Honda CBR600RR 2006 testverslag

Share Honda speelde het met zijn CBR600 motoren klaar om - tot op heden - maar liefst zeven opeenvolgende wereldtitels binnen te halen. Meer zelfs, geen enkel merk kon de laatste jaren op dat vlak echt een vuist maken tegen Big Red. Maar wat op het circuit onontbeerlijk is, maakt op de openbare weg niet altijd zoveel uit. Tenslotte ligt het voor de hand dat er andere eigenschappen een voornamere rol gaan spelen op de openbare weg. Tenminste, dat wordt door velen aangenomen, maar op de keper beschouwd is dat een overtuiging die als dogma nooit lang stand kan houden...
Van een gedoodverfd favoriet in de Supersport racerij zou je op het eerste gezicht niets anders verwachten dan een compromisloze motorfiets die duidelijk maar met één welbepaald doel is ontworpen; het winnen van races en niets meer. Zou deze gedachtegang kloppen, dan zou de CBR600RR zijn piloot een supersportieve racehouding moeten opleggen, een razendsnel en schichtig stuurkarakter bezitten en een krachtbron die zich enkel en alleen maar in de bovenste toerenregionen kiplekker voelt. Van bij de eerste kennismaking met de CBR600RR voel je echter dat deze verwachtingen totaal ongegrond zijn. De CBR600RR verrast op heel veel punten, zoveel is zeker...
We kennen bijvoorbeeld motorfietsen in zijn klasse die een veel sportievere - lees minder comfortabele - rijhouding opleggen aan hun bestuurder. Op de CBR600RR zit je wel sportief en klaar voor "het grote werk" maar toch moet je je lichaam geen geweld aandoen om in het zadel te zitten. Alle verhoudingen zijn niet alleen goed bestudeerd en dus erg ergonomisch, het lijkt wel of er rek zit op de CBR600RR. Groot én klein van gestalte, het maakt allemaal niets uit, op deze motor voelt iedereen zich meteen thuis in het zadel. Tenminste als de opbergruimte voor je proviand - de streek net achter je navel - niet te volumineus is uitgevallen. Want laat ons duidelijk zijn: de CBR600RR is wel degelijk een sportmotor van het zuiverste water, maar dan wel eentje die heel wat zitcomfort biedt.
Het dashboard verraadt - mocht je het nog niet weten - dat je op een Honda zit. De onmiskenbare stijl waarin het klokkenspel is opgebouwd, de duidelijkheid waarmee je de gegevens worden aangeboden, kortom je voelt gewoon met je klompen aan dat deze tellerpartij op de designcomputers van Big Red het levenslicht heeft gezien. De rand van de stroomlijn gooit ook al geen roet in het eten om zelfs bij minder sportieve zithoudingen alles duidelijk te kunnen overzien. De achteruitkijkspiegels zijn geen uitblinkers maar vallen ook niet meteen zwaar tegen; je ziet genoeg van de baan achter je om geen gevaarlijke toeren uit te halen in het verkeer, maar veel meer valt er ook niet voor hun capaciteiten te zeggen, tenzij je natuurlijk wat narcistisch bent ingesteld en je een genoegen schept in de aanblik van je eigen ellebogen...
De afwerking van de CBR600RR is niet zo dat je deze motor meteen met een racer zou kunnen verwarren. Alles is puntgaaf afgewerkt en hetgeen bij voorkeur niet gezien mag worden zit ook netjes weggewerkt. De motor laat op dat vlak een werkelijk gelikte indruk na, maar doet wat betreft zijn vormgeving niet meteen het adrenalinegehalte tot gevaarlijke hoogten stijgen. De CBR600RR is namelijk wel rank en slank en zeker smaakvol vormgegeven, hij mist naar ons inziens wel de trekjes die een motor een hard, sexy en uitdagend imago meegeven. Maar misschien is deze indruk enkel maar het gevolg van gewenning. Het is een feit dat Honda de laatste jaren in het geval van de CBR600RR niet echt radicale designveranderingen heeft doorgevoerd. Waarom zouden ze ook; deze CBR is een winnaar van de bovenste plank en dat telt in dit marktsegment veel meer dan enkele esthetische fratsen waar men in de praktijk niet of nauwelijks baat bij heeft. Goeie wijn behoeft geen krans; een spreekwoord dat ook in de motorwereld meer dan eens van toepassing is... Als je met de CBR600RR gaat rijden, kan je niet anders dan tot de vaststelling komen dat er in de laatste jaren een enorme vooruitgang is geboekt op gebied van motorische prestaties. De souplesse waarmee deze viercilinder zijn ding doet, is werkelijk verrassend; koppel genoeg met andere woorden om letterlijk iedereen te vriend te houden, zelfs in enerverend slakkengangverkeer. Eens de verkeersomstandigheden je ruimte geven, kan je gebruik maken van het beslist niet kinderachtige middengebied van de motor. Daaraan heb je in principe meer dan genoeg om reeds enorm vlot aan het verkeer deel te nemen als brave burger. Naadloos daarop volgt echter het gedeelte dat eigenlijk als pure fun zou moeten aangeduid staan op de toerenteller; eens de motor boven de pakweg 8.000 toeren draait, zingt hij een heel aanstekelijk liedje terwijl hij erg enthousiast aan het koord gaat trekken. De naald van de toerenteller swingt dat het een lieve lust is maar verder dan dik 13.000 toeren doortrekken heeft niet veel zin. Daarna bouwt de motor voelbaar langzamerhand zijn vermogen af. Niet verwonderlijk want bij 13.500 krukasomwentelingen komt de viercilinder met zijn maximum vermogen op de proppen van 88,1 Kw wat omgerekend neerkomt op 118 pk. Afgaande op de prestaties van de rijklaar 184 kilogram wegende motorfiets verdenken we er Honda van wel héél voorzichtig te zijn met deze vermogensopgave. Deze 600 is namelijk van niemand bang; ook niet van zijn confraters die met op papier indrukwekkender prestaties komen aandraven.
De grote troef die de CBR600RR in huis heeft om potten te kunnen breken in zijn klasse is namelijk zijn enorme hanteerbaarheid. Op deze motor ben je in een mum van tijd thuis waardoor je als piloot zonder dat je het merkt het beste van jezelf geeft onder zelfs de meest uiteenlopende omstandigheden. Je hebt nooit het gevoel dat je in een gevecht verwikkeld bent met deze motor, er is in tegendeel sprake van een enorm hoge graad van samenwerking tussen de piloot en de machine. De CBR600RR laat met zich lezen en schrijven door iedereen die met een motorfiets kan rijden waardoor hij zijn capaciteiten heel efficiënt laat aanwenden. En dat, dames en heren, is in de praktijk veel meer waard dan een handvol paardenkrachten die je toch maar zelden of nooit de vrije teugel kunt - of durft - te geven. Dat het rijwielgedeelte naast de souplesse van het blok daarvoor met de eer gaat lopen, hoeft geen betoog. Stabiel maar tezelfdertijd lichtvoetig genoeg om heel snel van richting te kunnen veranderen, een zithouding die zowel ontspannen aanvoelt als volledig in controle en veersystemen die enorm goed afgesteld zijn om de staat van onze Belgische wegen gemakkelijk aan te kunnen. Wat kan je nog meer wensen?

Met zekerheid remmen die op een even hoog niveau staan, zullen heel wat lezers denken. Honda was blijkbaar van hetzelfde idee, want met de remwerking van de CBR600RR is namelijk niets mis. Gemakkelijk te doseren vooraan maar desondanks héél performant als je hen daarom vraagt en achteraan niet heftig maar wel degelijk werk verrichtend, zal je als sportieve rijder ook op dat vlak bij deze 600 aan je trekken komen. Optioneel kan de motor echter met ABS geleverd worden en we waren maar wat gelukkig dat dit systeem ook op onze testmotor zat. Konden we meteen het ABS dat Honda speciaal klaarstoomde voor zijn supersport en superbike motor aan de tand gaan voelen. En dat deden we dan ook. We zochten zelfs opzettelijk een strook weg op die vol lag met grint en zand. De omstandigheden leken daardoor als twee druppels water op hetgeen men bijvoorbeeld aantreft bij een bouwplaats. Met de spreekwoordelijke voorkeur voor bakstenen in de maag hier ten lande een heel realistische situatie, zelfs ondanks de crisis... 't Vraagt enige overreding bij jezelf om opzettelijk op een wegdek dat bekleed is met een laagje zand en grint keihard in de remmen te gaan met een supersport, zelfs al zegt je verstand je dat er een ABS-systeem op zit. Tenslotte stond dat tot nog toe zo goed als gelijk als jezelf in problemen brengen, en dat is dan nog op zijn zachtst uitgedrukt. Na enkele pogingen konden we desondanks onszelf overtuigen om vol in de ankers te gaan en konden we als gevolg daarvan de werking van het ABS-systeem uit eerste hand beoordelen. In tegenstelling tot wat we van ABS gewoon zijn, voelde de remwerking heel controleerbaar aan. Het anders zo typische aan-af-aan gevoel bleef namelijk uit. In plaats van een duidelijke pulsering in de remhendel te voeren, bleef de tegendruk om zo te zeggen dus compleet constant. En dat terwijl de banden, ondanks de werkelijk enorm lage grip dat het wegdek hen bood, het presteerden om niet stil te gaan staan. Met andere woorden, dit systeem werkt niet alleen voortreffelijk, maar past - ook wat betreft gevoel - heel goed op een supersportieve motorfiets. En in deze stelling staan we niet alleen; als alles volgens plan verloopt zal men in het WK Superbike met het ABS-systeem gaan rijden. Kiyonari zou daarvoor als proefkonijn moeten gaan fungeren; 't zou ons ten zeerste verwonderden mocht Honda dat zonder voorafgaand diepgaand onderzoek doen; tenslotte kan men het niet riskeren om deze primeur als een schot in het duister te laten plaatsvinden... 't Is alleen jammer dat het verschil tussen een ABS-uitvoering en een standaardversie van de CBR600RR exact 1.000 euro bedraagt. Voor de ABS versie moet je namelijk 12.990 euro veil hebben.
Maar in 't Engels zegt men niet voor niets "it's only money" als men bedoelt dat er je erger dingen kunnen overkomen als je je euro's te zuinig spendeert. Voor diegenen die de Honda CBR600RR aanschaffen om er als gewone sterveling van te genieten, heeft Honda een mooi aanbod aan accessoires klaarstaan. Van kleine, handige niemendalletjes tot en met bijvoorbeeld prachtig in carbon uitgevoerd bodywork, het is allemaal vlot leverbaar via je dealer. Voor diegenen die raceplannen koesteren - of recreatief met hun CBR600RR op circuit willen gaan rijden - en uit de CBR600RR nog betere prestaties willen ontlokken, heeft Honda bovendien racekits ontwikkeld. Even bij het Ten Kate Team aankloppen, zal je tevens een geheel nieuwe wereld achter de CBR600RR laten ontdekken. Meer info daarover op zowel de website van Honda Accessoires http://www.honda-access.com/268/en/index.jsp als die van Ten Kate Racing http://www.tenkateracingproducts.com/
Maar dat ter zijde al is deze informatie natuurlijk in het geval van de CBR600RR heel relevant. De conclusie van deze wegtest van de CBR600RR beginnen we met de bewering te ontkrachten dat de racerij met 600cc Supersport motoren onvermijdelijk als gevolg heeft dat die motoren steeds minder geschikt zijn voor het gebruik op de openbare weg. Meer zelfs, afgaande op wat hetgeen Honda hier laat zien zou men veeleer besluiten dat je om een uiterst succesvolle racer te kunnen bouwen je maar beter uitgaat van een motor met een - ook voor de openbare weg - uitstekende hanteerbaarheid. Dat niet elke fabrikant deze zienswijze deelt, is duidelijk, maar stellen dat deze denkwijze verkeerd is, kan men niet. Honda heeft tenslotte bewezen dat het wel degelijk mogelijk is door de afgelopen zeven jaar de hoogste eer die in de Supersport wereld kan behaald worden naar zich toe te halen. Ontwikkeld vanuit de racerij voor het gebruik op de openbare weg... of is het andersom? Wat in deze zaak de juiste toedracht was, zullen we evenzeer te weten komen als was er eerst de kip of het ei. 't Zal ons echter geen zorg zijn; we vinden ze allebei even lekker;-D
Technische gegevens: Motor: Type: viercilinder in lijn, dubbele bovenliggende nokkenas, vierklepskop Koeling: vloeistof Boring en slag: 67 x 42,5 mm Cilinderinhoud: 599 cc Compressieverhouding: 12.2 : 1 Voeding: elektronische brandstofinjectie Max vermogen: 118 pk @ 13.500 o.p.m. 78 Kw versie eveneens leverbaar Max koppel: 66 Nm 11.250 o.p.m. of 60 Nm naargelang uitvoering Rijwielgedeelte: Frame: aluminium balkenframe Voorvork: 41mm upside down, volledig regelbaar, 120 mm veerweg. Achtervering: monoshock demper met linksysteem, volledig regelbaar, 130 mm veerweg. Remmen: vooraan 310 mm remschijven met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen. Achteraan 220 mm remschijf met enkelzuigerremklauw. Optie ABS. Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 180/55 ZR 17. Maten en gewichten: Lengte: 2.010 mm Breedte: 685 mm Hoogte: 1.105 mm Wielbasis: 1.375 mm Zithoogte: 820 mm Rijklaar gewicht: 184 kg Prijs: 11.990 euro; ABS-versie 12.990 euro Invoerder: www.honda.be