Triumph Bonneville Flat Tracker
Het lijkt wel of de Bonneville en Thruxton motoren van Triumph net dat beetje meer in zich hebben dat specialbouwers aantrekt. Patrick Blondeel, Triumph dealer in Oostende en fervent liefhebber van klassieke auto's en motoren was voor de aantrekkingskracht van de Britse twins blijkbaar ook niet ongevoelig want hij verbouwde er eentje tot een echt wel opmerkelijke Flat Tracker.Wie op de "Classic Modern Meeting" was op 21 en 22 juni heeft waarschijnlijk wel deze motor bij Blondeel zien staan. Ernaast kijken kan ook bijna niet wat deze creatie is zowel wat betreft kleur als design nu eenmaal erg opvallend. Uitgegaan werd van een tweedehandse Thruxton die meteen -op het motorblok na- geheel werd gedemonteerd. Daarna werd met de opbouw begonnen en werden gaandeweg de zich aandienende problemen opgelost. De eerste uitdaging die zich aandiende was het vinden van de juiste velgen. Flat Track racers staan namelijk op wielen met een grotere diameter dan hetgeen in de Thruxton van huis uit gemonteerd wordt. Na lang zoeken vond Patrick bij Top Wheels te Antwerpen de benodigde 19 duims velgen. Echte racebanden vinden was de tweede opgave die tot een goed einde werd gebracht; in het buitenland vond Patrick flat track racebanden in de maten 270x7.0x19 en 275x7.5x19 wat ongeveer neerkomt op een 130x19 en een 140x19 band. De nu van banden voorziene wielen in de standaard voorvork monteren lukte echter niet; de band was te breed dus diende daar een mouw aan gepast te worden. Die mouw werd gevonden door de balhoofdplaten van een Bonneville America zodanig aan te passen dat het allemaal wel klopte als een bus. Ja, een goede kennis van wat kan en mag is nooit weg in de special bouw wereld…
Om het rijwielgedeelte verder op punt te zetten werd de zoektocht aangevat naar andere achterschokdempers. Dat verliep niet echt van een leien dakje, maar waar een wil is is een weg; bij een sloper werden passende exemplaren gevonden en terwijl hij daar toch was ontfermde Patrick zich maar meteen ook over een brandstoftank die volgens hem het potentieel had om verder door te groeien. Na veel pas- en laswerk bleek inderdaad dat het kennersoog van Patrick hem ook deze keer niet in de steek had gelaten. Een Flat Track zitje -oorspronkelijk bedoeld voor een Harley-Davidson- werd vervolgens pas gemaakt en op de Triumph gemonteerd. Een stuur –dat al lang op de voorraadrekken ten huize Blondeel op actie lag te wachten- maakt het geheel compleet. Voor de geïnteresseerden: de maten van het stuur zijn zo goed als identiek aan het stuur waarmee de jongste Speed Triple is uitgerust.
Op de beelden is eveneens te zien dat deze special van opmerkelijk gevormde uitlaten is voorzien. Die "buizen" zijn van het merk Shark; Patrick monteerde ze reeds in het verleden op andere Triumph twins en heeft met andere woorden het volste vertrouwen in het effect dat deze dempers op het vermogen van zijn special zullen hebben. Meten op de proefbank wat de twin presteert zit er echter voorlopig nog niet in; Patrick wil eerst nog een set 39 mm FCR Keihin carburatoren monteren samen met een paar andere (niet nader genoemde) motoronderdelen voor hij de motor gaat afstellen en zijn vermogen meten.
Met een flamboyante kleurenstelling en enkele rake aanpassingen heeft men bij Blondeel het uiterlijk van deze Thruxton succesvol en ingrijpend weten aan te passen. Door de montage van enkele niet meteen in het oog springende accessoires oogt het geheel nog rijker. Bekijk de beelden maar eens goed; je zult al snel één en ander ontdekken. Maar deze special is nog niet af; Patrick is van plan de motor zo goed mogelijk "streetlegal" te maken zonder daarbij aan het sportieve uiterlijk te raken. Wie weet komen we deze gave twin dus ooit nog wel eens tegen op de openbare weg!