KTM 950 Adventure 2004 reistest
Net als bij vrienden gaat ook bij toermotoren de stelling op dat je ze pas goed leert kennen als je ermee op reis gaat. Omdat reizen met een grote trail de laatste jaren in blijkt te zijn, hebben we dat met de KTM 950 Adventure dan ook gedaan. We legden met een duo achterop gedurende een bijna twee weken durende reis naar het eiland Skye heel wat kilometers af met KTM's dikste en reden daarbij met zowel als zonder bagage. Wat onze conclusies waren noteerden we onderweg zorgvuldig en een samenvatting van die ervaringen publiceren we hier nu ten behoeve van de reislustige KTM-liefhebbers.De KTM 950 Adventure die we voor onze reis ter beschikking hadden was voorzien van de aluminium kofferset van 35 liter die KTM in het gamma eigen accessoires aanbiedt. De koffers worden bevestigd aan een eveneens origineel kofferrek van KTM en om nog meer bagage te kunnen stouwen was de motor ook voorzien van een merkeigen tanktas, die speciaal voor de 950 Adventure is ontworpen. Omdat we daardoor over een relatief grote opslagruimte beschikten hebben we die dan ook volgestouwd met alles wat we dachten nodig te hebben. Dat ging heel gemakkelijk want de aluminium koffersets bleken niet alleen gemakkelij te laden, maar ook heel stevig te zijn. Ze komen dan ook oorspronkelijk van bij Touratech en daarmee is alles wat betreft hun duurzaamheid meteen gezegd. Niet voor niets zijn die koffers bij wereldreizigers zeer geliefd en hebben ze onder die specialisten een faam om U tegen te zeggen. Minder handig zijn ze van de motor te nemen want een snelle bevestiging is niet aanwezig. Je moet een grote wartelmoer losdraaien om de koffers van het draagstel los te maken en dat kan je alleen nadat je de inhoud grotendeels hebt verwijderd. Verder bleken de koffers volledig waterdicht te zijn en slechts minieme invloed te hebben op de wegligging van de motor. Jammer is dat ze slechts afsluitbaar zijn met een sleutel als je de optie van het kofferslot erbij neemt. Voor een kostprijs van 12 euro mag dat echter niet onoverkomelijk zijn. Handig is dan weer dat je op de deksels beugels vindt, waartussen je nog wat extra's (zoals bijvoorbeeld slaapzakken en dergelijke) kunt vastmaken.
De tanktas paste perfect op de eigenzinnig gevormde brandstoftank van de motor en bleef onder alle omstandigheden muurvast zitten. De inhoud ervan was niet echt groot, maar toch raak je er een mooie hoeveelheid bagage in kwijt. Geheel waterdicht is de tas blijkbaar niet, want er wordt standaard een beschermhoes bijgeleverd. Om te tanken mag de tas gewoon blijven zitten: de beide vuldoppen zitten ernaast en zijn dus gemakkelijk bereikbaar. Wil je de tanktas van de motor verwijderen dan kan dat heel eenvoudig door middel van een stevige ritssluiting. Een volle tanktas terug monteren gaat aanvankelijk wat moeilijker, maar alles went en na enkele keren deze klus geklaard te hebben, ondervonden we ook daar geen moeilijkheden meer mee. Na dit korte intermezzo over de toebehoren krijgen jullie dan nu onze bevindingen over de motor zelf opgediend. Eén beperking die ons gedurende de reis parten heeft gespeeld is het feit dat de KTM 950 Adventure volgens de fabrikant een maximaal gewicht kan 180 kilogram mag vervoeren. Dat lijkt aanvankelijk heel wat, maar wanneer je met twee personen en bagage op pad gaat, moet je echt opletten om dat gewicht niet te overschrijden. Wij deden dat –ongewild- wel en namen in totaal –personen en bagage samen- voor 188 kilogram mee op onze trip. Het gevolg was dat de vering achteraan zelfs in haar hardste stand (lees hoogste veervoorspanning) niet helemaal tegen deze belasting was opgewassen. De motor pendelde daardoor vooraan een klein beetje bij kruissnelheden van om en bij de 120 kilometer per uur als er wat zijwind stond. Echt vervelend werd het pas op het moment dat we opstapten of afstapten. Dan bleek de motor met volle belading achteraan zover in de vering te zakken dat de zijstandaard niet zonder meer kon in- en uitgeklapt worden, zonder dat we de motor naar de andere kant lieten overhellen. Iets wat je met een volgetankte en lichtjes overladen KTM 950 Adventure beslist niet graag doet als je geen lichaamslengte hebt van meer dan 185 centimeter. Wil je met de 950 Adventure graag op reis met duo én bepakking, dan raden we dan ook het monteren van een stroevere achterveer zonder meer aan. Zelfs wanneer je je netjes aan het hoogst toegelaten gewicht van 180 kilogram weet te houden. Goedkoper is natuurlijk de zijstandaard iets in te korten, maar daarmee heb je nog altijd geen oplossing voor het iets minders strakke weggedrag wanneer het gaat waaien.
Wat we wel een beetje verwacht hadden, maar wat zich niet manifesteerde, was een houten kont na het rijden van wat langere etappes. En dat ondanks de veelvuldige berichten in de motorpers over een beenhard zadel. Akkoord, dat zadel is niet echt mals, maar het voordeel is wel dat het niet gaat doorzitten en zodoende ook over langere afstanden je onderrug blijft beschermen tegen zadelpijn. De geruchten over het feit dat een testrijder van motornet een pak eelt op zijn kont moet hebben om in aanmerking te komen voor de job mogen dan misschien wel juist zijn, maar dat doet in dit geval niets ter zake. De bijrijdster die de tocht met ons maakte had een heel wat minder ervaren achterwerk, maar bekloeg zich niet over een gebrek aan het geboden comfort van het zadel. Ter informatie willen we direct meegeven dat de dame in kwestie geen spoor van eelt vertoonde op haar bips –hebben we zelf nagezien- dus kunnen de sarcasten maar beter meteen inpakken en wegwezen…
Wat we op de KTM 950 Adventure tijdens onze reis wel hebben gemist is een extra 12 volt aansluiting. Dat hadden we wel graag gezien omdat je er heel goed gebruik van kunt maken om onderweg bijvoorbeeld de batterij van een digitale fotocamera of een GSM mee op te laden. Een must is zo'n aansluiting dan wel niet echt, maar het is wel héél handig als je langere reizen maakt en daarbij veel foto's maakt. Er zelf eentje monteren –of je dealer dat laten doen- is echter niet onoverkomelijk en zal beslist geen fortuin kosten. Ook een groter contactoppervak onderaan de zijstandaard kan je dan ineens bij laten plaatsen, want dat is voor gebruik op onverharde wegen beslist aan de kleine kant. Een stukje staalplaat, enkele tikjes van de laspost en een likje verf brengen daar binnen de kortste keren echter een oplossing voor. Na al deze inderdaad kritische noten zijn we bij de echt wel positieve beoordeling van deze reismotor aanbeland. Om maar te beginnen bij het begin, kunnen we jullie erop wijzen dat de KTM 950 Adventure heel wat ruimte biedt aan zijn berijders en hun passagiers. Je zit comfortabel op de 950 en de rijhouding is zodanig ontworpen dat je het, zowel achter het stuur als achterop, heel lang kunt uithouden. Handig is de degelijke windbescherming voor borst en handen. Het feit dat de motor een erg mooi koppelverloop heeft –en er dus schakellui kan gereden worden- maakt dat je ontspannen onderweg bent en blijft, ook al heb je langere trajecten zonder stopplaatsen voorzien. En dat kan want de 950 Adventure is bij vlot gereden toeristische ritten beslist geen veelvraat. Een gemiddeld verbruik van pakweg 7 liter per 100 kilometer is –volgeladen en voorzien van koffers- zelfs op sterk gevarieerd terrein haalbaar. Met een brandstofvoorraad van 22 liter aan boord is dus een theoretische actieradius van iets meer dan 300 kilometer zonder problemen haalbaar.
Power hadden we altijd genoeg aan boord om de motor heel levendig uit de hoek te laten komen. Ja, zelfs met een teveel aan bagage aan boord kwam de 950 zonder morren meteen als een viriele hengst uit de hoek telkens we dat van hem verlangden. Klimmende wegen met een stevige hellingsgraad verwerkte hij zonder te verpinken; dus hebben ook de liefhebbers van bergritten aan de KTM 950 Adventure een goede partner. Het afdalen zal ook geen problemen stellen: de remmen voldoen ook onder deze uitermate zware omstandigheden prima. De voorvork duikt zelfs met volle bepakking en bij ronduit beenhard remmen niet overdadig en ook onder die extreme omstandigheden blijft de 950 Adventure dus perfect bestuurbaar. Bovendien zijn ook de motorrem en de achterrem van de twin goed bruikbaar, dus zal je van oververhitting van de remmen zelfs bij kilometers afdalen geen last hebben. Ook in minder heldere omstandigheden brengt de KTM 950 Adventure je veilig ter plekke want de lichtopbrengst van de koplamp is zonder meer zeer goed. Een belangrijk gegeven want in minder fel verlichte streken dan de onze is de straatverlichting soms wel héél summier of zelfs totaal ontbrekend.
De grote wendbaarheid die de KTM 950 Adventure zelfs onder reisomstandigheden heeft laten optekenen is ons heel goed bijgebleven. Ook op erg bochtige wegen bleef de motor heel aangenaam te sturen en zorgde ervoor dat we niet snel vermoeid geraakten. Een put of een bult in het wegdek of een stevige, verse koeienvla ontwijken was echt kinderspel en dat hebben we graag want het gevaar schuilt op reis soms in een héél klein hoekje. Wie perfect voorbereid wil zijn op een onschuldige schuiver kan misschien maar beter de standaard verkrijgbare valbeugels laten monteren. Zolang je de KTM 950 Adventure echter niet tegen de stenen legt zal hij je moeiteloos en zonder zorgen ter bestemming brengen. Gedurende de gehele reis bleef alles perfect werken, miste de motor geen klap en verbruikte de twin geen druppel olie. De ketting op tijd en stond smeren heb je natuurlijk wel te doen, maar dat heb je met elke motorfiets die van een dergelijk aandrijfsysteem is voorzien. De KTM 950 Adventure als reismotor? Met enkele kleine ingrepen is deze motor daarvoor zonder meer héél geschikt!