Honda DN-01 2008 testverslag

Share Stijlstudies en prototypes; veelal zijn ze zowel technisch als optisch te gedurfd om het tot een productiemodel te schoppen. Toen de DN-01 aan het publiek werd voorgesteld én er bij werd verteld dat de motor kort daarna in productie zou genomen worden moet menig motorrijder daar dan ook het zijne van hebben gedacht.
Maar de twijfelaars -zeg maar diegenen die het beter dachten te weten- kregen deze keer het deksel wel heel nadrukkelijk op de neus: de DN-01, een motor die zowel wat betreft zijn typeaanduiding, zijn uiterlijk als zijn technische specificaties té exotisch aandeed om werkelijkheid te worden staat wel degelijk in de showrooms.
Toegegeven, veelal kom je de DN-01 ook alleen maar in die showrooms tegen. Maar waar ligt dat aan, dat is de vraag die je je kan stellen. Ligt het aan het ontegensprekelijk aparte design dat de motor meekreeg? 't Is namelijk geen traditioneel gelijnde tourmotor en al evenmin een klassieke cruiser. Of zou het aan de speciale versnellingsbak kunnen liggen die veeleer doet denken aan die van een motorscooter dan aan de bak van een "echte" motor? Misschien is het gepeperde prijskaartje van zo maar eventjes 11.990 euro wel de schuldige. Voor een 680 cc metende twin is dat tenslotte echt niet minnetjes. Ook wij stelden ons die vragen en besloten dat er maar één oplossing was om die beantwoord te krijgen; we klopten bij Honda aan en vroegen of we de DN-01 voor testritten mochten lenen.
Op papier lijkt de zithoogte van de DN-01 al heel laag met 690 millimeter maar toch stonden we ervan te kijken hoe benedenwinds we kwamen te zitten eens we de DN-01 tussen de billen hadden. Het zadel bleek ook verrassend ruim en comfortabel aan te voelen waardoor we het gevoel kregen in een sofa te zitten. Het enige wat ons ontbrak was een glas in de hand en een ander programma op de buis want het dashboard doet bijna even luxueus aan als een kleine flat screen televisie. Het hoeft dan ook geen betoog dat je alles klaar en duidelijk kunt aflezen van dat display. Tenminste als je niet te groot bent want wie langer is dan pakweg één meter tachtig zal zich moeten bukken om onder het laag geplaatste windscherm door een blik op die nieuwerwetse tellers te kunnen werpen. Schoonheid heeft zijn prijs, blijkbaar ook bij Honda…
Het eigenzinnig gevormde stuur valt verrassend goed in de hand. De reden waarom dat stuur zo'n vreemde vorm kreeg moet gezocht worden in twee zaken die op het eerste gezicht maar moeilijk te combineren zijn: een relatief steil geplaatste voorvork en een zitpositie die zowel rechtop als betrekkelijk achteruitgeschoven opgesteld is. Toch laat de DN-01 zich -mede door de lage zithoogte en het laag geplaatste zwaartepunt- voor een motor van zijn omvang en cilinderinhoud goed manoeuvreren, je moet echt geen oude rat in het vak zijn om met deze motor zowel stilstaand als rijdend handig om te springen. Een woordje uitleg over hoe de versnellingsbak bediend wordt is daarentegen echt wel wenselijk, ja, ook voor oude ratten. De procedure gaat als volgt: je start de motor zoals je dat ook met een andere doet; je kiest vervolgens met een schakelaartje dat zich op de rechter stuurhelft bevindt voor de "Drive" stand en je geeft gas; meer is er niet aan om de zaak in beweging te zetten. Wil je de bak in zijn neutraal zetten dan schakel je met dezelfde knop naar die stand en klaar is Kees. Maar dat is niet alles… Oordeel je dat je de bak niet volautomatisch wilt laten schakelen dan bedien je onder het rijden een ander knopje dat zich ook al op de rechter stuurhelft bevindt. Daarmee zet je de bak in de stand die het op- en afschakelen met de linkerduim mogelijk maakt. Een interessante mogelijkheid zo bleek al snel want niet alleen kan je –zonder het gas af te sluiten!- op die manier razendsnel opschakelen maar ook de bak afschakelen. Te hevig terugschakelen kan echter niet; het motormanagement laat niet toe dat je die fout maakt waardoor een blokkerend achterwiel -en waarschijnlijk ook schade aan de versnellingsbak en de motor- vermeden wordt. Kom je tot stilstand dan schakelt de bak automatisch terug naar zijn laagste versnelling; een kind kan de was doen met de versnellingsbak van deze Honda, zo eenvoudig en knap uitgekiend gaat het er aan toe!
In de praktijk blijkt alles aan deze versnellingsbak zo goed te werken dat we er echt wel weg van waren. Vertrekken ging altijd uiterst soepel; voelden we een luie bui opkomen dan ging de bak op volautomatisch; pompte er wat adrenaline in onze aderen rond dat hielden we bij de acceleraties het motortoerental zo dicht mogelijk tegen het maximum vermogen aan en schakelden met de duim op. Voor een motorfiets met "slechts" 63 pk die rijklaar volgens Honda 276 kilogram weegt weet de DN-01 –met de hand geschakeld- wel degelijk knappe versnellingen uit zijn mouw te schudden! En het gevoel dat je als rijder krijgt onder het schakelen telt zeker ook voor een handvol pk's… De rijhouding die de DN-01 oplegt is nauw verwant met die van een moderne cruiser. Echt languit onderuit lig je niet op deze futuristisch aandoende verschijning, maar toch wijzen je benen naar voor terwijl je romp nagenoeg rechtop staat tegenover het zadel. Toch kan je gemakkelijk met je handen bij het stuur. Ook als de stuuruitslag volledig is benut kan je nog steeds de twee stuurhelften gemakkelijk in de hand houden, iets waar het eigenzinnig gevormde stuur voor zorgt. Ondanks dat deze rijhouding niet meteen associaties oproept met een groot gevoel van controle over de motor blijkt dat in de praktijk wel degelijk zo te zijn. Het is verrassend hoe goed en nauwgezet deze motorfiets zich over de baan laat dirigeren; echt, op dat vlak kunnen héél veel cruisers nog wat van deze motor leren.
Ook de geometrie van het rijwielgedeelte blijkt zelfs voor héél vlot stuurwerk goed te kloppen; de DN-01 laat zich gemakkelijk in de bocht leggen, van het ene op het andere oor gooien én rijdt ook mooi rechtdoor als je dat van hem vraagt. Dat alles gebeurt zo volledig neutraal en zo vanzelfsprekend dat we er echt stonden van te kijken. Wennen was het wel aan het gevoel dat de DN-01 geeft als je hem diep in de bocht legt; door de lage zadelhoogte lijkt het alsof je met de oren over de grond gaat, ook al raak je nog niet met de treeplanken het wegdek aan. Iets wat trouwens maar laat gebeurt; deze jongen heeft grondspeling genoeg aan boord om een sportieve rijstijl niet te fnuiken… Op gebied van remmen kom je al evenmin iets te kort op de DN-01. Een dubbele remschijf vooraan met een diameter van 296 millimeter en ééntje achteraan die 276 millimeter groot is zorgen voor heel wat gemakkelijk te doseren stopkracht. Bovendien is er ABS aan boord waardoor ook minder ervaren rijders zelfs onder moeilijke omstandigheden probleemloos hard in de ankers kunnen gaan. Het rijwielgedeelte blijft onder hard remmen trouwens stoïcijns kalm en waardig zijn ding doen. Het lage zwaartepunt van de gehele constructie draagt daar zijn steentje zeker toe bij, evenals de geometrie van het rijwielgedeelte die veeleer verwant is met die van een tourmotor dan met een cruiser.
De veersystemen waarmee deze Honda is uitgerust zijn –in tegenstelling tot wat men zou kunnen verwachten- niets exotisch. Een traditionele 41 millimeter voorvork met een veerweg van 106 millimeter die elke mogelijkheid tot afstellen mist; een monoshock demper die 120 millimeter veerweg verschaft en wat betreft veervoorspanning zevenvoudig kan aangepast worden: je zou er niet meteen grootse dingen van verwachten. Toch leveren deze beproefde componenten opmerkelijk goede prestaties af. Ze weten comfort en stabiliteit als één pakket af te leveren op gelijk welk wegdek en te voldoen onder heel uiteenlopende rijstijlen. Rijden met de DN-01 is heel aangenaam en ontspannend. De combinatie van de zithouding, het gevoel van controle, het geboden comfort, de versnellingsbak en last but not least het ontbreken van een overdaad van vermogen maken dat een ritje met de DN-01 bijna therapeutisch overkomt. Cruisen, ravotten op kleine bochtige baantjes, je laten bekijken in de stad door zij die denken dat je dit showbeest volledig zelf hebt gemaakt of geleend van een set van een of andere sciencefiction film: de DN-01 leent er zich allemaal uitstekend voor. Daardoor is het ook extra jammer dat de windbescherming echt wel voor verbeteringen vatbaar is. Als die er überhaupt al op zit want meer bescherming dan op een naakte motorfiets moet je op de DN-01 namelijk echt niet verwachten. Een ander minpuntje is dat er ook geen bagagemogelijkheden in het concept zijn ingebouwd en dat er ook geen accessoires zijn ontwikkeld om het meenemen van wat uitrusting mogelijk te maken. Het gevolg daarvan is dat naar ons inziens de DN-01 een toekomst verliest in de toermotor afdeling en dat is extra jammer omdat de motor er zich wat betreft stuurgedrag en aandrijving perfect toe zou lenen.
Maar dat geheel ter zijde. Met de DN-01 toont Honda dat zijn ontwikkelingsafdeling geen schrik heeft om "buiten de doos" te denken. Iets wat in de motorwereld niet meteen voor de hand ligt. Echt "nieuw" is er maar weinig onder de motorzon, ook al wil men ons dat graag anders doen geloven. Zowel optisch als technisch is het concept van deze motor echter wel geslaagd te noemen; wat eerst misschien een vreemde combinatie lijkt blijkt achteraf wel degelijk te kloppen als een bus. Mocht Honda stappen zetten om een versnellingsbak als die op de DN-01 ook op andere motorfietsen te gaan toepassen dan zouden we daar zelfs volledig achter staan. Maar met deze uitspraak doen we eigenlijk de DN-01 te kort. Dit is een motor die in staat moet zijn een heel nieuw publiek aan te trekken voor de motorwereld. Zijn verfijnde look, zijn prestaties die geheel op mensenmaat zijn en zijn groot gebruiksgemak staan daar borg voor. Mocht de prijs van de DN-01 nu ook nog wat minder futuristisch aandoen dan waren we er zeker van dat -mits de juiste marketing- deze motor een speerpunt kon vormen naar nieuwe afzetmarkten. Zo niet vrezen we dat de DN-01 met de tijd een collectorobject zal worden dat slechts sporadisch op de weg te zien zal zijn…
Technische gegevens: Motor: Type: 52° V-twin, enkele bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder. Koeling: vloeistof Boring & slag: 84 x 66 mm Cilinderinhoud: 680 cc Voeding: elektronische brandstofinspuiting Max vermogen: 45 Kw (64 pk) @ 7.500 o.p.m. Max koppel: 64 Nm @ 6.000 o.p.m. Versnellingsbak: CTV (continu variabele transmissie) Eindoverbrenging: cardan Frame: stalen buizenframe Voorvork: 41 mm telescoopvork Achtervering: monoshock met instelbare veervoorspanning Remmen: voor dubbele remschijf 296 mm en driezuiger remklauwen, achteraan 276 mm remschijf met tweezuiger remklauw. ABS standaard voorzien. Banden: voor 130/70 ZR 17, achter 190/50 ZR 17 Maten en gewichten: Lengte: 2.315 mm Breedte: 820 mm Hoogte: 1.115 mm Wielbasis: 1.605 mm Grondspeling: 135 mm Zadelhoogte: 690 mm Tankinhoud: 15,1 liter Rijklaar gewicht: 270 kg Prijs: 11.990 euro Invoerder: www.honda.be