Kawasaki ZX-6R 2013 Voorstelling
Met Kenan Sofuoglu is Kawasaki dit jaar kampioen geworden nog voor de laatste race in het WK Supersport verreden is. Bijna gelijktijdig stelt het merk een compleet nieuwe versie van de ZX-6R voor die een nieuwe maatstaf stelt in dit belangrijke marktsegment.In tijden dat de motorindustrie wat betreft verkoopcijfers door een dal gaat compleet nieuwe motoren lanceren; 't gebeurt lang niet elke dag maar toch kunnen we de filosofie van Kawasaki alleen maar toejuichen. Wie bij de pakken blijft zitten brengt geen aarde aan de dijk, brengt men boeiende motoren op de markt dan kan men daar de koper voor interesseren…
En dat de ZX-6R in zijn 2013 uitvoering vernieuwend is is duidelijk. De motor is – om maar meteen met de deur in huis te vallen – onder andere van een regelbare versie van het Kawasaki Traction Control systeem voorzien, is uitgerust met een erg geavanceerd ABS en van een selecteerbare powermodus. Geef toe, in de supersport klasse is dit alles behalve dagelijkse kost… Ook niet meteen voor de hand liggend is het feit dat deze motor ontwikkeld is met straatgebruik in het achterhoofd. Men zal ermee natuurlijk ook op het circuit stevige prestaties neerzetten maar los daarvan wijzen heel wat zeken op een vergroot gebruiksgemak op de openbare weg. In de eerste plaats wijst de cilinderinhoud in die richting. De 2013 uitvoering heeft namelijk een cilinderinhoud van 636 cc, een handigheidje dat Kawasaki in het verleden al toepaste om de prestaties van de viercilinder naar eigen zeggen (nog) beter voor straatgebruik geschikt te maken. Ook nu spreekt men bij Kawasaki over een toegenomen vermogen over het gehele toerenbereik en bewijst dat aan de hand van vergelijkende vermogensgrafieken.
De krachtbron heeft echter niet alleen een grotere slag gekregen; in feite gaat het om een geheel nieuw ontwikkelde viercilinder. Sterker geconstrueerd en met lagere interne wrijvingen komt de 636 krachtbron aan een topvermogen van 137 pk als het Ram Air systeem volop zijn werk doet. Het maximum koppel van 71 Newtonmeter komt vrij bij 11.500 toeren maar wat belangrijker is is het feit dat de koppelkromme over het gehele toerenbereik ruim boven dat van de vorige ZX-6R blijft. Om het straatgebruik te verbeteren is er ook een versnellingsbak gebruikt met aangepaste verhoudingen. Zo is de eerste versnelling korter geworden hetgeen het wegrijden vanaf stilstand in belangrijke mate vergemakkelijkt. De koppeling maakt gebruik van racetechnieken om het op de openbare weg voorbeeldig te doen. Ze combineert een lichte bediening met een doorslipfunctie waardoor het afremmen op de motor zelfs voor minder begaafde rijders een fluitje van een cent wordt. De koppeling slipt namelijk door als er te hard op de motor wordt afgeremd waardoor het blokkeren van het achterwiel wordt vermeden.
De lay-out van het kader, het subframe en de achterbrug zijn onveranderd overgenomen van de vorige ZX-6R. Wel zijn er hier en daar wat aanpassingen gebeurt. Zo is de balhoofdhoek iets kleiner waardoor de motor een fractie gemakkelijker gaat sturen. Iets wat ook al in de hand wordt gewerkt door een andere keerring in de balhoofdpartij. De Showa voorvork is van de jongste generatie. Ze is volledig regelbaar uitgevoerd. Achteraan is een monoshock veersysteem toegepast dat voorzien is van een compleet regelbare schokdemper. De schijfremmen rondom zijn voorzien van een ABS systeem dat verbonden is met het motormanagement. Het systeem houdt onder andere rekening met de gaskleppositie, het motortoerental, de koppeling en de versnelling waarin de bak staat. Dat alles om de druk in de remklauwen zo te regelen dat er een optimale doseerbaarheid van de rem ontstaat. De motor gaat ook niet op het voorwiel staan en houdt zijn achterwiel aan de grond, zelfs bij extreme remacties. Moet het ABS ingrijpen dan gebeurt dat zeer dociel. Met andere woorden dit ABS is speciaal ontwikkeld voor het gebruik onder alle rijomstandigheden, met inbegrip van zeer sportief werk… het geheel brengt bovendien amper 2 kilogram op de weegschaal. Halleluja!
Om de motor optimaal aan zeer uiteenlopende omstandigheden geschikt te maken kan men voor twee verschillende vermogenafgiften kiezen. Naast de full power stand is het rijden in low power mode mogelijk, hetgeen de motor minder alert op veranderingen in de gasstand laat reageren en voor een lager topvermogen zorgt. In de onderste toerenregionen is er in beide standen even veel vermogen, de vermindering van motorvermogen en gasrespons geschiedt dan ook analoog met het gedraaide toerental. Het Kawasaki Traction Control system is instelbaar in die standen. Op banen met weinig grip kan je voor stand 3 kiezen die optimale bescherming geeft tegen het doorslippen van het achterwiel. In stand 1 en 2 laat het systeem een bepaalde hoeveelheid wielspin toe, hetgeen nodig is voor optimaal accelereren zowel op de rechte lijn als bij het versnellen uit bochten. Door in te grijpen vooraleer de wielspin te groot wordt - het systeem reageert in 5 milliseconden - kunnen terugvallen in de aandrijflijn tot een minimum worden beperkt waardoor een zeer soepel rijgedrag ontstaat. Wie wil kan ook het systeem geheel en al uitschakelen.
Dat de ZX-6R een nieuwe, maar desondanks duidelijk herkenbare Kawasaki styling heeft zal niemand ontgaan. De uitlaatdemper kreeg een driehoekige vorm die voldoende volume met een slanke lijn combineert. De rijklaar –met ABS!- 194 kilogram wegende ZX-6R zal aangeboden worden in de kleuren Lime Green/Metallic Spark Black en Pearl Flat Stardust White/Flat Ebony. De prijs en de leveringstermijn zijn voorlopig nog niet bekend…