Triumph Speed Triple Bell Special 2008
Op het Salon staan overwegend standaard motoren. Hier en daar, als lichtjes in een kerstboom, ontdekten we echter sprankelende specials. Op de stand van Bike Design troffen we onder meer deze Triumph Bell Special aan. Een gave machine waar de "baas" van Bike Design zelf zich mee pleegt te verplaatsen.Van het één komt het ander op zo'n momenten en het resultaat is dat we binnenkort met deze Special een testrit zullen maken. Om ons alvast vertrouwd te maken met deze motor namen we de modificaties in ons op. Als basis is er een 2007 versie van de Triumph Speed Triple gebruikt. De oorspronkelijk groene laklaag van het bodywork is nu in een wit/rode combinatie gespoten die past bij de kleuren en het design van één van de helmen uit het Bell assortiment. Het voorwiel kreeg een rode laklaag en het achterwiel kreeg een wit kleedje; beiden zijn gepoedercoat, waardoor de duurzaamheid van de laklaag verzekerd is.
De originele koplampen hebben plaats gemaakt voor een set lichten die deze motor meteen en apart aangezicht geven. De ultra slank uitgevoerde achteruitkijkspiegels lijken wel antennes, zo "scherp" is hun look. Het stuur is vervangen door een vlakker en breder aluminium stuur dat wit en rood gepoederlakt is.
Bekijken we de achterkant van de motor dan valt meteen op dat die veel naakter oogt dan het standaard ontwerp. Dat is hoofdzakelijk bereikt door de originele dempers te vervangen door twee minuscule dempertjes van Laser. God mag weten welke sound deze de Triple zullen geven op het moment dat we die de sporen geven… Onder de zadelpartij is er een binnenspatbord aangebracht waarin een donkerkleurig LED achterlicht is ingewerkt. Daarin zitten meteen ook de richtingaanwijzers waardoor het geheel slank kon worden gehouden. Vlak boven het achterwiel is er een nauw aansluitend achterspatbord geplaatst zodat de zaak ook in reële omstandigheden zo net mogelijk blijft.
Om de zithouding te optimaliseren -de eigenaar is relatief groot van gestalte- zijn er Vario voetsteunen gemonteerd. Die zijn verstelbaar en staan iets verder naar achter dan de originele exemplaren. De standaard schertsplaten waar die voetsteunen op gemonteerd staan zijn matzwart gepoedercoat, zodat er een mooi, verzorgd geheel ontstaat. De gehele motor oogt trouwens opvallend compact, iets wat onder andere te danken is aan de montage van speciale radiatorkappen en een buikspoiler. De rijkheid die het geheel uitstraalt wordt benadrukt door enerzijds de opvallend vormgegeven Moto Master remschijven en anderzijds door het zadel waar we binnenkort ons zitvlak zullen op neervlijen… een standaard zadel dat een héél verfijnt uiterlijk kreeg door de montage van een knap overtrek. Zijdezacht voelt de bekleding aan… ja, we weten wel waarom we ons binnenkort "opofferen"!