Ducati Monster 696 2008 rijindruk
Tekst: Louis WeenenHet is inmiddels 15 jaar geleden dat Ducati zijn eerste Monster op de markt gooide en daarmee de trend zette voor de sportieve naakte motorfietsen. Tal van concurrenten volgden dit lichtend voorbeeld. Ducati zelf bleef de wereld verbazen met andere Monstermodellen, maar heeft nu ook zijn basismodel grondig aangepakt.
Monster met waarde
Het is in de straten van lichtstad Parijs dat we voor het eerst kennismaken met de vernieuwde Monster 696. Het gaat om het "plus" model, dat onder andere voorzien is van een klein schermpje en een zadelovertrek uit kunststof. Het is eveneens deze uitvoering die nu al bij de dealers verkrijgbaar is. Voor de gewone 696 is het wachten tot september. Deze Ducati is net zoals zijn voorbeeld een knap staaltje van hedendaags design. En daardoor een trotse vertegenwoordiger van de Italiaanse tekenkunst. Wie in Amerika aan een motorfiets denkt, zegt Harley Davidson, in Italië wordt dat Vespa of Ducati. Ducati is trouwens een echt mode-icoon en dat is ook de modewereld niet ontgaan. Zo gebruikte Dolce & Gabbana het merk al voor een reclamecampagne. Het moet dan ook niet verwonderen dat de nieuwe Monster net zoals zijn voorganger mikt op een modebewust en bij uitbreiding eveneens vrouwelijk publiek. Ook de opstapper maakt deel uit van het doelpubliek evenals motorrijders die met deze lichte en wendbare "fiets" een bochtrijke omgeving zullen opzoeken.
Koppel
Liever dan een opsomming te geven van al zijn kwaliteiten die de constructeur hem toedicht, brengen wij jullie graag onze testbevindingen. Dat we een ochtend lang getrakteerd worden op het Parijse stadsverkeer heeft zo zijn redenen. De nog lichtere Monster, nu slecht 169 kg zwaar, houdt van de stadsbiotoop. Zo laat hij zich zeer vlot manoeuvreren, heeft een korte draaicirkel, een aannemelijke wielbasis en is zeer vlot parkeerbaar. Hij werd deels geconcipieerd voor dit intensieve werk. Het is dan ook jammer dat bij dit doorgedreven gebruik de rechter achteruitlaat ongemeen veel warmte opwekt, warmte die je tot vervelens toe blijft voelen ter hoogte van het rechterbeen. Ook vinden we dat het koppel van 7 kgm sneller zijn volle kracht mag afgeven. Vaak ben je afhankelijk van het lager schakelen om de hogere toeren op te zoeken. Pas dan, lees vanaf 6000 toeren, kun je het volledige krachtenreservoir aanspreken. Met die kracht zelf zit alles snor. 80 pk is ruim voldoende en een smak meer paarden dan bij het vorige model.
Bochtenlover
Het is pas op de bochtige wegen rond Parijs dat we deze Monster volop naar waarde hebben weten te schatten. Deze superwendbare motorfiets gooit je met het meeste gemakt in de scherpste bochten. Een echte sport die je blijvend voldoening schenkt. Het sturen gebeurt uiterst secuur en de zithouding op de motor is voortreffelijk. De vering en de wegligging staan eveneens boven alle kritiek. Het schakelen daarentegen voelt behoorlijk stroef aan. Positief dan weer zijn de drie ruim bemeten schijfremmen die onder alle omstandigheden puik stopwerk leveren. De koppelhendel mocht een beetje alerter reageren, maar opstappers vinden het wellicht net leuk dat deze Monster niet te bruusk aanvoelt. De 696 is knap afgewerkt en gebruikt de geroemde race ervaring van Ducati, niet voor niets in 2007 wereldkampioen in de Moto GP zowel individueel als bij de constructeurs. Het gewicht wordt laag gehouden door het gebruik van aluminium en kunststof. De luchtgekoelde tweecilinder is een "egotripper", een passagier zal zich er niet knusjes op voelen. Het dashboard is digitaal en op een benzinemeter na zeer volledig. De prijs van beide modellen valt niet echt tegen: 7900 euro voor de 696 en 8250 euro voor de 696 +. De Monster is te krijgen in het rood, matzwart en parelwit. En dan nog even meegeven dat Ducati in 170 landen wordt uitgevoerd en dat in 2007 maar liefst 40.000 Ducati's werden geproduceerd en ook verkocht.
Debby
De Monster is dus ook een typische vrouwenmotor. Waarom precies vroegen we aan onze Nederlandse collega Debby van "Revu"? 'Ik rijd al 4 jaar met de motor en toevallig is mijn privémotorfiets ook een Monster. Ik werd vooral verleid door zijn vormgeving en ook door het feit dat hij niet plomp aanvoelt. Ik heb hier natuurlijk kunnen vergelijken met mijn eigen "oud" model. De nieuwe is nog lichter, heeft een soepelere motor, is nog wendbaarder. Ik voel niet dat hij echt veel meer kracht heeft dan zijn voorganger. Maar toch heb ik de indruk dat ik minder moet werken om hem te hebben waar ik wil.' Wordt haar volgende motor dan opnieuw een Monster? 'Nee, toch niet' weet Debby. 'Het wordt een nog sportievere motor, waarmee ik vooral verder weg wil. Mijn Monster heb ik vooral gebruikt voor het woon werkverkeer en af en toe om eens uit te waaien. In de toekomst wil ik net dat beetje meer. Omwille van het design wordt het wel opnieuw een Ducati'.
Plus:
Design, icoon, wegligging, vering, wendbaarheid, remmen, prijs. Min:
Warmteontwikkeling rechtsachter, koppel, stroef schakelen, geen benzinemeter. Technische Fiche:
Motor : luchtgekoelde viertakt tweecilinder Cilinderinhoud : 696 cc Vermogen : 80 pk (58,8 kW)/ 9000 tpm Koppel: 7.0 kgm (69 nM) 7750 tpm Zithoogte: 77 cm Aantal versnellingen: 6 Leeggewicht: 163 kg Tankinhoud: 15 l Prijs: 7.900 € (basis) 8.250 € (+)