Honda CBR125R 2008 testverslag
Mooie straatracertjes in pocketvorm; het lijkt wel alsof de motorindustrie ze herontdekt heeft. Natuurlijk is dat slechts schijn want in andere landen zijn die modellen nooit uit het gamma weg geweest. Dat was bij ons –jammer genoeg- lange tijd wel het geval maar de veranderde wetgeving in verband met het rijbewijs heeft het tij gelukkig terug in het voordeel van de motorrijders doen keren.Honda's CBR125R is beslist een aanwinst in het 125cc aanbod dat met de dag lijkt te groeien. Deze ranke verschijning oogt niet alleen heel volwassen maar is net als zijn grote broers ook voorbeeldig afgewerkt. Voeg daaraan toe de herkenbare verwantschap met de andere sportieve Hondas en zijn complete uitrusting en je beseft dat deze 125 een volwaardige telg is van het CBR geslacht.
Technisch zit dit pareltje beslist wel interessant ineen. De motor is een vloeistofgekoelde eencilinder met een enkele bovenliggende nokkenas en twee kleppen in de cilinderkop. Via een boring en slagverhouding van 58 x 47,2 millimeter komt de krachtbron aan een cilinderinhoud van 124,7 cc. Een elektronisch geregelde brandstofinspuiting en een dito ontsteking zijn eveneens aan boord, samen met –natuurlijk!- een elektrische starter. 10 Kilowatt sterk is de motor bij 10.000 toeren per minuut en het maximum koppel van 10,6 Newtonmeter wordt vrijgegeven bij 8.250 toeren per minuut. Zes versnellingen en een natte platenkoppeling geven dat vermogen af aan een kettingtransmissie. Tot zover de droge lezing van de gegevens van de aandrijving…
Het knap gestylde plaatwerk verbergt gedeeltelijk een modern balkenframe. Een 31 millimeter telescoop voorvork en een monoshock achtervering houden de fraaie gietwieltjes in toom. Remmen doet de CBR125R vooraan met een 276 millimeter schijfrem; ook achteraan is een schijfrem toegepast en wel met een diameter van 220 millimeter. Voor een motor die rijklaar 127,3 kilo weegt zijn dat beslist wel geen onaardige stoppers! Slank, dat is het minste wat je de CBR125R kunt noemen en dat is maar goed ook want de R verwijst wel degelijk naar de sportieve inborst van deze kleine rakker. En klein is deze Honda wel degelijk; met een zadelhoogte van 776 millimeter in combinatie met een slank uitgevoerde tankzadel combinatie kan iedereen met zijn voeten netjes aan de grond. Ondanks zijn compacte bouw voelt deze motor echter verrassend ruim aan; je hebt meer dan genoeg bewegingsvrijheid niettegenstaande de relatief korte wielbasis van 1.394 millimeter en een breedte die de 67 centimeter maar nauwelijks overschrijdt.
De kleine eencilinder starten gaat even gemakkelijk en netjes als bij de "grote jongens". Contact aan, van het gas blijven en op de startknop drukken; meer dien je niet te onthouden om deze vlijmscherp ogende motor te kunnen starten. Eenmaal dat gedaan is komt de naald van de toerenteller op het goed afleesbare en enorm compleet uitgevoerde dashboard tot leven. De motor hangt meteen goed aan het gas voor een 125cc krachtbron waarvan het vermogen duidelijk geknepen is om aan de wettelijke voorwaarden te voldoen. Als een gek met de koppeling slippen om vlot te kunnen vertrekken hoeft ook al niet want de motor pakt gemakkelijk op in lage toerentallen en de versnellingsbak verhoudingen zijn stuk voor stuk goed gekozen.
Ondanks zijn sportieve imago is de CBR125R beslist geen "zenuwlijder". Je hoeft met andere woorden de motor niet constant op stang te jagen om de zaak vooruit te branden. Royaal gas geven en schakelen in de buurt van de 8.000 toeren is voldoende om vlot en elegant door het verkeer te laveren. Wil je de volle 10 Kilowatt naar buiten persen dan zal je het gas wel tegen de stuit moeten houden; je krijgt er een niet onaardige acceleratie voor in de plaats geaccompagneerd met een gekrijs dat nog net sociaal aanvaardbaar is. Zo haal je, indien je dat in alle versnellingen aanhoudt, de topsnelheid van de CBR125R die plusminus 125 kilometer per uur bedraagt onder optimale omstandigheden. Akkoord; een wereldrecord is veraf, maar voor gebruik op secundaire wegen is dat ruim voldoende.
En op die secundaire wegen valt lol te beleven met de CBR125R; zoveel is zeker. Het rijwielgedeelte laat je toe om snedig stuurwerk toe te passen, de bochtensnelheid hoog te houden en met het mes tussen de tanden in de ankers te gaan. De remmen zijn gemakkelijk te doseren én presteren zeker niet ondermaats. Zowel voor- als achteraan ontwikkelt de CBR125R een zeer goede remwerking. De achterrem werkt zelfs beter dan op de grote sportieve Hondas die op dat punt jammer genoeg geen echte uitblinkers zijn. Twee achteruitkijkspiegels die die naam waardig zijn, een kleine stroomlijnruit die echt wel beschermt en een comfort dat zeker verrassend mag genoemd worden op een 125cc; het draagt er allemaal toe bij dat je bijna zou gaan vergeten op een motor te zitten waarvoor de gemiddelde automobilist geen extra rijbewijs moet behalen om ermee te mogen rijden. De vering –zowel voor als achteraan- werkt echt opvallend goed en zorgt zowel voor een strak stuurgedrag als voor het degelijk uitfilteren van de oneffenheden van het wegdek. Met deze CBR125R kan je dus evengoed dagelijks naar je werk rijden en terug naar huis als er in het weekend een sportief ritje mee maken. En dat terwijl je er overal mag mee komen want er is niets mis met het uiterlijk van de CBR125R, wel integendeel! Met het prijskaartje van deze motor trouwens ook niet want voor 2.990 euro krijg je een echte, onvervalste motor in handen die de naam Honda volledig waardig is.
<