reistest: Ducati Multistrada V4 Rally 2023
Net zoals de BMW R1250GS heeft ook de Ducati Multistrada V4 sinds dit jaar een dikkere broer rondrijden. Nóg meer avontuur, geboren om de wereld voor je te openen, zo lezen we in dikke Ducati-letters. Het Groothertogdom Luxemburg kennen we nochtans goed. Verlofdagen worden echter schaars als je nooit thuis bent. En wie zegt dat je naar het einde van de wereld moet om de GSA-concurrent op zijn reiscapaciteiten te testen?
Met een Full Adventure-versie van het model krijgen we alleszins het allerbeste van het beste mee. Nu zijn verwarmde handgrepen en dito zadel al lang geen luxe meer in onze wisselvallige contreien. Iets praktischer en degelijker dan aluminium koffers bestaat er ook niet naar onze bescheiden mening. Een Akrapovic-demper en voorspatbord in koolstofvezel maken het plaatje dat we in handen hebben helemaal af.
De niet onaardige som van +32.000 euro doet ons even naar de adem snakken. Toch maar gauw een extra veiligheidsslot zoeken …
Toeren in Luxe(mburg)
Uitpakken, of is het veeleer inpakken, doen we in elk geval niet zonder enige trots met deze luxe-uitvoering. Logeren doen we trouwens op een gelijkaardige manier in Luxe(!)mburg! Het mini-landje telt genoeg kastelen en ook aan viersterrenhotels is er geen gebrek. Toeren in luxe, een mens zou het haast uitvinden mocht het niet bestaan!
Het kleine 17de-eeuwse Château de Clémency, op een boogscheut van Aarlen, is een uitstekende keuze als start van onze Luxemburg-vierdaagse. Talloze keren leidden onze wegen al naar het kleine motorparadijs. Nog nooit brachten we enige tijd van betekenis door in de Minett-regio, in het zuidwesten van het land. Het Land van de Rode Aarde, waar ooit het ijzererts de Luxemburgse staalindustrie op de wereldkaart zette en het land uit de armoede haalde, is nu vooral een natuurgebied dat het industriële erfgoed liefdevol omarmt. Tijd en Moeder Aarde helen elke wond …
Wie we wel goed kennen, en toch ook weer niet, is de V4 Rally. Zo mochten we vorig jaar de V4S aan de tand voelen in de Aveyron en de Tarn. Eenmaal thuis, en zeker op de Zuid-Franse departementswegen, waren we zwaar onder de indruk van de V4 Granturismo, het motorblok dat sinds enige tijd de 'oude' Testastretta-tweecilinder vervangt. Een smeuïge viercilinder op snelle poten, zo hebben we het over Ducati's best verkochte raspaardje in onze test.
Aluminium tank van 30 liter
Hetzelfde blok zit in het vooronder van de V4 Rally. Mag je de V4 de opvolger van de 1260 noemen, dan is de V4 Rally het vervolg op de Enduro-versie van diezelfde 1260. Updates van de Multistrada volgen elkaar in ijltempo op. Kwestie om de belangstelling voor het succesmodel levendig te houden. De uit de pan swingende verkoopcijfers liegen er alvast niet om. Toch merken we direct dat we met een zware jongen te doen hebben. Een aluminium tank van 30 liter scheelt een flinke slok op de borrel … én op de weegschaal!
De grote benzinetank onderstreept natuurlijk de ongebreidelde toeraspiraties van de dikke Adventure. Dat is ook mooi meegenomen, want de V4 verbruikte wel wat litertjes zoals we al eens mochten ervaren. Zuinig rijden zit er met 170 Italiaanse hengsten nog altijd niet in, maar met gemiddeld 6,5 liter per 100 km kunnen we leven.
Cilinderuitschakeling in lage toeren
Van techniek hebben we geen kaas gegeten. Net als dat we niet altijd het fijne weten van elke Ducati-innovatie . Feit is wel dat we meer dan eens stilvallen van zodra we weinig toeren draaien. Of de deactivering van de twee achterste cilinders hier voor iets tussenzit, durven we niet luidop zeggen. Maar hoe dan ook komen we over als beginners die pas met de motor leren rijden!
Het koppel, nochtans goed voor 121 Nm, komt er niet altijd uit in lage toeren. Onder de 3.000 toeren gebeurt er bijster weinig. Echt soepel loopt het blok dan niet. Vreemd voor een viercilinderblok, maar niet voor dat van een Multistrada. Een fluitende viercilinder klinkt niet echt Ducatiaans, dus hebben de ingenieurs er nog wat aan gesleuteld. You love it or you hate it!
Stapvoets "prutten" zit er dus niet echt in. De motor wil gelijk vooruit. Gelukkig is er Urban Modus om het gas wat te temperen. Met een duo die vooral wil rondkijken en genieten, is dat niet eens zo'n slecht idee. Die 170 pk proberen we in sportieve modus wel alleen uit op gekende Vlaamse bodem. Gewoon het gas erop dan en de Multistrada gaat er vandoor als een hazenwind. Rechtuit of in bochten, ook nu weer is het stuurwerk ronduit trefzeker en vertrouwenwekkend. Iets anders hadden we eerlijk gezegd ook niet verwacht!
Verbeterd toerbehoren
Een grotere benzinetank en de automatische deactivatie van de achterste cilinders bij een laag toerental zijn niet de enige verschilpunten die het toerkarakter nog meer moeten onderstrepen. Maar liefst 4 cm hoger en 2 cm breder is het windscherm, vergeleken met dat van een standaard MTS V4. Op de snelweg naar Aarlen hebben we dan ook geen last van storende wind of ergerlijke turbulenties rond het hoofd. Daar zit het prachtige weer als voorbode van een eerste hittegolf voor iets tussen. Met zijn dwarse sleuf zorgt het grote scherm bovendien voor een optimale airflow.
Windgeruis kan behoorlijk vervelend zijn. Net als trillingen in de handen of aan de voeten. Ook hier scoort de Rally goede punten. Uitneembare rubbertjes in de crossvoetsteunen filteren ongetwijfeld de meeste motortrillingen weg. Opgepast wel dat je ze niet kwijtspeelt onderweg. Heel vast zitten ze niet. Bij het afstappen of wegklikken van de voetsteuntjes belanden deze van ons direct op de grond. Offroad laat je deze rubbertjes natuurlijk thuis …
Van de Minimum Preload-functie die de motor doet verlagen bij het stoppen en rijden bij lage snelheid maken we zonder het te beseffen veel gebruik. Het groene Guttland in het westen en het midden van het groothertogdom noopt dan ook meermaals tot een stop. Dat doen we iets minder in het befaamde Mullerthal, dat als Luxemburgs Klein-Zwitserland het Mekka van elke natuurliefhebber is. Vertrappeld zijn we niet, maar op toeristische hoogdagen als deze blijf je beter uit de buurt.
De Easy Lift-functie, nieuw op de Rally, doet er nochtans alles aan om de motorfiets met de minste inspanning van de zijstandaard te tillen. Het systeem zorgt ervoor dat de kleppen van de semi-actieve vering enkele minuten worden geopend. Dat maakt de vering zachter, zodat het optillen gemakkelijker gaat. Ondertussen zit de functie standaard op alle Multistrada V4-modellen. Ook wie al een V4 heeft, krijgt gratis een update.
Standaard op de Rally is ook een middenbok. Extra gewicht hoor ik sommigen zeggen. Als avonturier kan je onmogelijk ontevreden zijn als er een centrale standaard op, of liever onder, je motor zit. Een grondige check-up na een lange rit of de verzekering van een veilige stalling zonder dat de motor teveel plaats inneemt, het wordt zelfs bij ons een automatisme als we ons op het einde van de dag van het motorzadel laten glijden.
Op het vlak van toeren krijg je werkelijk alles wat de markt te bieden heeft. Zo is de motor uitgerust met het neusje van de zalm, dat ze op de MTS V4 introduceerden. De Adaptive Cruise Control activeren we hoofdzakelijk op de snelweg om wat relaxter te kunnen rijden. Het radarsysteem vindt ondertussen meer en meer zijn weg naar motoren, maar veel gebruiken we het niet. Blind Spot Detection, de radar achteraan die naderende voertuigen in de dode spiegelhoek signaleert, vinden we daarentegen wel een goede zaak.
Veiligheid is een must in het zenuwachtig verkeer van vandaag. Naast ACC en BSD heeft de Ducati nog een aantal letterwoorden die van pas komen bij het rijden. Denk maar aan DWC (Ducati Wheelie Control) en DTC (Ducati Traction Control). Niet dat we deze sterk op de proef stellen wanneer we gezapig van kasteel naar burcht (of omgekeerd) rijden. 's Nachts rijden doen we niet in Luxemburg, maar DCL (Ducati Cornering Lights) zou naar het 'schijnt' de binnenkant van de bocht verlichten in het donker!
Duidelijke Enduro-trekjes
Behalve bovenvermelde toeraanpassingen heeft de Rally duidelijk Enduro-trekjes meegekregen. Om te beginnen heb je, naast de Sport, Touring en Urban modus, een specifieke Enduro-stand, die het vermogen tot 114 pk beperkt. De keuze van deze rijmodus heeft de nodige gevolgen op het vlak van vering en gasrespons. Uiteraard worden ABS en DWC in deze stand volledig uitgeschakeld, terwijl tractiecontrole tot een minimum wordt herleid. Voeg daar een merkbaar hogere grondspeling aan toe, langere veerwegen en lichtere spaakwielen … en liefhebbers van het genre kunnen zo het veld op!
Zandstuiven in de woestijn is niet meteen ons ding. Daarvoor hebben ze bij Ducati wel iets beters. Rijklaar weegt de Rally net iets meer dan 260 kg. Dat is niet niks, zeker met bagage en passagier achterop. Bovendien hebben we op de openbare weg de handen vol om de nochtans mooi uitgestippelde dagritten te rijden zoals het hoort. Schuldige is de Ducati Connect-applicatie, die voor kaartnavigatie moet zorgen op het overigens bijzonder overzichtelijke TFT-kleurendashboard.
In een mum van tijd trekt de app van Ducati de batterij van je smartphone leeg. Alsof dat nog niet genoeg is, slagen we er niet in om de gsm op te laden in het daartoe voorziene opbergvakje. De behuizing is net iets te klein voor gsm én oplaadkabel. Tot overmaat van ramp blijken er nogal wat bugs te zitten in de navigatie-app van Sygic. Hadden we nu toch die TomTom maar in de koffer gestoken!
Een Multistrada voor elke rit
Voor elke rit een Multistrada, zeggen ze bij Ducati. De Rally legt de lat nog iets hoger en maakt de horizon zelfs wat breder. Volgetankt geraak je een heel eind verder, zelfs wanneer het asfalt zijn beste tijd heeft gehad of de weg er finaal de brui aan geeft. Gebaande paden hebben we echter niet verlaten en naar de andere kant van de wereld zijn we ook niet echt geweest. Dat laatste hadden we misschien wel gewild …
Een verbeterd toercomfort en specifieke terreinallures maken de Rally hoe dan ook completer. Over het rijgedrag op de openbare weg kunnen we niks verkeerds zeggen. De Rally bezorgt je de gekende Multistrada-kriebels als je sportief het gas opentrekt. Ondanks het gewicht hebben we geen enkele moeite om snedig door de bochten te gaan. Minpunt is wel het ietwat nukkige karakter bij lage toeren.
Ben je een moderne globetrotter die een tank van 22 liter maar minnetjes vindt, reis je graag in alle comfort en veiligheid en schuw je hier en daar een verlaten pad niet op je weg? Dan bevelen we de Rally zeker aan. Ook al staat er sinds kort een V4S GT in de Multistrada-weide te trappelen. It's all in the (Ducati) family!
Met dank aan:
Ducati North Europe www.ducatinortheurope.be