BMW R1200RT 2011 testverslag
Mocht nog iemand eraan twijfelen: het RT gamma van BMW stamt oorspronkelijk uit de jaren '70 en is dus ongeveer 40 jaar lang op de markt. Van de Reise Tourer werden gedurende die periode veel versies uitgegeven. Een mijlpaal in de geschiedenis wordt daarbij gevormd door de R1100RT van 1995, de eerste in dat segment die standaard ABS had, oliekoeling, vierklepskoppen, en Telelever en Paralever veersystemen. Kortom die R1100RT is zowat de stamvader van de hedendaagse R1200RT en die hebben we voor jullie aan de tand gevoeld.De reputatie van de RT modellen staat in de tourwereld als een huis. Niet zelden hebben de bezitters van de huidige R1200RT vroeger ook al met RT motoren gereden en zijn dus samen met die motorlijn als het ware meegegroeid. En van groeien gesproken, BMW heeft zijn R1200RT wat betreft zithoogte geschikt gemaakt voor een heel breed publiek. Heeft de standaard motor een verstelbare zadelhoogte van 820 en 840 millimeter, door te kiezen voor de optionele verlagingskit of voor een van de optionele zadels kan de zadelhoogte zakken tot 800, 785, 780, 765 of 750 millimeter. We hebben het gevoel dat in het verleden geen enkele motor op dat gebied zo'n grote keuze bood. Hopelijk zijn de bijpassende sturen ook voorzien want zoniet zou de verhouding tussen de zithoogte en de hoogte waarop het stuur staat wel eens voor ergonomisch minder interessante rijhoudingen kunnen zorgen.
Maar dat terzijde. Wanneer je de R1200RT in levende lijve ziet dwingt die meteen een zeker ontzag af. De motor heeft niet alleen een voornaam voorkomen over zich maar beschikt ook over aanzienlijke fysieke maten. De RT heeft een totale lengte van zo maar eventjes 2.230 millimeter en is 1.430 millimeter hoog zonder zijn spiegels. De breedte van 905 millimeter valt voor een dergelijke krachtpatser heel goed mee en ook het gewicht rijklaar blijft met 259 kilogram beslist wel binnen de perken. Het gevolg is dat de R1200RT een motor is die zich niet zomaar door gelijk wie laat rijden, laat staan zonder de hulp van de krachtbron verplaatsen. Beginnelingen laten deze motor dus maar beter over aan de meer ervaren rotten en dat niet alleen vanwege de fysieke maten van de motor. De R1200RT is namelijk ook uitgerust met een krachtbron die een ervaren hand vereist. 110 Pk mag dan wel in deze megalomane tijden misschien op het eerste gezicht niet overdreven veel lijken, als deze boxer zijn mouwen opstroopt ben je als beginnende rijder nog lang niet thuis.
De motor is naast een respectabel vermogen ook van een ronduit indrukwekkend koppel voorzien. En dat koppel is al heel snel voorhanden, daarvoor moet je echt niet hoog in toeren gaan. De keerzijde van de medaille is een krachtbron die altijd en overal power zat heeft, die zijn kracht graag ontplooit en daarbij – in ervaren handen – geciviliseerd te werk gaat. Geen geloei of geblaat en vervelende trillingen, maar wel een karaktervolle vermogensafgifte die heel goed geschikt is voor toergebruik. De hydraulisch bediende koppeling doet daarbij opvallend soepel haar werk. De zesbak schakelt trefzeker en gemakkelijk maar heeft toch dat eigen BMW karakter. Je moet de motor echt in de versnelling zetten, tegen de pook strelen met je laars is niet echt aan deze bak besteed. Is het huis van een mens zijn kasteel; de R1200RT is zijn indrukwekkend strijdros. Wie zich aan boord van de RT niet onder de indruk voelt van wat de motor uitstraalt moet zich laten nazien. De tank vult zelfs de gulste schoot volledig, het zadel voelt aan als een ruime driezitsbank, het dashboard en de achteruitkijkspiegels zijn zowat kamerbreed en het windscherm staat als een heuse vitrine tussen de bestuurder en wat er zich voor de motor afspeelt. Gelukkig is dat windscherm elektrisch verstelbaar zodat ook kleinere bestuurders er overheen kunnen kijken. Maar meer daarover later.
De motor waarmee wij testreden had een aantal opties aan boord. Op de linker stuurhelft vonden we daardoor niet alleen de vierpinker schakelaar terug en de richtingsaanwijzers maar ook een knop om het ASC en het ESA te bedienen, eentje om tussen de info van het dashboard te zappen én eentje om de cruise control mee te bedienen. Rechts stond een extra knop voor de handvat verwarming broederlijk naast die waarmee de verwarming in het zadel wordt geactiveerd. 't Vroeg eerlijk gezegd allemaal wel even wat tijd voor we een en ander blindelings konden bedienen maar uiteindelijk bleek ook dat niet meer dan een gewoonte te zijn. Het starten van een grote BMW boxermotor heeft altijd weer dat speciale in zich. Ook de krachtbron van de R1200RT kwam met een korte ruk haaks op de rijrichting tot leven om meteen daarna welgemanierd zijn ding te doen. De motor hing altijd en overal mooi aan het gas maar deed dat met een zekere gereserveerdheid. Echt baldadig hard voelt de krachtontplooiing nooit aan, al kan niemand de R1200RT verwijten niet goed vooruit te gaan. In de vaktermen noemt men zo'n motor een "valse trage"; het gaat er ogenschijnlijk weinig spectaculair aan toe maar probeer ze maar eens bij te houden, pas dan weet je wat zo'n motor allemaal in zijn mars heeft…
En bij de R1200RT is dat heel wat. Comfort wordt op deze motor met een hoofdletter geschreven. Zowel het zitcomfort als de windbescherming zijn enorm goed. Daar bovenop maakt de motor helemaal niet veel herrie. Tot 120 kilometer per uur konden we zowaar via de intercom naar de klassieke muziek luisteren die we op onze Garmin hadden staan. En die zat netjes in de daartoe voorziene – optionele – houder boven het dashboard vastgemaakt. Nog een groot gemak is de werkelijk vrije kijk naar achteren. De twee achteruitkijkspiegels zijn in de kuip ingebouwd en bieden een echt indrukwekkend groot vrij beeld op wat er zich achter de motor afspeelt. De lage opstelling van de spiegels doet misschien op het eerste gezicht wat vreemd aan, ze is duidelijk heel doelbewust gekozen en kan als een voorbeeld dienen in de motorindustrie.
Heeft de bestuurder een werkelijk royale troon ter beschikking, wie als duo op de RT plaatsneemt ervaart dezelfde luxe. Het duozadel is ruim bemeten en goed gevormd. Bovendien zijn er twee riante handgrepen voor de bijrijder voorzien en staan de voetsteunen op een ergonomisch verantwoorde plaats. Het enige wat de feestvreugde een beetje kan vergallen is het feit dat de piloot een trapje lager zit dan de duo. Als die piloot geen achterwerk heeft van hier tot ginder vormt dat trapje af bij hard remmen voor een ongewild manoeuvre waar echt niemand zit op te wachten. Vasthouden – en nog niet zo'n klein beetje ook - is dan ook de boodschap die we voor de duo hebben indien de bestuurder met de R2100RT vol in de ankers gaat. Want remmen doet de RT als de beste. De motor is vooraan uitgerust met twee 320 millimeter remschijven en vierzuiger remklauwen. Achteraan is de schijf nog altijd 265 millimeter groot en doet een ijverige tweezuiger remklauw zijn werk. Verder is er een deel integraal remsysteem voorzien. Je kan dus de achterrem afzonderlijk bedienen via het pedaal, of de beide remmen inschakelen door van het remhendel gebruik te maken. En dat je hard mag remmen is geweten. Een motor met ABS zoals de R1200RT heeft nooit of te nimmer last van blokkerende wielen.
Dat de R1200RT zelfs onder extreme remacties het hoofd weet koel te houden is te danken aan de gebruikte veersystemen. Zowel het Telelever- (voorwielophanging) als het Paralever systeem (achterophanging) zorgen ervoor dat de motor bijna geen duikneigingen gaat vertonen tijdens het remmen. Enkel een klein knikje van de koppartij geeft aan dat de motor wel degelijk vooraan hard in de ankers gaat. En dat scheelt een slok op een borrel op gebied van hanteerbaarheid als er snel moet worden gestopt.
En over hanteerbaarheid gesproken. Is de R1200RT geen kind aan de hand bij statische manoeuvres, eenmaal de wielen draaien doet de dikke Beier gewoon wat je wilt. De motor stuurt mooi strak en voorspelbaar en dat zowel in de bochten als op het rechte eind. Tenminste als je bij hoge snelheden het windscherm niet hoog hebt staan in combinatie met veel vrachtwagenverkeer op de snelweg. Is dat wel het geval dan laat de greep van de met turbulenties vervuilde rijwind zich voelen in de besturing. De RT begint dan een beetje "zichzelf" te sturen hetgeen alles behalve een aangenaam gevoel is de eerste paar keer dat je ermee geconfronteerd wordt. Eens je erop bedacht bent is er helemaal niets meer aan de hand maar toch hadden we het graag anders gezien.
Met een werkelijk enorme tankinhoud van 25 liter en een gemiddeld verbruik van om en bij de 5,5 liter heeft de R1200RT een theoretische actieradius van schier 450 kilometer in huis. Een buitenissig hoge waarde die ten overvloede aangeeft dat deze motor voor het lange toerwerk in de wieg is gelegd. Ook de maximum belasting wijst in die richting. BMW stelt dat de R1200RT 236 kilogram mag torsen. Met andere woorden: twee reuzen met bagage vervoeren stelt voor deze motor helemaal geen probleem!
Nu we het toch over bagage hebben, de R1200RT is voor het vervoeren ervan goed uitgerust. Vooreerst is er de speciale 20 liter grote tanktas die voor dit model is ontwikkeld. Er is ook een pakdrager aan boord waarop een topkoffer kan worden vastgezet met een inhoud van 28 of 49 liter. Laterale koffers monteren is al evenmin een probleem, ze zijn standaard voorzien en bieden je een totale stouwruimte van maar liefst 64 liter. Met dank aan de laag geplaatste uitlaatdemper die de vorm van de zijkoffers niet komt te verpesten. Handig is ook het stopcontact dat standaard in de kuip is ondergebracht evenals een klein afsluitbaar handschoenkastje dat zich onder de rechter stuurhelft bevindt.
Op gebied van afwerking heeft men op de R1200RT beslist geen klagen. Men wordt duidelijk gewaar dat dit een sedert lange tijd doorontwikkeld motormodel is dat niet wegens prijsbesparende ingrepen ergens op moet inleveren. Des te jammer is het dat de verf van het element dat zich achter de voetsteunen bevindt zo rap sporen van sleet gaat vertonen. Op een motor van dit kaliber – en van die prijsklasse! – zou dat anders mogen. Want dat de R1200RT geen motor is voor iemand met een veeleer beperkt budget mag duidelijk wezen. De motor kost zonder opties 16.950 euro. De motor zoals wij die reden kostte, inclusief de opties, zomaar eventjes 19.775 euro. Maar 't is zoals men in de volksmond zegt, wat duur is voor de een is voor de ander maar doodgewoon…