stuur en het koppelingshendel zijn echter afkomstig van Alpha Racing en zijn opklapbaar uitgevoerd. Handig om de motor thuis te kunnen brengen mocht er zich ooit een schuiver voordoen…
De vering is wel degelijk aangepast. De achterschokbreker is een exemplaar van K-Tech, meer bepaald de 35DDS die in de racerij van bij zijn lancering in 2010 in positieve zin van zich liet spreken. De voorvork lijkt aan de buitenkant dan wel standaard, het interieur is ook van K-Tech. Er is een cardridge 20DDS systeem gemonteerd, hetzelfde dat - onder andere - door Steve Plater is gebruikt om het Brits Supersport kampioenschap te winnen. De stuurdemper daarentegen is het originele exemplaar dat BMW standaard op de S1000RR monteert.
Om een optimale zithouding te creëren heeft Vick Robby Moto verstelbare voetsteunen en clip-ons gemonteerd. Het kuipwerk is van Alpha Racing evenals de carbon beschermstukken voor de motor. Replica Design tekende voor het spuitwerk en Project-G voor de bestickering. Tot daar de opsomming van de droge feiten. Maar daarmee was voor ons de kous niet af. We wilden van Vick horen wat de grootste troef was die de motor in huis had. Uit het gesprek dat volgde wisten we af te leiden dat Vick vindt dat het DTC systeem en de HP Race Calibration Kit een wezenlijk voordeel bieden aan de BMW rijders ten opzichte van de concurrenten op andere motoren. Veranderingen in de set-up van het rijwielgedeelte – bijvoorbeeld een minieme aanpassing van de geometrie – kunnen meteen gecompleteerd worden met bijvoorbeeld een optimale tractie en een geoptimaliseerd remgedrag.
En dat al die kleine beetjes helpen en tellen is duidelijk. Een en ander van de gedragingen van zowel de piloot als de motor wordt door het team nauwlettend in de gaten gehouden middels een 2D telemetrie systeem dat onder het rijden een massa aan gegevens in zijn geheugen opslaat. De minste fout – van zowel mens als machine! - wordt aldus zichtbaar gemaakt eens de rit geanalyseerd wordt. Inderdaad, 't zijn harde tijden voor de toppiloten; bijna 200 pk onder de hand en een teammanager die bij elke actie via de computer over je schouder meekijkt! Voor wie Vick en de motor die we hier beschreven in actie wil zien is er op 13 augustus daartoe de gelegenheid. Op die dag wordt de voorlaatste race om het BMEC kampioenschap gereden op de omloop van Francorchamps. Zes uur lang zullen de teams er strijden op een omloop die zijn gelijke niet kent. Tot ziens in Francorchamps? De prijzen: HP Power Kit: uitlaat, ECU en vrijschakelcode: 3.177,72 euro. HP Calibration Kit: CD-Rom, aansluitingskabel tussen computer en motormanagement en vrijschakelcode: 875,72 euro