Harley-Davidson Road King 2009 testverslag
Tekst & beelden: Louis WeenenHet is al lang geen nieuws meer dat het Amerikaanse motormerk Harley-Davidson gebukt gaat onder de economische crisis. Maar stilzitten is achteruit gaan, dus heeft HD ook zijn touring gamma grondig aangepakt. Misschien zullen de veranderingen niet zo meteen opvallen. Harley-Davidson wil vooral zijn adepten blijven bekoren. Wanneer nieuwe klanten toch hun weg vinden naar dit soort motorfiets, zijn ze uiteraard ook welkom. Vergeet nochtans niet dat het rijden met een Harley-Davidson een originele belevenis blijft en onderworpen is aan eigen specifieke wetmatigheden. Harley houdt ook vast aan een zeer goed herkenbaar design en dat is niet anders met deze Road King. Dit is een motorfiets die doet denken aan de gemotoriseerde tweewielers van weleer. De eerste touringmodellen vinden we ook al terug tijdens de jaren 60.
Een silhouet dat niet liegt, een groot windscherm en dito stuur, brede spatborden, luxueus zadel, verlichting alom, brede voetplanken, stevige wielen. Hier wordt duidelijk gekozen voor robuustheid die moet van pas komen tijdens een intensief en dagelijks gebruik. Het frame werd opnieuw ontworpen en de achterbrug - samen met de vering -kregen een opmerkelijke opknapbeurt. En verder is er natuurlijk een 2-1-2 uitlaat dat mede verantwoordelijk is voor dat unieke Harley-Davidson motorgeluid. Bovendien zul je knap wat plezier beleven aan het oppoetsen van het chroom. Het schoonmaken van de wielen is eveneens een hele karwei, maar gelukkig hebben de gegoten negen spaaksvelgen de traditionele spaakwielen vervangen.
We hadden het daarnet tal over het specifieke en wettelijk beschermde motorgeluid van deze Harley-Davidson en dat wordt veroorzaakt door een klassieke in V-geplaatste tweecilinder van 1584 cc. Dit goed zichtbare motorblok hangt nu in rubbers om de trillingen tegen te gaan. Nochtans blijven tot grote vreugde van de Harley fans de "good vibrations" overeind, zeker wanneer je de motor in zijn vrije loop laat. Wanneer je zowat de 2000 toeren bereikt, verdwijnen nagenoeg alle trillingen en dat is goed nieuws voor wie van reiscomfort houdt. Het moet echt niet verwonderen dat de goed zichtbare krachtbron voldoende vermogen aflevert, maar hoeveel dat precies is wil de constructeur niet kwijt. Hij hecht blijkbaar meer belang aan het koppel dat al vrijkomt bij 3500 tpm en dan 131 Newtonmeter bedraagt. Concreet zul je niet te vaak schakelen, zeker wanneer je weet dat de zesde overdrive versnelling je prachtige rij ervaringen bezorgt. Schakelen zelf is niet altijd even gemakkelijk, maar een voet hiel pedaal brengt soelaas. De luchtgekoelde tweecilinder maakt gebruik van een elektronische brandstofinjectie die een positieve invloed heeft op het verbruik.
Ja, dat rijden met deze Road King blijft toch een aparte belevenis. Laten we wel wezen, dit is geen motorfiets voor doetjes. Wanneer dames ermee willen rijden, moeten ze beschikken over krachtige kuitspieren en dito biceps. Ook de heren zijn best uitgerust met dergelijke attributen. Eens dat deze motor op snelheid is, valt dat rijden meer dan behoorlijk mee. Zeker op de autosnelweg met lange, niet te scherpe bochten. De bescherming is meer dan uitstekend en het geboden comfort is dat ook op voorwaarde dat de weg er goed bij ligt. Een ander verhaal is het wanneer je zeer bochtige wegen gaat opzoeken. De vrije hoogte is beperkt. Het rijklaar gewicht van 368 kg en een wielbasis van 1,625 meter zijn factoren die het rijden dan niet gemakkelijk maken. Dat ondervind je wanneer je een rechte hoek neemt of een scherpe bocht aansnijdt. De grote draaicirkel maakt het erg moeilijk om op je stappen terug te keren. Hetzelfde verhaal ondervind je in de stad, daar wordt manoeuvreren beslist moeilijk. Het parkeren is ook al geen lachertje en je hebt hier natuurlijk geen recht op een achteruit versnelling. Het is precies het overmatig gebruik van spierkracht waarmee sommige Harley rijders nogal eens graag snoevend en lachend uitpakken.
Op een slecht wegdek krijg je bovendien af te rekenen met tekortkomingen van de vering die het nochtans stukken beter doet dan de voorgangers. Maar dit alles hoort een beetje tot dat speciale "rij spectrum" dat Harley onderscheidt van de andere motorfietsen. Dit viel ons nog maar eens op wanneer we een eigen gemaakt roadbook volgden en in sommige omstandigheden traagjes door de bochten gingen en deze Road King zijn werk lieten doen. De bijgeleverde zijkoffers zijn gelukkig niet te breed, zodat je nog vlotjes doorheen de files kunt. Met sommige van die files heeft hij het dan weer moeilijk, zeker op versmalde weggedeelten en in de stad. Geef hem dus maar de vrijheid van de Amerikaanse "high-way" of van de grote Europese autowegen. De passagier zit behoorlijk goed, maar met het oog op het comfort is het misschien beter om in optie een topcase aan te brengen. Voor het overige is het vooral genieten van de uitzonderlijke motorkracht en het heerlijke koppel, sensaties die de huisstijl van Harley nog maar eens onthullen.
Met zijn koplamp en twee bijverlichtingen is het rijden bij nacht een uitzonderlijke belevenis. Deze Harley zie je al van ver aankomen en dat is natuurlijk een bijkomend veiligheidsargument. Nog goed nieuws is dat deze Harley standaard gebruik maakt van het ABS remsysteem voor zijn drie remschijven. De afwerking van deze toermotor is uitmuntend en op de tank gemonteerd is er een elektronische snelheidsmeter met kilometerteller, een klok op de kilometerteller en een dubbele tripteller.
We vinden het wel jammer dat een motorfiets van zijn kaliber geen afsluitbare benzinedop heeft. Over het verbruik kunnen we heel positief zijn, wij kwamen uit op een gemiddelde van 6 liter per 100 km. Met een benzinetank van 22.7 l ben je per tankbeurt al snel 350 km onderweg. De basisprijs bedraagt 20.795 € en dat is weliswaar niet weinig maar komt daarbij dat vele voorzieningen standaard zijn en dat men zich niet blauw betalen hoeft te betalen aan al dan niet noodzakelijk opties.
Pluspunten: Motor, koppel, klassieke look, sensaties, verbruik, bereik, remmen. Minpunten: Vering slecht wegdek, gewicht, wendbaarheid, hanteerbaarheid, geen afsluitbare benzinedop Technische fiche: Motor: luchtgekoelde in V geplaatste tweecilinder Inhoud: 1584 CC Vermogen: nb Koppel: 131 Newtonmeter 3.500 tpm Aantal versnellingen: 6 Rijklaar gewicht: 368 kg Zadelhoogte: 71,5 cm Inhoud benzinetank: 22,7 liter Prijs: 20.795 euro