BMW G650 Xmoto 2007 testverslag
BMW's nieuwste lichting monocilinders omvatte meteen niet minder dan 3 modellen. Eén daarvan is de Xmoto, zeg maar een luxueuze straatversie van een monobike of supermotard die naast de Xchallenge en de Xcountry meteen volop in de belangstelling stond. Zozeer zelfs dat we maar laat op het seizoen beslag konden leggen op een testexemplaar. En dat wil wat zeggen, want de heren testrijders/verslaggevers weten hun onderwerpen wel uit te kiezen... Hoe zou je zelf zijn?!De Xmoto die we in handen kregen zag er zowel sober als stilistisch heel aantrekkelijk uit in zijn rood/grijze kleedje. Hoog op zijn poten, niet meteen mateloos agressief maar wel getuigend van een stille kracht, staarde hij ons aan uit zijn eigenzinnig gevormde koplamppartij. Zijn afgetrainde look maakte hem des te aantrekkelijk en die indruk deelden we met heel wat andere mensen. Zowel praktiserende motorrijders als "leken" loofden het uiterlijk van de Xmoto met overgave en tot vervelens toe. Inderdaad, de uitspraak "mijn kind, schoon kind" gaat niet altijd op... De Xmoto weegt droog slechts 147 kilogram; rijklaar en volgetankt brengt hij 159 kilogram op de weegschaal. Extreem licht kan je dat niet echt noemen maar toch vinden we het een hele prestatie van BMW dat ze het gewicht tot die waarden konden beperken. De reden daarvoor is terug te voeren tot het feit dat de Xmoto compleet is uitgerust en derhalve geen gepluimde indruk nalaat. Op onze testmotor zat er zelfs een uitschakelbaar ABS systeem, maar daarover lees je later meer in dit testverslag.
De layout van de krachtbron is intussen genoegzaam bekend bij motorrijders. Het gaat kort samengevat om een ééncilinder met een boring en slagverhouding van 100 x 83 millimeter; de cilinderinhoud is dus 652 cc groot. In de cilinderkop zitten vier kleppen en twee nokkenassen én twee bougies. De compressieverhouding bedraagt 11,5:1 en een elektronisch geregelde brandstofinspuiting zorgt voor de nodige levenssappen. Daaruit distilleert de éénpitter een maximum vermogen van 53 pk bij 7.000 toeren. Het maximum koppel wordt bij 5.250 toeren vrijgegeven en bedraagt 60 Newtonmeter. De natte koppeling wordt mechanisch bediend en er is een vijfversnellingen tellende bak aan boord. De eindoverbrenging geschiedt door een ketting/tandwielen transmissie die meteen de echt wel sportieve inborst van deze motor verraadt. Mocht BMW deze motor een andere levensloop toebedeeld hebben dan hadden ze wellicht voor een tandriem overbrenging gekozen.
Om in het zadel te geraken mag je geen hoogtevrees hebben. De zithoogte is namelijk -zoals het op een dergelijke motor hoort- niet van de laagste. In onbeladen toestand wordt de Xmoto geleverd met een zadelhoogte van 900 millimeter. Doordat de hoogte van de achterzijde kan geregeld worden kan je die laten zakken tot 880 millimeter waardoor de Xmoto meteen beter bereikbaar wordt voor een breder publiek. De hoogteregeling van de achterkant -die ingesteld kan worden via een regelschroef onder de achterschokdemper- zorgt er eveneens voor dat het stuurgedrag van de motor aangepast kan worden aan de omstandigheden of aan de persoonlijke wensen van de bestuurder. Maar daarover ook meer verder in dit verhaal. Het zadel is smal gehouden en vormt schier één geheel in wat op het eerste gezicht voor de brandstoftank moet doorgaan. De eigenlijke brandstoftank zit onder het zadel maar daar heb je in eerste instantie geen erg in. Wat je wel meteen opvalt is dat het zadel even zacht gepolsterd is als de strijkplank van moeder de vrouw maar desondanks niet onaangenaam aanvoelt. Eveneens opmerkelijk is het feit dat je, ondanks de smalle bouw van de motor, wel degelijk moeiteloos met hem contact kunt maken via de binnenkanten van je billen zonder daarbij te hoeven forceren. Mooi is dat want daardoor krijg je meer voeling met de motor, hetgeen een slok op een borrel scheelt bij het besturen van deze bolide. Bovendien is het zadel zo gevormd dat je zowat overal kunt gaan op zitten zonder dat je het gevoel krijgt dat je de rijhouding in het gedrang brengt. Lange mensen kunnen dan ook moeiteloos hun lengte kwijt op de Xmoto door iets verder van het stuur te gaan zitten terwijl de kleinen van deze wereld lekker dicht bij het stuur kunnen kruipen om een ideale zithouding te bereiken. Een breed publiek aantrekken weet je wel, 't is de dag van vandaag superbelangrijk om een motor tot een verkoopssucces te kunnen maken...
Om dezelfde reden draagt men er tegenwoordig zorg voor dat zowat iedere sterveling die nog ademt moeiteloos een motor kan starten. De Xmoto vormt daarop geen uitzondering. Een choke is nergens te bekennen en het volstaat om het contact op te zetten en op de startknop te drukken om de éénpitter aan de praat te brengen. De mechanisch bediende koppeling laat zich al evenzeer gemakkelijk en soepel bedienen en de versnellingspook bedienen gaat zelfs bij een koude motor niet gepaard met schakelgeluiden. Ondanks zijn relatief hoge vermogen en gewicht gaat de Xmoto ook heel soepel van zijn plaats. Je voelt meteen dat deze motor heel vergevingsgezind is tegenover beginnelingen; zelfs laag in toeren rijden resulteert niet in horten en stoten van de monocilinder en dat is te danken aan niet alleen de nauwkeurig afgestelde brandstofinspuiting maar ook aan de aanwezigheid van de twee bougies. Die zorgen ervoor dat alle brandstofgassen volledig verbrand worden en de motor bij elk toerentalregime voorbeeldig op het gas reageert. En reageren doet de krachtbron van de Xmoto, zoveel is zeker. Mooi progressief bouwt de motor zijn vermogen op naarmate het toerental stijgt en voor je het weet rollen de 53 pk die het blok je ter beschikking stelt er moeiteloos uit. Dat gebeurt ruim voordat de motor zijn toerenbegrenzer in werking zet. Bij welk toerental die ingrijpt om motorschade te vermijden blijft de piloot een raadsel want er is geen toerenteller aan boord. Eveneens ontbreekt er een schakellicht dat aangeeft wanneer het tijd wordt om de bak een tandje hoger te zetten maar dat ervaar je niet als een gemis; je voelt gewoon wanneer het blok sneller draait dan zijn ideale werkgebied waarna je automatisch voor een versnelling hoger kiest. In een mum van tijd bereik je ook stevige snelheden met de Xmoto; in een wip tover je de 150 kilometer per uur op de teller en dat deze mono nog wel wat sneller wil laat hij je duidelijk voelen. Een topsnelheid van om en bij de 170 kilometer per uur is vlot haalbaar, tenminste als je er niet tegenop ziet om een gevecht met de rijwind aan te gaan want als er al bescherming daartegen aanwezig is op de Xmoto, haalt die bij dergelijke snelheden niet veel meer uit.
Toen we de eerste keer met de Xmoto naar "hogere sferen" fietsten voelden we dat de motor iets te levendig stuurde om van een volmaakt stabiel stuurgedrag te kunnen spreken. De voorzijde van de motor vertoonde een beetje een nerveus gedrag, hetgeen de koersvastheid een beetje nadelig beïnvloedde. Bij lagere snelheden stuurde de Xmoto echter ronduit vlijmscherp en baanvast, wat we er ook mee uithaalden. Na eens goed de stelmogelijkheid onder de achterschokbreker bekeken te hebben haalden we een steeksleutel uit de garage en stelden de achterkant van de motor zo laag mogelijk af. Het resultaat van deze nauwelijks een minuutje tijd vragende ingreep was meteen voelbaar: niet alleen was de zadelhoogte gevoelig verlaagd maar bovendien stuurde de motor ogenblikkelijk rotsvast bij hoge snelheden en dat zowel in de bochten als op de rechte stukken. Met een beetje geëxperimenteer kan je dus perfect de stuureigenschappen van de Xmoto aanpassen aan je eigen voorkeuren en aan de omstandigheden waaronder je hem gebruikt. Dat de Xmoto in zou boeten op gebied van snel insturen moet je daarbij niet vrezen; het verschil is nooit zo groot dat het in het nadeel gaat werken.
De 45 millimeter dikke upside down voorvork kan je regelen op uitgaande en ingaande demping. De achterveer heeft een regeling voor de uitgaande demping en de veervoorspanning van het veerelement kan je gemakkelijk via een handige draaiknop aanpassen aan je behoeften. Daarvoor moet je niet onder de motor te gaan liggen want die draaiknop kan je zonder moeite rechtstaand bedienen vanaf de linkerkant van de motor; net als bij een tourmotor, het leven kan maar zo gemakkelijk zijn... Eveneens gemakkelijk is het feit dat de vering van de Xmoto standaard zo goed als perfect staat afgesteld voor een persoon met een rijklaar gewicht van om en bij de 80 kilogram. Zowel voor rustig stadswerk als voor stevig ramwerk volstaat de standaard afstelling ruimschoots terwijl het comfort op secundaire wegen zelfs bij een hoog tempo gewaarborgd blijft. Dat laatste is voornamelijk te danken aan de lange veerwegen waarover de Xmoto beschikt. Met 270 millimeter voor en 215 millimeter achter is er genoeg veerweg voorhanden om zelfs de grootste hindernissen moeiteloos uit te kunnen vlakken.
Op een monobike die zichzelf respecteert hoort er een grote schijfrem in het vooronder te zittend die geflankeerd wordt door een indrukwekkend ogende remklauw. Op de Xmoto zit er dan ook een 320 millimeter grote remschijf gemonteerd die gegrepen wordt door een Brembo vierzuiger remklauw. In tegenstelling tot de huidige hype betreft het hier geen radiaal systeem maar desondanks heeft dit remsysteem duidelijk genoeg boterhammen gegeten én laat het zich mooi progressief bedienen. Komt daarbij dat je geen sterke spieren in je rechterhand hoeft te hebben om de zaak met een rotvaart af te remmen en je weet meteen dat deze rem het predikaat "anker" zonder meer verdient.
Achteraan maakt een 240 millimeter grote remschijf samen met een enkelzuiger zwevend gemonteerde remklauw de dienst uit. Zeker voor een lichte ééncilinder is de diameter van die remschijf niet min en dat wordt je meteen ook gewaar als je de achterrem aanspreekt. Moeiteloos rem je enkel en alleen met de achterrem de Xmoto stevig af waarna je indien nodig het werk afmaakt door de voorrem erbij te nemen. Die remtechniek pasten we maar al te graag toe want afremmen vanaf hoge snelheden op de voorrem alleen zorgde ervoor dat de motor een beetje te veel op zijn voorwiel kwam te staan dan we gezellig vonden. Met een iets hoger ingestelde ingaande demping van de voorvork moet dat effect verlaagd kunnen worden maar aangezien het resultaat daarvan eveneens is dat je op het gebeid van comfort wat inboet, lijkt ons dat voor gebruik op de openbare weg niet echt aan te raden. Mooi is dat je de Xmoto ook met ABS kan krijgen. Keihard remmen wordt daardoor niet afgestraft door blokkerende wielen. Wie toch graag af en toe onder het remmen wat rubber op het wegdek smeert kan trouwens het ABS systeem uitschakelen waardoor een supersportieve rijstijl meteen weer onvoorwaardelijk mogelijk wordt.
Een monobike of supermotard, zelfs als is hij in stadskleren gestoken, daagt een mens altijd uit om gezwind op pad te gaan. Voeg daarbij een rijwielgedeelte dat je op je wenken bedient en je begrijpt dat ook wij met het gas van de Xmoto zeker niet kinderachtig zijn omgesprongen en meer van de ene hoek naar de andere flitsten dan gemoedelijk met de verkeersstroom mee te drijven. Toen we er door het verklikkerlichtje op het dashboard van verwittigd werden dat het tijd werd om langs de pomp te gaan verwachtten we ons dan ook aan een fikse benzinerekening. We tankten berouwvol de motor vol door 7,2 liter van die peperdure brandstof erin te gieten en wilden net de dagteller terug op nul plaatsen toen het ons opviel dat we daarmee wel 172 kilometer ver waren gekomen. Ondanks onze spielerei had de Xmoto dus slechts gemiddeld 4,18 liter verbruikt op 100 kilometer. Geef toe, da's twee keer niks, zelfs al hou je geen rekening met de aangehouden sportieve rijstijl en het plezier dat we met de Xmoto hadden beleefd. Met een iets rustiger rijstijl moet het beslist lukken om de Xmoto met minder dan 4 liter 100 kilometer te laten afleggen! Goed voor de portemonnee én voor het milieu. Wat wil je nog meer?! Een iets grotere actieradius misschien... maar bij nader inzien stop je na pakweg 180 kilometer sowieso toch liever eens af om de benen te strekken op een supermotard en dan kan je evengoed de dorst van je Xmoto laven terwijl je toch aan de kant staat.
BMW heeft een naam te verliezen betreft de afwerking van zijn motoren en dat de Xmoto dan ook nagenoeg perfect is afgewerkt zal niemand verbazen. Hoe goed we ook zochten, nergens konden we iets aanmerken op de bouwkwaliteit en de finish van de motor. Het enige wat misschien iets beter kon was de bescherming van de buis van het subframe waar die aan de rechterkant ter hoogte van de lagering van de achterbrug aan het hoofdframe zit vastgemaakt. Daar waren slijtsporen te zien veroorzaakt door het contact met de hielen van onze motorlaarzen. Goed, 't is maar een detail, maar net daarom is het gemakkelijk te verbeteren door een cover te monteren. Sportief, puik presterend, goed afgewerkt, verschrikkelijk zuinig en van een niet te negeren uiterlijk voorzien; met deze Xmoto zal BMW velen bekoren. Het feit dat de motor optioneel voorzien kan worden van een uitschakelbaar ABS systeem maakt hem des te aantrekkelijker voor wie van dit type motorfiets houd. Met een prijskaartje van 9.100 euro in standaard uitvoering en 9.865 euro voor de ABS uitvoering is deze BMW zeker niet de goedkoopste in zijn klasse, maar daarvoor krijg je dan ook een opmerkelijk fraaie motor voor in de plaats die zelfs stilstaand zo snel oogt dat niemand er onberoerd bij blijft.
Technische gegevens Motor Type: Eéncilinder viertakt, dubbele bovenliggende nokkenas, vierklepskop Koeling: Vloeistof Cilinderinhoud: 652 cc Boring x slag: 100 x 83 mm Compressieverhouding: 11,5:01 Max.vermogen: 53 pk @ 7.000 o.p.m. Max.koppel: 60 Nm @ 5.250 o.p.m. Koppeling: natte platenkoppeling Versnellingsbak: 5 bak Eindoverbrenging: ketting/tandwielen Rijwielgedeelte Frame: Stalen buizenframe/aluminium subframe Voorvering: Upside down 45 mm,veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, veerweg 270 mm Achtervering: monoshock instelbaar op veervoorspanning en uitgaande demping. 215 mm veerweg Remmen: voor schijfrem 320mm met vierzuiger remklauw, achter 240 mm remschijf met enkelzuiger remklauw. Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 160/60 ZR 17 Maten en gewichten Lengte: 2.155 mm Breedte: 907 mm Hoogte: 1.180 mm Zithoogte: 880/900 mm instelbaar Wielbasis: n.b. Drooggewicht: 147 kg Tankinhoud: 9,5 liter Prijs: 9.100 euro. Importeur: www.bmw-motorrad.be