Kawasaki Ninja 250R 2008 rijindruk

Share Tekst: Louis Weenen.
Barcelona. De wereldstad in Catalonië (Spanje) trakteert ons tijdens de voorstelling van de gloednieuwe Kawasaki Ninja 250R op een flinke klad regen. Wanneer we in de namiddag "Barca" verlaten, krijgen we tijdens enkele droge perioden zowaar de zon te zien. Het is precies tijdens die schaarse momenten dat de kwartliter het meeste van zijn geheimen onthult.
Waarom deze Ninja 250R, zo kan men zich afvragen? Je moet over een motorrijbewijs beschikken om ermee te kunnen rijden, een handicap tegenover de 125 cc-ers, waarvoor het bezit (gedurende twee jaar) van een B autorijbewijs volstaat. Een doelgroep vinden is nochtans geen probleem. Deze kwartliter lijkt verdomd sterk op zijn grote viercilinder Ninja broers, maar kost een hele smak minder geld. 4.350 euro om precies te zijn en zo komt hij tegemoet aan de budgetruimte voor veel jongeren. Later, wanneer ze een stukje rijker geworden zijn, kunnen ze voor 10.800 euro een ZX-6 of voor 13.730 euro een ZX-10 kopen.
Sportief
Zijn sportieve "look" liegt er niet om. Deze kleinere Kawa wil op zijn beurt bijdragen tot het blitse merkimago van zijn constructeur. Vandaar dat zijn watergekoelde en parallel geplaatste twin een hoge toeren krachtbron is. De rode zone vangt aan bij 12.500 omwentelingen en het is iets eerder, bij 11.000 toeren, dat hij zijn maximum vermogen van 33 pk of 25 kW haalt. Een leuk gegeven voor een 250 cc. Het koppel van 22 Newtonmeter is natuurlijk een stuk bescheidener, maar dat mag niet verbazen. Gelukkig valt deze motor in de lage toeren niet in een "gat", dus kun je gemakkelijk standhouden in het stadsverkeer. Wil je toch de meer sportieve sensaties voelen, dan tank je het snelst vermogen door terug te schakelen en de hoge toeren op te zoeken. Met een uitstekende versnellingsbak met 6 versnellingen kan dit uitermate vlot. Wanneer je de gashendel bruusk opentrekt wil de motor lekker huilen en zeker tijdens het gebruik op een circuit, wordt dit als leuk ervaren. Het zou onrechtvaardig zijn om het motorgedeelte van deze 2 cilinder te vergelijken met de 4 cilinders van de ZX-6 en 10. Je boet uiteraard veel aan soepelheid in en je krijgt ook te maken met meer trillingen. Daartegenover staat -en dat ondervonden we al zeer snel tijdens het rijden- dat hij een stuk veelzijdiger is dan zijn grotere motorbroers.

Comfort
Wanneer je plaats neemt op het niet eens zo gek harde zadel, merk je meteen dat het stuur behoorlijk recht is en dat de plaatsing van de voetsteunen een comfortabele zithouding garandeert,. Een passagier zal na het afleggen van korte afstanden niet echt morren, maar het is logisch dat deze kleinere Kawasaki niet echt voorzien is op lange ritten met twee. De vering, hydraulische telescoop vooraan en een uni-track achteraan, valt zeer goed mee, zelfs op de slechte weggedeelten. Met dank aan de lichtende voorbeelden die de grote Ninja's toch zijn. Ook de wegligging van deze heren heeft de Ninja 250R met dank overgenomen. Bovendien is zijn 154 kg leeggewicht een garantie voor een zeer wendbaar stuurkarakter. Je duwt hem met het grootste gemak de bocht in en je haalt hem er even gemakkelijk weer uit. Rijden in de file is geen probleem, de stad is zijn echte biotoop. Daarom is het ook jammer dat een centrale steun ontbreekt, want het zou geen punt zijn om hem daarop te plaatsen.
Manoeuvreren gebeurt als een fluitje van een cent en zijn draaicirkel is ook bewust klein gehouden. Ergens terugkeren op je stappen is dus nooit een punt. Op kleine bochtige wegen is het natuurlijk evenzeer genieten van zijn hanteerbaarheid. En op de autosnelweg kan hij meer dan behoorlijk uit de voeten. De wettelijke 120 km per uur haalt hij in zesde versnelling even over de 9.000 toeren, op die manier rest je nog de nodige reserve om het desnoods sneller te laten gaan. Een beetje ontgoocheld zijn we in het remvermogen. Het doseren is oké, maar bij noodstops tegen hogere snelheden, kom je even remkracht tekort. Een twee schijf vooraan is welkom, maar dat heeft natuurlijk zo zijn invloed op het prijskaartje. De kuip met het mooie windscherm beschermt voldoende en het snedige design laat niemand onberoerd. Je kan ook kiezen tussen twee kleuren, limoengroen en ebbenhout zwart.
Eenvoud
Kosten drukken is natuurlijk een logische bezorgdheid geweest bij de ontwikkeling van dit concept. Zo merk je dat enkele details ontbreken, zoals een benzinemeter, een uurwerkje of gevaarlichten. Maar de essentie is er natuurlijk wel. Bij het instrumentbord moet je geen toeters of bellen verwachten. Kawa kiest hier voor klassieke -lees analoge- meters die het voordeel hebben gemakkelijk afleesbaar te zijn. Beschouw deze Ninja hoe dan ook als een kind van zijn tijd. Hij beantwoordt aan de euro 3 uitlaatnorm en voor zijn voeding maakt hij gebruik van een benzine injectie. Precies daarom is hij erg zuinig. Volgens de constructeur is hij tevreden met een gemiddeld verbruik tussen 3,3 en 4 liter per 100 km. Dit opent perspectieven voor zijn actieradius waneer je weet dat de benzinetankinhoud 17 liter bedraagt. En tot slot is er goed nieuws voor onze lezeressen. Met een zadelhoogte van 755 millimeter, een smalle bouw en het eerder geroemde lichte gewicht van slechts 154 kilogram droog is deze motorfiets gesneden koek voor heel wat dames.