KTM Elektrische motorfietsen 2010
Dat KTM al een tijd druk in de weer is om elektrisch aangedreven motorfietsen productierijp te maken is een publiek geheim. Het merk, dat vooral belangen heeft in de off road sector, ziet dit waarschijnlijk als de oplossing om het tij in het voordeel van de off road enthousiast te keren. De steeds maar strengere regelgeving wat betreft terreinrijden legt namelijk ook de motorwereld beperkingen op en daar zit natuurlijk KTM wel als laatste op te wachten.In het hol van de leeuw met groot nieuws op de proppen komen; blijkbaar is men daar bij KTM helemaal niet vies van, want uitgerekend op de Tokyo Motorshow presenteerden de Oostenrijkers hun Freeride motoren. Het gaat om door een elektromotor aangedreven motorfietsen; een off road motor en een supermotard versie daarvan. Zowel op gebied van rijwielgedeelte als op gebied van aandrijving zijn de beide modellen heel innovatief en ook wat betreft hun voorkomen staan ze echt wel apart van hetgeen KTM tot nog toe liet zien.
Dat de sportieve inborst van het merk niet samen met de verbrandingsmotor terzijde is gelegd, blijkt uit het feit dat de prestaties van de slechts 100 kilogram wegende off road motor vergeleken kunnen worden met die van een 125cc metende tweetakt motorfiets. De elektromotor heeft dan ook een maximum vermogen van net geen 30 pk. Natuurlijk is het geheel waterdicht uitgevoerd, is door de aard van de krachtbron het onderhoud aan de motor heel beperkt in vergelijking met een verbrandingsmotor en is het geproduceerde geluid zo goed als verwaarloosbaar. En dat laatste is natuurlijk de sleutel tot het succes dat KTM met deze nieuwe technologie wenst te behalen. Het "zero emission" verhaal dat daarbij opgehangen wordt is natuurlijk ook mooi meegenomen, maar klopt op de keper beschouwd pas als de opgewekte elektriciteit niet afkomstig is van een opwekcentrale die werkt op fossiele brandstoffen.
Over de aard van de batterij, de autonomie van de motoren en de andere details van het concept is KTM enorm karig met informatie. Uit de beelden is wel op te maken dat de elektromotor in het vooronder gemonteerd zit, het pak batterijen erboven en dat de aandrijving naar het achterwiel niet rechtstreeks vanaf de as van de motor vertrekt. Er is een overbrenging gebruikt die zoals het eruit ziet ook nog andere zaken aandrijft, maar daarover beschikken we niet over harde bewijzen. Wie weet, misschien is het wel net andersom?! Het frame is ook een geval apart, want blijkbaar gaat het om een combinatie van een stalen buizenframe en oversized (aluminium?) schertsplaten, waaraan zowel de achterbrug als het schokdemperelement zijn vastgemaakt. Op de supermotard is bovendien een afwijkende voorvork gebruikt die de motor vooraan een beetje de look meegeeft van een overmaatse mountainbike.
Dat elektrisch aangedreven motoren commercialiseren geen wensdroom zal blijven voor KTM mogen we afleiden uit het gegeven dat het merk verwacht de Freeride Sports Enduro begin volgend jaar in de showrooms te hebben. Men maakt zich sterk dat de prijs onder de 10.000 euro zal liggen, hetgeen voor een nu al voorspelbaar verzamelobject niet echt duur uitvalt. De toekomst van de Supermoto is minder duidelijk, KTM beschouwt dit model voorlopig als een illustratie bij wat mogelijk is met de ontwikkelde technologie. Jammer, want het lijkt ons echt wel de gedroomde stadsfiets toe?!