Hyosung GV700C 2010 testverslag
De wereld en zijn geschiedenis staat niet stil. Sinds mensenheugenis al zijn er rijzende sterren aan het firmament en iedereen weet dat diezelfde sterren slechts een tijdelijk leven beschoren zijn. Met andere woorden, niets in onze leefwereld is heilig en de nieuwkomers van vandaag vormen morgen misschien al voor een bedreiging/verbreding van de dan geldende waarden.Deze overpeinzing borrelde spontaan in ons op terwijl we de GV700C terugbrachten naar Fesial, de Belgische Hyosung-importeur. De reden daarvoor was dat we tijdens de testritten met de GV700C tot echt wel opmerkelijke conclusies waren gekomen. Maar we lopen op de zaken vooruit; om te begrijpen wat ons tot die beschouwing bracht, dien je eerst het onderstaande testverslag door te lezen.
Een testrit met de nieuwe middenklasse cruiser van Hyosung; na onze positieve ervaringen met de interessante GT650 van dat merk waren we echt wel benieuwd hoe de GV700C het er zou van afbrengen. Nu, op het uiterlijk van de GV700C afgaand zou je - geïndoctrineerd met de traditionele clichés in het achterhoofd - nooit denken met een Zuid-Koreaans product te maken te hebben. De motor oogt niet alleen groot, hij is het ook en wat betreft afwerking en voorkomen hoeft deze motor voor geen enkele motor in zijn klasse onder te doen. De bling-bling factor is zelfs heel groot op de CV700C; de hoeveelheid chroom die is toegepast, is ronduit overweldigend. Die zware chroomlagen passen bovendien wonderwel bij de strakke laklagen waarmee zowel de motor, het frame als het plaatwerk zijn afgewerkt. De afwerkingsgraad is echt heel hoog; in de lak van de tank kan je gewoon je haar kammen, als je al een las kunt ontdekken is die heel netjes, en nergens is er ook maar een detail dat je op een slordigheidje van de bouwers kan wijzen.
Vanuit het lage, al even netjes afgewerkte zadel blijf je onder de indruk van de bouwkwaliteit van deze Koreaan. Een mooi en traditioneel aandoende tellerpartij zit gevat in een chroombehuizing op de 18 liter grote brandstoftank, daarnaast bemerk je de blinkende tankdop die afsluit met een sleutel en het brede stuur zit met mooi gevormde steunen aan de al even clean ogende balhoofdplaat vast. De spiegels staan daar waar je ze hebben wilt en het stuur valt als gegoten in de hand, terwijl het zadel ruim en comfortabel aanvoelt. Mocht je van niet beter weten, je zou zweren dat deze motor van één van De Grote Vier uit Japan afkomstig was in plaats van zijn roots te hebben in Zuid-Korea.
En dat is helemaal niet verwonderlijk als je de geschiedenis van het merk een beetje kent. Hyosung Motors werd namelijk in 1978 reeds opgericht en - wonder boven wonder? - begon het bedrijf nauwelijks een jaar later onder licentie Suzuki-motoren te bouwen ten behoeve van de Zuid-Koreaanse markt. Zeven jaar later richtte het merk - in Japan! - zijn eigen ontwikkelingsafdeling op en werd er gestart met de productie van de in huis ontwikkelde modellen. Eén en ander zou het gevolg zijn geweest van een exportverbod waar Suzuki rond die tijd mee geplaagd werd. Hoever de samenwerking met Suzuki momenteel nog draagt, is niet geweten, wel staat vast dat Hyosung niet alleen op de lokale Aziatische markt bekendheid geniet, maar ook motoren exporteert naar Australië, de Verenigde Staten, Canada en Europa. Of hoe een dubbeltje lopen kan…
Van bij de eerste startpoging komt de 680 cc grote, 90 graden V-twin meteen tot leven. De motor heeft vloeistofkoeling, vier kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen en loopt opvallend vlot en trillingsvrij vanaf zijn eerste klappen. De natte, meerplaatse koppeling doet al even voorbeeldig zijn best om je ter wille te zijn en de vijf verhoudingen tellende versnellingsbak staat een vlotte start al evenmin in de weg. Van de plaats gaan, lukt dan ook heel vlotjes en het smeuïge koppel dat de motor van bij de eerste meters ten toon spreidt, geeft je meteen de lust om er eens goed voor te gaan zitten. De krachtbron van een cruiser heeft een heel breed takenpakket. Vooreerst moet die motor er natuurlijk stoer en kloek uitzien. Daarnaast is een daarbij horende stem een noodzaak, terwijl het koppel al bij lage toeren pertinent aanwezig moet zijn en liefst egaal uitgesmeerd over een heel breed toerenbereik. Veel toeren draaien is uit den boze volgens het ongeschreven cruiserhandboek, terwijl de krachtbron niettemin krachtig genoeg moet zijn om het niet onbelangrijke gewicht van een volledig tot in de puntjes aangeklede motor vlot vooruit te branden.
De motor van de GV700C heeft dat allemaal in zich. Uit de twin haal je 63 Newtonmeter koppel bij een draaisnelheid van 7.500 toeren per minuut, maar belangrijker is dat er al vanaf de laagste toerenregionen een mooie, volwassen hoeveelheid koppel vrijkomt dat aangenaam lineair en dus perfect voorspelbaar opbouwt. Minder belangrijk in dat alles, maar niettemin het vermelden waard, is dat de twin een topvermogen heeft van 66 pk bij 8.000 toeren per minuut. Mooie waarden voor een 680 cc metende tweecilinder, die naast een smeuïge vermogensafgifte het ook in zich heeft een aangename stem ten gehore te brengen. Het gevolg is dat de 225 kilogram wegende GV700C erg vlot rijdt en acceleraties en inhaalmanoeuvres een kolfje naar zijn hand zijn, zonder dat je daarvoor elke keer moet terugschakelen in de overigens goed werkende versnellingsbak. Daarnaast haalt deze Koreaan voor een potje lekker ouderwets rammen helemaal zijn neus niet op, en even graag slentert hij met jou aan een gezellig tempo door het platteland en dat zonder dat hij daarna in de stad slechte manieren laat noteren. Mooi is dat je bij dat alles niet aan het smeren van een ketting dient te denken; deze motor heeft als eindaandrijving een getande riem, net zo een als gebruikelijk is bij de cruisers van Japanse en Amerikaanse makelij. Heb je bijna geen omkijken naar en het voorkomt tevens dat op deze blinkende motorfiets restjes van kettingsmeer komen te zitten…
Wat betreft de prestaties van het rijwielgedeelte is er ook al geen reden tot klagen, integendeel zelfs. Het geheel voelt homogeen aan en de wegligging laat niets te wensen over. De rechtuitstabiliteit is zelfs ronduit voorbeeldig te noemen. De klassieke veersystemen staan goed afgesteld en de geometrie is zo gekozen dat de motor zowel bij trage manoeuvres als bij hoge snelheden voor veel vertrouwen zorgt. Neen, een Grand Prix zal je met deze Koreaan niet winnen, maar bochtjes pikken, zowel groot als klein, lust de GV700C wel degelijk. Ondertussen is de zit voor de bestuurder vorstelijk: de kwaliteit van het zadel is goed en de voetsteunen staan daar waar je ze als normaal gebouwde persoon zult appreciëren. Ook de duo heeft over een gebrek aan zitcomfort beslist geen klagen. Het zadel staat ook achteraan boven elke verdenking, terwijl de voetsteunen op een verantwoorde plaats zijn opgesteld. Zijn we daarmee bij de remmen aangekomen. Zowel voor- als achteraan is de GV700C met een schijfrem van respectabele afmetingen uitgerust. Vooral vooraan doet de vorm van de aldaar gemonteerde vierzuigerremklauw sterk aan de producten van een groot Italiaans merk denken en wat betreft de werking roept één en ander ook al meteen associaties met dat bekende merk op. Zeker voor een cruiser heeft deze motor mooi progressief doch goed reagerende remmen. De mogelijkheid tot doseren is zonder meer aanwezig en ook met de opgewekte remkracht is het heel aangenaam leven. Met andere woorden, de GV700C is voorzien van degelijke remsystemen die naar behoren werken. Een niet onbelangrijk gegeven nu het verkeer alsmaar drukker wordt…
We zouden nog een tijdje kunnen doorgaan met de lof van deze Hyosung te zingen, maar wat betreft rijgedrag en prestaties is bij deze alles gezegd. Hoe knap de GV700C er uitziet, kan je best zelf ontdekken aan de hand van de beelden die dit artikel vergezellen. Rest ons enkel nog de prijs van deze eigentijdse, knappe, volwassen motor te vermelden. Slechts 7.690 euro moet hij kosten, en ja, in die prijs is wel degelijk de BTW inbegrepen. Geef toe, voor een motor met een dergelijke uitstraling zou je toch zeker wel een hogere prijs verwachten!
Technische gegevens: Motor: 90 graden V-twin, vierklepskoppen en dubbele bovenliggende nokkenassen Koeling: vloeistof Cilinderinhoud: 680 cc Voeding: elektronische brandstofinspuiting Max vermogen: 66 pk @ 8.000 o.p.m. Max. koppel: 63 Newtonmeter @ 7.500 o.p.m. Versnellingsbak: 5 verhoudingen Koppeling: natte, meerplaatse koppeling Eindtransmissie: tandriem Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvering: hydraulisch gedempte telescoopvork Achtervering: stereo veersysteem Remmen: voor en achter schijfrem Banden: voor 120/90–16, achter 170/80-15 Maten en gewichten: Lengte: 2.480 mm Breedte: 840 mm Hoogte: 1.125 mm Wielbasis: 1.690 mm Grondspeling: 145 mm Tankinhoud: 18 liter Prijs: 7.690 euro Invoerder: www.hyosungmotors.be