BMW F650GS 2008 testverslag
Toen de F serie ten tonele verscheen was het meteen zo klaar als een klontje dat BMW –traditiegetrouw- ook deze keer rond de gebruikte krachtbron een volwaardige modellenserie zou opzetten. Later dan verwacht is dat nu gebeurd; de F650GS en de F800GS zijn vanaf 2008 de F serie komen verbreden. Gezien onze positieve ervaringen met de F800 modellen waren onze verwachtingen -op alle vlakken- hoog wt betreft deze motoren. Als eerste kregen we de F650GS te pakken en die vormt het onderwerp van dit testverslag.Wat ons betreft gaat de F650GS meteen al de geschiedenis in als de motor die met zijn naam nogal wat verwarring schiep. Dezelfde naam werd immers voorheen door BMW ook gebruikt voor hun succesvolle ééncilinder allroad motoren. Daarbij komt nog dat de 650 in de naam niets te maken heeft met de cilinderinhoud van de krachtbron van de nieuweling; die bedraagt namelijk 798cc en is dat is evenveel als bij de F800GS ingezet wordt…
Maar "what's in a name", zegt men in het Engels… en voor motoren geldt die wijsheid natuurlijk evenzeer. De F650GS met zijn voorganger verwisselen als je hem ziet staan is onmogelijk want behalve dat ze van dezelfde fabrikant afkomstig zijn, hebben ze zowel technisch als optisch zo goed als niets gemeen. De twin kreeg een heel modern jasje aangemeten dat zo eigentijds en vooruitstrevend aandoet dat we ons goed kunnen voorstellen dat de conservatieve motorrijders tijd zullen nodig hebben om aan zijn uiterlijk te wennen. Daar krijgen ze gegarandeerd de tijd voor want als het aan ons ligt wacht deze motor een mooie toekomst. Waarom? Lees verder en het zal je duidelijk worden…
De zadelhoogte is standaard 820 millimeter maar kan desgewenst –door de montage van andere zadels- teruggebracht worden naar 790 of zelfs 765 millimeter. Samen met de relatief smalle bouw van de motor betekent dit dat zowat elke persoon moeiteloos met deze motor overweg kan. Het drooggewicht van 179 kilogram zal ook nooit een obstakel vormen want met zijn goed uitgebalanceerde gewichtsverdeling lijkt deze twin in de praktijk veel lichter dan de weegschaalresultaten laten vermoeden. Alsof dat nog niet genoeg is zorgt de F650GS voor een zithouding die meteen vertrouwen schept. Je zit heel ontspannen op deze motor en je krijgt dadelijk de indruk dat je de zaak onder controle hebt; een niet onbelangrijk gegeven -lees verkoopsargument- tegenover de beginnende motorrijder of zij/hij die na lange inactiviteit besloten heeft terug met de motor te gaan rijden. Mooi is bovendien dat de stuuruitslag royaal is; manoeuvreren gaat dan ook gemakkelijk met de F650GS.
De F650GS bezit een tweecilinder krachtbron die 71 pk aan boord heeft bij 7000 toeren per minuut en 75 Newtonmeter op tafel legt als de kaap van de 4.500 toeren is bereikt. Akkoord; in onze wereld -waar velen denken dat meer ook daadwerkelijk beter is- lijken dat niet meteen spetterende waarden maar cijfers alleen spreken maar zelden de waarheid. In de praktijk gaat het hier namelijk om een motor die beslist wel van wanten weet. Souplesse altijd en overal, een koppel dat zeer mooi verdeeld is en bruikbare power daar waar je het nodig hebt, maken dat de F650GS beslist een heel volwassen motor mag genoemd worden, die zeker niet snel zal gaan vervelen. In combinatie met een probleemloos en snel te schakelen zes versnellingsbak, een gebruiksvriendelijke en precieze koppeling en een goed gekozen eindoverbrenging betekent dit dat je -ook als ervaren motorrijder- nooit vermogen te kort komt om knap sportief over de baan te gaan. De andere kant van de medaille is dat niet echt bedreven motorrijders zich niet geïntimideerd voelden door een massa vermogen terwijl de motor het wel degelijk in zich heeft om "mee te groeien" met de stuurmanskunsten van de piloot. Prestaties op mensenmaat; dat is hetgeen wat BMW in deze twin heeft gestopt en dat is beslist geen vergissing als je het ons vraagt…
Het rijwielgedeelte is klassiek qua opbouw. Een stalen buizenframe waarin de motor als dragend element is gebruikt, een upside down voorvork, een dubbelzijdige swingarm die door een monoshock wordt afgeveerd; zeker voor BMW zijn dat heel klassiek aandoende componenten. Het 19 duims voorwiel en 17 duims achterwiel zijn –naar moderne maatstaven- voor een roadster echter niet echt meteen heel traditioneel te noemen. Tenzij… je in de F650GS een modern gelijnde "scrambler" ziet; en dat is op de keper beschouwd wat deze motor is. De typebenaming "GS" staat er namelijk niet voor niets. Getuige daarvan zijn de banden met mixed profiel, het hoog gemonteerde extra voorspatbord en het niet meteen echt smalle stuur. De best wel lange veerwegen -180 millimeter voor en 170 millimeter achter- geven ook aan dat je met deze motor wel het avontuur op onverharde banen kunt opzoeken maar de gemonteerde gietwielen verraden dat deze twin in eerste instantie is ontwikkeld om op het gewone wegennet gebruikt te worden.
En dat deden we dan ook. De motor liet daarbij een heel voorspelbaar stuurgedrag noteren. De F650GS stuurde uitgesproken neutraal, bleek evenzeer een voorliefde te hebben voor bochtjes pikken als om mooi strak rechtdoor te rijden en liet ons toe om op zowat alle wegen onversneden motorplezier te beleven. Of we nu aan het wandelen waren, er een speels drafje op na hielden of beenhard aan het gas gingen hangen maakte hem niets uit. Polyvalent stuurgedrag noemt men dat en gezien de doelgroep voor deze motor is deze eigenschap beslist geen wonder te noemen. De afstellingen van de veersystemen klopten ook al als een bus; dat comfort en strak sturen mekaar zeker niet in de weg hoeven te staan bleek nog maar eens. Wie de afstelling van de vering wil bijsturen kan dat ter hoogte van de achterschokbreker; die is hydraulisch -dus via een handige draaiknop- regelbaar op gebied van veervoorspanning en kan ook wat betreft uitgaande demping bijgeregeld worden. De motor aanpassen om met bagage of een duo te rijden is daardoor moeiteloos mogelijk. En zo hoort het ook op een motor die zich in een groot gebruiksgebied moet weten te handhaven.
De remprestaties passen naadloos bij heel uiteenlopende rijstijlen en stuurmanskunsten. Vooraan lijkt de soep aanvankelijk wat dun met een 300 millimeter remschijf die gegrepen wordt door een zwevend gemonteerde dubbelzuiger remklauw, maar die vrees is ongegrond. De voorrem is heel mooi doseerbaar en heeft kracht genoeg in huis om best wel sterke remacties op poten te zetten. De achterrem, een 265 millimeter remschijf in combinatie met een zwevende remklauw voorzien van één zuiger, is uit hetzelfde hout gesneden. In combinatie met een (uitschakelbaar!) ABS systeem is deze configuratie een pakket dat voldoening schenkt onder alle omstandigheden. De verhouding tussen vermogen, gewicht en remkracht is dus goed uitgedokterd terwijl de nodige reserves zijn ingebouwd om onder extreme omstandigheden –lees puur ram en smijtwerk- nog altijd de benodigde veiligheid te garanderen. Wat betreft uitrusting komt men op de F650GS beslist wel aan zijn trekken. Het dashboard -overgenomen van de grote broers en is dus zowel compleet als overzichtelijk- gaat deels schuil achter een klein windschermpje. Dat is in staat een deel van de rijwind zover te krijgen dat die je niet lastig valt, maar echt uit de wind gaan zitten bij relatief hoge snelheden is er niet bij. Handig is dan weer het "stopcontact" dat net naast het contactslot in de dummy tank zit ingebouwd. Een mobiele telefoon opladen, een GPS van stroom voorzien of de batterij van een persoonlijk audiosysteem op peil houden is dus op de F650GS echt wel kinderspel.
Met een tankinhoud van 16 liter moet een theoretische actieradius –op de snelweg- van om en bij de 300 kilometer realiseerbaar zijn. BMW geeft namelijk voor de F650GS –bij een constante snelheid van 120 kilometer per uur- een verbruik op van 5,2 liter en de ervaring heeft ons geleerd dat BMW op dat vlak open kaart speelt. Indien er veel bagage en een duo moet vervoerd worden dan zal dat verbruik natuurlijk wat hoger komen te liggen. En dat je niet weinig gewicht op de F650GS kan meezeulen staat vast: bij de standaardversie mag je 237 kilogram last op zijn rug meevoeren hetgeen neerkomt op het gewicht van twee wel echt uit de kluiten gewassen personen en een aanzienlijke hoeveelheid bagage. Ook als vlotte reismotor zien we dus de F650GS beslist wel zijn mannetje staan. Om onderweg de ketting te onderhouden is een middenbok voorzien dus kan ook dat klusje de pret niet drukken.
Mocht de F650GS een iets betere windbescherming bieden dan zou onze conclusie hier zijn dat deze motor –op alle vlakken- een compleet vlekkeloos parcours had gescoord. En dat terwijl we zijn prestaties heel nauwgezet onder de loep hebben genomen. Het moet ons bovendien van het hart; we zijn in onze carrière nog maar weinig motoren tegen het lijf gelopen die zo polyvalent zijn als deze F650GS. In eerste instantie zijn al de benodigde eigenschappen daarvoor de F650GS misschien niet echt aan te zien, maar toch zijn ze wel degelijk stuk voor stuk aanwezig. We durven de F650GS dan ook een succesvolle loopbaan toedichten; zijn prijs van 8.200 euro zal de te verwachten bijval voor dit model zeker niet in de weg staan. Integendeel zelfs, de F800GS (zijn concurrent uit eigen huis) moet 1.800 euro meer kosten. Hoe die presteert krijgen jullie binnenkort te lezen… Motor Type: Staande twin, dubbele bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder. Koeling: vloeistof Boring x slag: 82 x 75,6 millimeter. Cilinderinhoud: 798 cc. Compressieverhouding: 12:1 Voeding: elektronisch gestuurde brandstofinspuiting. Max. vermogen: 71 Pk @ 7.000 o.p.m. Max. koppel: 75 Nm @ 4.500 o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling. Versnellingsbak: 6 verhoudingen. Eindoverbrenging: ketting Rijwielgedeelte: Frame: Stalen buizenframe Voorvering: upside down 41 mm Achtervering: monoshock, regelbare veervoorspanning en uitgaande demping Remmen voor: enkele remschijf 300 mm met tweezuiger remklauw Achterrem: enkele 265 mm remschijf met enkelzuiger remklauw Banden: voor 110/80 19; achter 140/80 17 Maten en gewichten: Lengte: 2.280 mm. Breedte: 890 mm. Hoogte: 1.240 mm. Wielbasis: n.b. Grondspeling: n.b. Zithoogte: standaard 820 mm(met verlaagd zadel 790 of 765 mm. Tankinhoud: 16 liter. Drooggewicht: 179 kg. Prijs: 8.200 euro. Invoerder: www.bmw-motorrad.be