BMW K1200R 2006 testverslag
De K1200R hoeft nauwelijks nog een introductie bij de motorrijders want met argusogen hebben die ongetwijfeld de verrichtingen van de piloten in de BMW Power Cup gevolgd. Dat die helden op hun nauwelijks geprepareerde K1200R motoren schier ongelofelijke hellingshoeken lieten zien in de bochten, bloedstollende remacties uitvoerden en aan een stevig potje close-racing deden bij echt wel hoge snelheden is niemand ontgaan. Hoe zo'n K1200R zich echter op de openbare weg gedraagt was voor ons een vraag die we alleen maar mits een testrit konden beantwoorden.Met een stevige portie valse bescheidenheid catalogeert BMW zijn K1200R onder de roadsters. Naar onze mening had BMW er beter aan gedaan om in hun gamma een nieuwe onderverdeling te maken en die "Muscle Bikes" te noemen om daar de K1200R in onder te brengen. Met een motorblok dat in staat is om maar liefst 163 pk op de been te brengen, 127 Newtonmeter naar buiten te persen en een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur neer te zetten in 2,9 seconden had niemand dat onterecht gevonden. Zeker wij niet, want ook zonder die stevige motorische prestaties in ons geheugen te prenten vinden we dat het uiterlijk van deze motor ronduit indrukwekkend is. Het gebeurde ons voorheen zo goed als nooit, maar alle mensen die we vroegen wat ze van het uiterlijk van de K1200R dachten antwoordden meteen dat de motor er indrukwekkend, maar toch ook héél mooi bijstond. Geen zweem van twijfel was er in hun antwoord te ontdekken en zelfs verstokte Harley-Davidson rijders schaarden zich achter deze mening. En dat wil toch wat zeggen want deze BMW ziet er –zwak uitgedrukt- in het geheel niet klassiek vormgegeven uit.
De motor heeft een lang, stoer, heel technisch en futuristisch voorkomen. De sfeer van verfijning die steeds rond de motor lijkt te hangen is bovendien ook niet te negeren. Het satijnzwart uitgevoerde frame en de typische BMW Motorrad Duolever-voorwielophanging zorgen samen met de Paralever achterbrug voor een uiterst stevig ogende ruggengraat. Het viercilinder motorblok, dat dwars geplaatst is in het frame en sterk voorover helt past niet alleen technisch, maar ook optisch, perfect in dat plaatje. De vooruitstrevende vorm van de koppartij, de brandstoftank en het zadel sluiten daar naadloos bij aan. Ook bij deze motor heeft BMW het dus nog maar eens gepresteerd; hij lijkt zelfs vanuit de verste verte op geen enkele andere motor die ons bekend is… Dat het uiterlijk van iets of iemand heel bedrieglijk kan zijn werd ons nog maar eens bevestigd toen we op de K1200R plaatsnamen. De zithouding die de motor ons oplegde bleek meteen heel mensvriendelijk te zijn en dat terwijl de K1200R beslist niet compact oogt. Tot onze verbazing konden we heel gemakkelijk met beide voeten plat op de grond, iets wat ons tot nu toe bij niet veel grote naked bikes lukte, laat staan bij een motor die het uiterlijk heeft van een prijsvechter. En dan te bedenken dat er bovendien een lager zadel gemonteerd kan worden… Het eigenzinnig gevormde stuur viel ons meteen goed in de hand en de breedte van de brandstoftank op de plaats waar die het zadel raakt leek wel op ons lijf te zijn gegoten. Ondanks het ietwat lange voorkomen van de motor bleek die brandstoftank verrassend kort te zijn; de afstand naar het stuur is zo gekozen dat je als bestuurder meteen het gevoel krijgt dat je de zaak netjes onder controle hebt.
Poeslief en alert komt de motor tot leven als je daarom vraagt. De motor verroert daarbij geen vin hetgeen in eerste instantie een beetje vreemd overkomt op een BMW, maar ja, dit is dan ook geen twin maar een dwars geplaatste viercilinder. Het uitlaatgeluid is niet meteen uitdagend, maar verraadt ondanks de bedeesde stem die de wet ook deze motor oplegt toch meteen dat er krachten onder je aan het werk zijn waarmee je maar beter rekening mee houdt. Een nuttige waarschuwing als je het ons vraagt want met dik 160 paarden aan de teugel kan je maar beter op de zaak vooruitkijken… Om de koppeling te bedienen heb je niet veel kracht nodig. Later zou blijken dat diezelfde koppeling bij het filerijden na een tijdje toch wat zwaar begon te wegen, maar bij het schakelen door de versnellingen bij gewoon gebruik van de motor merkten we daar niets van. De zesbak die onder de K1200R zit laat zich zo goed als geluidloos bedienen en vergt slechts weinig overtuiging van de linkervoet om zijn werk te doen. De bak opschakelen zonder de koppeling daarbij te bedienen gaat trouwens uit de kunst en de schakelweg is kort genoeg om onopvallend in dit sportieve schakelgedrag te passen.
De motor van de K1200R is voorzien van alle snufjes die een moderne superbike eigen zijn. Dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, brandstofinjectie en vloeistofkoeling zijn dan ook aan boord. Wie de motor tot 10.250 toeren laat doorlopen mobiliseert op dat moment 163 pk. Om het maximum koppel van 127 Newtonmeter op tafel te gooien kan je je beperken tot de motor 8.250 toeren te laten maken. Indrukwekkende cijfers? Zeker! Maar wat zo mogelijk nog indrukwekkender is, is het feit dat de motor zich héél soepel laat rijden, nooit écht brutaal uit de hoek komt en als een brave huisvader zijn werk doet zonder daarbij zijn bestuurder belachelijk te maken. De power komt er zo subtiel in dat je als piloot bijna niet voelt dat je heel snel bezig bent. De kilometerteller nauwlettend in de gaten houden is dan ook ten stelligste aan te raden als je in een frivole bui verkeert. Het speciale rijwielgedeelte van de K1200R draagt bij het gemakkelijk beheersen van al dat vermogen natuurlijk een stevig steentje bij. Deze motor voelt ongehoord rigide en homogeen aan en blijft dat doen ook al vertellen je ogen je dat het wegdek waarover je rijdt reeds lang geleden zijn beste tijd heeft gekend. Als een blok ligt de K1200R op de weg en laat zich door niets of niemand van de wijs brengen. Dit is dan ook zonder meer een van de stabielste naked bikes die we ooit tussen de benen hebben gehad. Heel verrassend is dan ook het feit dat de motor zich zo gemakkelijk en gedwee in de bochten laat leggen. Veel stuurimpulsen moet je echt niet aanwenden om de motor de bocht in te sturen of van lijn te doen veranderen; eenmaal op hellingshoek stuurt de K1200R als een trein en blijft dat doen. Liggend in de bocht je rijlijn verleggen gaat bovendien ook al doodgemakkelijk, ook al heb je daar bijna nooit nood aan. Het stuurgedrag van de K1200R is uitgesproken neutraal en voorspelbaar.
De motor waarmee we reden was uitgerust met het optioneel verkrijgbare ESA systeem. Dat betekende dat we de afstelling van de voor- en de achtervering konden beïnvloeden zonder daarvoor uit het zadel te moeten komen. Voor je vertrekt geef je gewoon met een druk op de knop aan of je alleen, met een duo of met bagage op de motor zit en onder het rijden kan je desgewenst ook de dempingkarakteristiek instellen. We hebben het systeem uitgetest en kwamen tot de conclusie dat de verschillende instellingen duidelijk voelbaar waren. Handig is dat systeem zeker voor wie veel met wisselende belastingen rijdt of voor die motorrijders die helemaal geen kaas gegeten hebben van het afstellen van veersystemen. Het grootste deel van de testritten legden we af met de instelling op "soft" wat betreft dempingkarakteristiek. De motor stuurde met deze afstelling perfect, bleef dat doen ook onder een sportieve rijstijl en reed daarbij –wat niet onbelangrijk is- heel comfortabel. Remmen met een BMW motor die van rembekrachtiging en ABS voorzien is blijft een ervaring die je ooit in je motorcarrière moet meegemaakt hebben. Reeds met een minieme druk op het remhendel vertraagt de motor zo sterk dat je ogen bijna uit je kassen ploppen. Grijp je stevig toe dan gaan de poppen pas echt aan het dansen. De schrik dat iemand die achter je rijdt langs achteren bij je binnenrijdt moet je er echter bijnemen. Geloof me vrij; er zijn op deze wereldbol maar bitter weinig motoren die zo hard remmen als een K1200R. Om deze motor er uit te remmen moet je van heel goeden huize komen én liefst ook op een BMW met ABS en rembekrachtiging zitten. De K1200R was bovendien uitgerust met een gedeeltelijk integraal remsysteem, waardoor de dosering van de achter- en de voorrem perfect voor ons uitgedokterd werd indien we in de voorrem knepen. Het rempedaal bedienen zette enkel de achterrem in werking. Iets wat we bijna nooit deden, want met de voorrem alleen slaagden we er bijna in om steeds over het stuur te worden gekatapulteerd. Dat een naked bike niet per definitie ongeschikt hoeft te zijn voor het langere werk is reeds meerdere malen bewezen. Ook de K1200R bleek het in zich te hebben om de bestuurder en zijn passagier gedurende langere tijd het nodige comfort te bieden. Het lange zadel laat de duo toe om eventjes te gaan verzitten als daar nood aan is en ook als bestuurder heb je alle plaats die je nodig hebt om het naar je zin te hebben. De polstering van het zadel is bovendien heel goed van kwaliteit en zorgt zowel voor voldoende steun bij het sportievere werk, als voor zitcomfort tijdens langere trips. Op gebied van windbescherming heeft men bij BMW blijkbaar veel werk verricht want kruissnelheden die ver boven het wettelijk toegestane maximum lagen werden door de nekspieren zonder morren verwerkt. De goed gevormde spiegels geven een perfect zicht naar achteren en dat is op zich mooi meegenomen want al is de K1200R supersnel, er komt altijd eens een tijd dat je van een wandeling met je motor wilt genieten.
En van een wandeling met de K1200R kan je écht genieten. Zonder morren laat de motor zich heel gemakkelijk schakellui en slechts met een streepje gas rijden. De motor stuurt dan heel gemakkelijk en neutraal zodat je je aandacht grotendeels aan je omgeving kunt wijden. Als bestuurder zit je ook bij deze rijstijl op rozen want je steunt ook bij lage snelheden maar nauwelijks op je polsen. Mensen zijn rare wezens en een lofzang als deze gaat ze vlug vervelen. Daarom is het nu hoog tijd om de bakens te verzetten en naar de minpunten van deze motor op zoek te gaan. Wie zich aan een lange opsomming van negatieve punten verwacht moeten we echter teleurstellen. Hoe kritisch we ook zijn tijdens onze testritten, we konden slechts één minder positief detail ontdekken en dat situeert zich ter hoogte van het koppelingdeksel, dus aan de rechterkant van de motor. Dat steekt nogal wat uit en zal op het eerste gezicht tijdens een schuiver dan ook het leeuwendeel van de schade over zich heen krijgen. Jammer genoeg heeft men daar bij BMW niet meteen op geanticipeerd en er standaard een oplossing voor gebracht. De valblokken die op onze testmotor gemonteerd waren en de uitlaatdemper die aan de rechterkant gemonteerd zit zullen waarschijnlijk niet volstaan om het koppelingsdeksel tegen schade te behoeden tijdens een valpartij…
Spelende met het idee dat niets perfect blijkt te zijn in deze wereld reden we de K1200R terug naar de invoerder. Toen we daar aankwamen stond er plots een heel speciale uitvoering van de K1200R voor ons. Het was een motor die speciaal geprepareerd was voor deelname aan de ronde van Frankrijk voor motoren en… die niet alleen voorzien was van een indrukwekkende dosis carbon onderdelen en een snelschakelsysteem, maar ook van een speciale bescherming ter hoogte van de koppeling. Mochten we ooit zo gelukkig zijn om een K1200R aan te schaffen –voor ons behoort deze motor tot de top 10 van de beste motoren waar we ooit mee reden- dan was dat , samen met een set valblokken, meteen de eerste optie die we zouden selecteren. Al was het maar om ons gemoed gerust te stellen want een dergelijke motor kreupel rijden door een onschuldige schuiver zouden we onszelf nooit vergeven. Heeft er iemand zin in een conclusie van deze rijtest? Ok, dan zullen we die maar meteen geven. Met de K1200R heeft BMW naar onze mening een nieuwe standaard gezet binnen het naked bike segment. Waarom? Wel, doodsimpel omdat deze motor zo stabiel is dat je van de slechte staat van het wegdek helemaal geen last meer hebt. De BMW Motorrad Duolever mag dan wel heel onconventioneel zijn, ook op deze motor heeft het systeem duidelijk zijn nut bewezen. Voeg daarbij de polyvalente eigenschappen van de motor, de fantastisch sterke remmen en een groot rijcomfort en je kunt niet anders concluderen dat dit een dijk van een motor is die aan niemand onopgemerkt voorbijrijdt. Van de juiste accessoires voorzien ontpopt deze motor zich bovendien moeiteloos tot zowel een sport- als een tourmotor. Je koopt met de K1200R dus niet een motor die in één gebruiksgebied uitblinkt, maar wel een bolide die van alle markten thuis is. En dat voor een motor die standaard geleverd wordt met het uiterlijk en de prestaties van een sublieme streetfighter… wie had dat ooit van een BMW verwacht? Technische gegevens: Motor: Type: viercilinder in lijn, dubbele bovenliggende nokkenas, 4 kleppen per cilinder. Koeling: vloeistof Boring x slag: 79 x 59 millimeter. Cilinderinhoud: 1157 cc. Compressieverhouding: 13:1 Voeding: elektronisch gestuurde brandstofinspuiting. Max. vermogen: 163 pk @ 10.250 o.p.m. Max. koppel: 127 Nm @ 8.250 o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling. Versnellingsbak: 6 verhoudingen. Eindoverbrenging: cardan Rijwielgedeelte: Frame: Aluminium brugframe Voorvering: BMW Motorrad Duolever Achtervering: BMW Motorrad Paralever Remmen voor: EVO-remsysteem met dubbele schijfrem, zwevend gemonteerd, diameter 320mm, 4-zuiger vaste remklauwen. BMW Motorrad Integral ABS (deelintegraal) Achterrem: Enkele schijfrem, diameter 265mm, 2-zuiger vaste remklauw. BMW Motorrad Integral ABS (deelintegraal) Banden: 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17 Maten en gewichten: Lengte: 2.228 mm. Breedte: 856 mm. Hoogte: 1.230 mm. Wielbasis: 1.580 mm. Grondspeling: n.b. Zithoogte: 820 mm. (optioneel 790 mm) Tankinhoud: 19 liter. Drooggewicht: 211 Kg. Prijs: 13.950 euro. Invoerder: www.bmw-motorrad.be