KTM 200 & 690 Duke 2012 voorstelling
Dat KTM zich verder als producent van straatmotoren wil ontwikken blijkt overduidelijk. In Milaan kondigde het merk onder andere de komst van twee gloednieuwe motoren aan. Belangrijk is dat de nieuwelingen zich voornamelijk richten tot een jong en merendeels nieuw publiek. Ook KTM werkt dus verder aan het zo democratisch mogelijk maken van het motorrijden.200 Duke Exact één jaar na de lancering van de Duke 125, die gretig is onthaald in de motorwereld, komt KTM met een iets grotere versie op de proppen. In plaats van 125cc heeft de Duke 200 namelijk – hoe kan het anders?- een 200 cc krachtbron om zich voort te bewegen. De motor heeft een boring en slagverhouding van 72 bij 49 millimeter. De smering geschiedt door druksmering en er zijn zes versnellingsbakverhoudingen aan boord. Op gebied van vermogen is de Duke 200 alvast niet stiefmoederlijk bedeeld. De eenpitter zou 26 pk leveren wat bijna het dubbele is van wat de (wegens wetgeving) geknepen 125cc weet aan te bieden.
De vloeistofgekoelde ééncilinder is ondergebracht in een kwaliteitsvol rijwielgedeelte dat als twee druppels water lijkt op dat van de Duke 125. Het gewicht zonder brandstof van het geheel is 125 kilogram. En dat is exact even veel als voor de 125 cc Duke is opgegeven. Met 26 pk in het vooronder moet dat vuurwerk geven! 690 Duke De eerste KTM Duke was een dikke ééncilinder en die traditie zet het merk ook voor 2012 verder. Er is een geheel nieuw ontwikkelde 690 Duke voorgesteld. KTM heeft bij de ontwikkeling van die motor blijkbaar kosten noch moeite gespaard want 90% van de componenten zijn nieuw ontwikkeld. De motor is dan ook een spiksplinternieuwe versie van de gevierde LC4 690 eencilinder.
De krachtbron heeft onder andere een compleet nieuwe vierklep cilinderkop, een dubbele ontsteking en een afzonderlijke ontstekingmapping per ontstekingskaars. Dat en nog tal van andere verfijningen zorgen ervoor dat de nieuwe 690 zo maar eventjes 70 pk sterk is en volgens KTM een berg koppel heeft. Desondanks ligt het onderhoudinterval met 10.000 kilometer beslist niet hoog. Het rijwielgedeelte van de KTM motoren behoeft geen krans, het is met de beste componenten samengesteld. Daaraan is voor de 690 Duke ook een Bosch ABS systeem toegevoegd dat ook voorkomt dat de motor over de kop kan gaan bij keihard remmen op het voorwiel. Een eigenschap die nodig is want de vorige 690 Duke remde al als de beste. Mooi is dat het zadel van de nieuwe 690 Duke 30 millimeter lager staat dan voorheen. Het maakt de motor letterlijk meer bereikbaar voor het grote publiek dat fysiek niet zo groot is. Als je begrijpt wat we daarmee bedoelen… ;-D Freeride 350 Genoemd naar de elektrische Freeride E heeft KTM ook een meer traditioneel aangedreven Freeride ontwikkeld. De motor is een 350cc krachtbron die gebaseerd is op die welke in de enduro en cross motoren van het merk de afgelopen twee jaar zijn toegepast. Door zijn grote hanteerbaarheid moet deze motor de instap in de endurosport makkelijker verteerbaar maken.