BMW K 1200 GT 2006 testverslag

Share Dat BMW na de K1200S en de K1200R ook een tourversie van deze motor zou uitbrengen lag voor de hand. Men werkt bij BMW namelijk sinds jaar en dag volgens een soort bouwdoos principe, waarmee men door gebruik te maken van overwegend basisonderdelen een reeks modellen uit de mouw schud. Een idee dat ons bevalt want daardoor is de onderdelenvoorziening optimaal en kunnen de motorrijders tenminste een beetje inschatten wat er zoal voor nieuws staat aan te komen.

De K1200GT is zoals reeds aangegeven op de leest van de K1200S en de K1200R geschoeid en maakt dan ook gebruik van dezelfde layout voor het motorblok en het rijwielgedeelte. Natuurlijk is de motor anders aangekleed, maar onderhuids zijn er dus heel wat zaken identiek aan zijn soortgenoten. Hetgeen meteen hoge verwachtingen bij ons opwekte, want met het stuurgedrag en de motorische prestaties van de laatste K modellen nog fris in ons geheugen, mochten zonder twijfelen ook van de GT op het beste hopen. Wanneer we er de cijfers bijnemen komen meteen verschillen tussen de K modellen naar boven. De GT heeft bijvoorbeeld een maximum vermogen van 152 pk en een maximum koppel van 130 Newtonmeter terwijl de S versie te boek staat voor 167 pk en eveneens 130 Newtonmeter. Afgaande op die cijfers weet je meteen dat de GT motor een geknepen versie is van zijn sportieve evenknie. Met meer dan 150 pk is hij als toermotor desondanks nog altijd enorm krachtig en wie een beetje van motoren afweet, raad meteen dat zijn koppelverloop zo mogelijk nog smeuïger zal zijn dan dat van de S uitvoering.
Het rijwielgedeelte heeft natuurlijk de karakteristieken van zijn K serie soortgenoten overgenomen. Het brugframe, de Paralever achtervork en de Duolever voorvork hebben hun degelijkheid en hun nut ontegensprekelijk bewezen en zijn dus ook op deze motor van de partij. Ook de bekrachtigde remmen, ditmaal voorzien van een integraal systeem en ABS beveiliging treffen we op de GT aan en daar zijn we blij mee want die remmen zijn naar onze mening zowat de beste die momenteel op de motormarkt aangeboden worden. De K1200GT oogt niet alleen groot en indrukwekkend. Hij is het ook. Zelfs complete leken moeten dat volmondig beamen en staan meestal in bewondering voor de uitstraling die de K1200GT heeft. Groot en zwaar is hun oordeel, maar met zijn drooggewicht van 249 kilogram toont deze motor echter aan dat er bij zijn ontwikkeling wel degelijk op zijn gewicht gelet is. Dat word je ook meteen gewaar van zodra je in zijn zadel klimt. Nu ja, klimt… met het in hoogte verstelbare zadel in de laagste stand kom je met je bips slechts op 820 millimeter van de grond te zitten, een waarde die door de smalle bouw van het zadel zelfs nog als lager ervaren word dan ze eigenlijk is. De motor toont vanuit het zadel veel minder groot dan vanaf de wal, maar blijft wel indrukwekkend. Je hebt echt het gevoel op een -moderne- troon te zitten. Het zadel voelt comfortabel aan en eenmaal je duo plaatsgenomen heeft zal die tot dezelfde conclusie komen. Zelfs als hij of zij op dat moment nog niet weet dat ook zijn deel van de zetel verwarmd kan worden…
Inderdaad, de motor waarmee wij testten had zadelverwarming en dat zowel voor- als achteraan. De verwarming kon afzonderlijk ingeschakeld worden en op twee verschillende sterkten ingesteld worden. In eerste instantie deden we deze optie af als "een beetje over de top", maar omdat we geleerd hebben pas te oordelen na de praktijklessen, hielden we daarover bij ons eerste contact wijselijk onze mond. Gelukkig maar, want toen we onze testritten op een kille voorjaarsdag aanvingen en de verwarming inschakelden, werden we na luttele minuten aangenaam verrast met het comfort dat deze optie ons bood. De warmte die vanuit het zadel in onze onderrug doordrong, maakte dat we het gezellig warm hadden en dat niet alleen ter hoogte van onze billen, maar ook op ons bovenlichaam. Zo zie je maar dat je nooit te snel mag oordelen over nieuwigheden in de motorindustrie…
Rijden met de K1200GT is een heel aparte ervaring. Het volume van de motor laat je aanvankelijk vermoeden met een mastodont op pad te zijn maar de GT laat zich verrassend gemakkelijk sturen. Het zwaartepunt van de motor zit naar goede K gewoonte heel laag en centraal tussen de wijd uitstaande wielen en de geometrie van het rijwielgedeelte zorgt ervoor dat al je besturingsimpulsen prompt en moeiteloos worden opgevolgd. En dat zowel als je alleen of met een duo op de motor zit. Van echt wel pittig bochtenwerk is de K1200GT dan ook niet vies, ondanks het feit dat hij even graag als een trein rechtdoor rijdt. Door de goede bescherming van het in de hoogte regelbare windscherm kan dat aan een stevig tempo. Kruissnelheden van +/- 160 kilometer per uur en meer zijn zonder toegevingen op gebied van comfort en stabiliteit perfect haalbaar. Het motorblok van de K1200GT mag dan wel een teruggetunde versie zijn, er is power in overvloed in huis. Hoe laag het toerental is als je het gas opendraait speelt nauwelijks een rol; de vierpitter maalt soepel als een turbine overal door en geeft een fluweelzachte, perfect progressief verlopende krachtsontplooiing vrij. Vergis je echter niet, dit is "een valse trage", want zelfs onder deze omstandigheden verdwijnt het verkeer dat achter je rijd al snel uit je gezichtsveld. Rijdend in zijn middengebied, plots flink gas geven, veroorzaakt een echt explosieve acceleratie. 152 pk, zelfs vermomd in tourkledij, blijft tenslotte 152 pk! Zowel schakellui als sportief rammen kan dus met de GT en de soepel werkende versnellingsbak draagt daar graag zijn steentje toe bij.
De afwerking van de K1200GT is uitgevoerd naar beste BMW traditie. Nergens is er een onvolmaaktheid te bekennen en alles is zeer doordacht vormgegeven. De koffers zijn gemakkelijk monteerbaar en laten zich ook heel eenvoudig openen en sluiten. Hun volume is zo gerekend dat je er gemakkelijk bagage voor twee personen in kwijt kunt, zelfs al moeten die voorzieningen volstaan voor een stevige reis. Wie wil kan op het bagagerek ook nog wat kwijt waardoor er een zee aan bagagemogelijkheden bestaat. Heb je voor het optionele ESA systeem gekozen, dan kan je met enkele drukken op de knop de veerinstelling wijzigen naargelang de belasting en het beoogde rijcomfort. Een optie die we iedereen kunnen aanraden die afwisselend met of zonder duo of bagage rijdt, want tenslotte neem je zo wel de moeite om de veerkarakteristiek aan de omstandigheden aan te passen, hetgeen de wegligging –en dus ook de veiligheid- ten goede komt. Je hoeft echt geen expert te zijn om de juiste afstelling te vinden en de handjes vuil maken hoef ook al niet. Het comfort dat de vering biedt is bovendien zo goed als perfect. De veervoorspanning en de dempingwaarden zijn voortreffelijk gekozen en zorgen dus onder alle omstandigheden voor een rustige, stabiele vaart, zelfs al loopt je koers bepaald niet over rozen en woon je in een land dat zijn slechte betonstroken tot zijn nationale trots lijkt te hebben verheven. Veilig en aangenaam, meer moet dat niet zijn…
Over veiligheid gesproken: de remmen van de K1200GT staan op een erg hoog niveau. Of je nu het rempedaal of de remhendel op het stuur bedient maakt daarbij niets uit; door het intergraal remsysteem wordt altijd de optimale remdruk verdeling gebruikt, waardoor de zaak heel beheerst tot staan wordt gebracht. De remmen vergen bovendien erg weinig bedieningskracht, zijn perfect te doseren en worden echte ankers indien je hen daartoe aanspoort. Mooi is dat de motor onder extreem remmen heel stabiel blijft en zich van de staat van het wegdek weinig of niets aantrekt. Duikneigingen heeft de motor niet omdat hij van een Duolever voorvork is voorzien, hetgeen meteen de bestuurder nog meer vertrouwen geeft tijdens remacties.
Zowel korte als lange ritten maken, is de K1200GT op het lijf geschreven. Het comfort dat geboden wordt is -net als de veiligheid- opmerkelijk en dat zowel voor de bestuurder als de duo. We moesten meerdere keren tijdens onze testritten écht het verlangen onderdrukken om de neus van de GT niet naar verre bestemmingen te richten en er met deze motor voor langere tijd vandoor te gaan. Weer en wind speelden daarbij geen rol want de windbescherming is zo goed als optimaal. Zelfs het cabriolet effect bleef na het afregelen van het windscherm zo goed als geheel achterwege; iets wat niet altijd het geval is bij motoren die uitgerust zijn met een groot windscherm. Dat windscherm is trouwens ook in een hogere uitvoering leverbaar, kwestie van de groten der aarde ook het perfecte GT gevoel te kunnen schenken. Inderdaad, bij BMW heeft men bij de bouw van de K1200GT blijkbaar aan iedereen gedacht… De investering die BMW van je vraagt indien je van de geneugten van zijn K1200GT wilt genieten -17.950 euro- is voor een gewone sterveling niet gering. Wie voldoende centen weet samen te brengen om deze aankoop te financieren, weet echter dat hij of zij een motor koopt waarvan het design zo goed als tijdloos is én de gebruiksbeperkingen ver te zoeken zijn. De perfecte afwerking, het bijna bodemloze comfort, de prima wegligging en de gespierde maar tevens gebruiksvriendelijke motor, vormen een niet te onderschatten pakket dat door zelfs de meest veeleisende motorrijder zal gewaardeerd worden. Voor ons mag hij er zijn, die BMW K1200GT…
Technische gegevens: Motor: Type: dwars geplaatste viercilinder in lijn, dubbele bovenliggende nokkenas, 4 kleppen per cilinder Koeling: vloeistof Boring x slag: 79 x 59 millimeter Cilinderinhoud: 1.157 cc. Compressieverhouding: 1:13 Voeding: elektronisch gestuurde brandstofinspuiting Max. vermogen: 152 Pk @ 9.500 o.p.m. Max. koppel: 130 Nm @ 7.750 o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling Versnellingsbak: 6 verhoudingen Eindoverbrenging: cardan Rijwielgedeelte: Frame: aluminium brugframe Voorvering: BMW Duolever Achtervering: BMW Paralever Remmen voor: Dubbele remschijf 320 mm met dubbelzuiger remklauwen. Achterrem: Enkele remschijf 265 mm met dubbelzuiger remklauw Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 180/55 ZR 17 Maten en gewichten: Lengte: 2.318 mm. Breedte: 990 mm. Hoogte: 1.438 mm. Wielbasis: n.b. Grondspeling: n.b. Zithoogte: 820 – 840 mm. Tankinhoud: 24 liter. Drooggewicht: 249 kg. Prijs: 17.950 euro Invoerder: www.bmw-motorrad.be