KTM 990 Adventure rijindruk
De moderne mens is tegenwoordig in de ban van het grote avontuur. Op zaterdag nog snel een hoop technisch hoogstaand overlevings- en ander trekkingmateriaal inslaan om dan op zondag een kwartiertje vlak naast een asfaltbaantje in de Ardennen te gaan wandelen. Alweer een wereldschokkende belevenis voor de stadsmens! Met motoren is het niet anders gesteld.Wat we precies doen met onze avontuurlijke spullen doet er in feite niet toe. Het gaat 'm enerzijds om de praktische kwaliteiten ervan en anderzijds om het gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid dat eraan vastkleeft. Het succes van de zogenaamde reisenduro's moeten we in dezelfde context zien: ze zijn erg praktisch en geven de bestuurder zowat de status van wereldreiziger mee. Toch is dit type motor niet echt nieuw te noemen: met name BMW en Honda voeren dergelijke reisenduro's al lang in hun gamma. De laatste jaren nemen steeds meer constructeurs het initiatief tot dergelijke motoren, zelfs het supersportieve Buell heeft sinds kort een telg van deze familie. Begrijpelijk, want het concept is erg toegankelijk voor de gemiddelde motorrijder en past bovendien in de huidige tijdsgeest. Als de grote specialist van terreinmotoren ligt hier een zeer lucratieve markt open voor KTM.
Onder welke hoek je 'm ook bekijkt, de Adventure is een speciale motor. Hij is niet echt wereldschokkend maar hij wijkt toch voldoende van de grijze menigte af om zich te kunnen onderscheiden van de massaproducten uit de rest van de wereld. Vooral de eigenzinnige koplamp is het onderwerp van menige discussie geweest bij even menig pint bier. Ik vind dit onderdeel alvast geslaagd maar loop heel wat minder hoog op met de standaard kleurstellingen: matzwart of fel oranje. Beide kleuren doen de Adventure volgens mij onrecht aan. Kijk daarvoor maar naar de sprankelend blauwe Adventure S die de motor aardig wat meer volwassenheid geeft. Het minimalistische instrumentenpaneel is ook bepaald niet super-de-luxe wat betreft vormgeving maar verwijst anderzijds wel naar de raceactiviteiten van het merk. Hetzelfde geldt voor de knop waarmee je het ABS kan uitschakelen. Handig in het terrein, maar dat maakt de 990 Adventure nog niet tot een echte terreinmotor: hij is voornamelijk ontwikkeld voor rijden op de openbare weg maar zal anderzijds niet terugdeinzen voor een stukje off road, zolang het allemaal maar niet te extreem wordt.
Ruwe bolster, ruwe pit
Het potente 75° V-twin blok gromt lekker bij het starten en blijkt bij zowat alle toerentallen een taaie jongen te zijn. Karakter heeft hij ook; onder 4.000 of boven 6.000 toeren zijn er de laagfrequente trillingen van het blok. Hoewel duidelijk aanwezig zijn ze anderzijds niet echt onaangenaam en ook niet van die aard dat je vriendin achterop… euh…je-weet-wel-wat zou worden van dat getril. Nee, je voelt aan het hele motorkarakter dat KTM gewoon is om krachtige competitiemotoren te bouwen. En dat is op zich best wel leuk, tenminste als je in de laagste toerentallen rekening houdt met het directe karakter van het beestje. Anderzijds had ik graag iets directer aangrijpende remmen gezien op deze motor, in combinatie met een voorvork die het geheel ietwat kordater onder controle kan houden als het echt snel gaat. Toen ik op een snelle bergweg zat te jagen achter een GSX-R1000 kwam ik namelijk daardoor bijna in de problemen toen ik snel eventjes een ultiem uitremmanoeuvre wilde plegen. Maar goed, daar is deze motor dan ook niet meteen voor gemaakt.
Wel voor groottoerisme en dat is 'm op het lijf geschreven, zij het op een eigen, speelse manier. Comfortabel maar met een knipoogje naar terreinrijden, strak en tegelijk ook een beetje uitdagend sturend. De windbescherming is behoorlijk, hoewel niet volledig vrij van turbulenties. Een goede zaak is ook de aanwezigheid van een middenbok; mateloos handig als je –zoals het hoort- regelmatig de ketting wilt smeren. Van die dubbele benzinetank met twee vulmonden loop ik -ondanks alle technische uitleg ervoor- niet bepaald wild. De linkse tank loopt als je niet oplet namelijk gemakkelijk over na een tankbeurt. De motor is niet bepaald zuinig, maar dat schrijf ik ruiterlijk toe aan mijn onvermogen om te weerstaan aan de ruige lokroep van deze erg vinnige twin. Nogmaals het bewijs dat de Adventure zijn naam meer eer aandoet dan sommigen van zijn directe concurrenten dat kunnen.
Voor de echte avonturiers…
Naast de gewone 990 Adventure heeft KTM ook 990 Adventure S in het gamma waarbij de "S" staat voor "Superieure (terrein)prestaties" dankzij onder andere een aangepaste vering en een grotere vrije hoogte. ABS is niet beschikbaar op deze versie wegens toch niet bruikbaar naast het asfalt. Daarnaast vind ik de blauw-oranje kleurstelling met Dakar-logo veel beter passen dan het droevige matzwart of het schreeuwerige oranje van de gewone versie. Technische gegevens: Motor: Vloeistofgekoelde 75° V-twin met vier kleppen per cilinder Cilinderinhoud: 999 cc Vermogen: 98 pk Drooggewicht: 199 kg Prijs: 12.890 euro Importeur: www.ktm.be