Kawasaki D-Tracker 125 2010 testverslag

Share Met de D-Tracker en de KLX125 is Kawasaki eindelijk in de 125cc-klasse vertegenwoordigd. Iets wat al een tijdje binnen de verwachtingen lag, want deze klasse is momenteel ook in Belgenland heel populair en niet in het minst omdat het gros van de bevolking er zonder verdere plichtplegingen mee de baan op mag. Twee jaar je rijbewijs B op zak hebben, meer moet je niet bewijzen om met zo'n leuke motor de weg op te gaan!

En dat een 125cc metende motor leuk rijdt, bewijst Kawasaki met zowel de KLX125 als de D-Tracker. De formule daarvoor lijkt op het eerste gezicht heel traditioneel, maar is dat op de keper beschouwd niet zoals tijdens het verslag van deze test meerdere malen zal blijken. Net als zijn broertje, de KLX125, is de D-Tracker bijvoorbeeld een compleet nieuw ontwerp dat enkel en alleen met de 125cc-klasse in het achterhoofd is ontwikkeld. In gewone mensentaal betekent dit dat het complete rijwielgedeelte enkel en alleen berekend is op het gebruik van een 125cc krachtbron. Dat vertaalt zich in zowel correcte, compacte afmetingen als een opmerkelijk laag gewicht van het geheel. De D-Tracker weegt dan ook rijklaar niet meer dan 114 kilogram, terwijl de gehele motor opvallend slank en harmonieus is vormgegeven. 't Valt zelfs op het eerste gezicht helemaal niet op dat deze compacte "supermotard" op slechts 14 duims hoge velgen staat, zo mooi uitgebalanceerd is de D-Tracker getekend.
Goed nieuws is er daarenboven voor de minder grote (kandidaat-)piloten onder ons: de zithoogte bedraagt dan wel op papier 805 millimeter, door het slank gevormde zadel en de lange veerwegen komt de zithoogte beduidend lager te staan eens je in het zadel hebt plaatsgenomen. Bovendien is het zwaartepunt mooi laag en centraal gepositioneerd, waardoor de hanteerbaarheid echt wel op een ongekend hoog niveau komt te staan. Niettemin komt de D-Tracker heel volwassen op zijn bestuurder over. Het knappe dashboard, het volwassen stuur en de al even volgroeide bedieningen zorgen er samen met de uitgekiende zithouding voor dat zelfs grote rijders nooit verkeerdelijk de indruk krijgen op een kleine motorfiets te zitten. 't Zicht naar achteren is iets minder geruststellend; de twee degelijke achteruitkijkspiegels staan op te korte armen, waardoor je voornamelijk tegen je eigen schouders zit aan te kijken. Is gemakkelijk op te lossen met een setje verbreders, maar we hadden het liever meteen af fabriek in orde gezien.
Het zadel mag dan wel compact gevormd zijn, het biedt heel wat comfort. Een feit dat niet steeds voor de hand ligt in deze inhoudsklasse. De veersystemen zorgen bovendien voor een niet onaanzienlijke bijdrage aan de gerieflijkheid. Vooraan is een veerweg voorhanden van maar liefst 150 millimeter, terwijl achteraan het wiel over een afstand van zelfs 180 millimeter kan inveren. Voeg daarbij een echt voorbeeldig afgestelde demping en veervoorspanning en je weet gewoon dat geen enkele onevenheid in de weg in staat zal zijn het de D-Tracker lastig te maken. Het degelijke stalen frame staat daar in combinatie met de veersystemen borg voor.
De hoeveelheid feedback die het rijwielgedeelte naar zijn bestuurder doorspeelt, is desondanks heel groot. Je voelt letterlijk alles wat je moet voelen om snel en accuraat op de wisselende omstandigheden in te kunnen spelen. Dat zorgt meteen voor een degelijke hoeveelheid zelfvertrouwen, waardoor je met heel veel plezier met de D-Tracker onderweg bent. De remwerking versterkt nog dat gevoel. De D-Tracker heeft zowel voor- als achteraan een schijfrem en beiden laten zich gemakkelijk bedienen. De remkracht doseren gaat moeiteloos en beenhard gecontroleerd in de ankers gaan behoort dan ook zonder meer tot de mogelijkheden. En dat is niet alleen goed nieuws voor de sportievelingen onder ons, maar voor iedereen die veilig de baan op wil. Goede remmen, ze zijn meer waard dan gelijk welke airbag!
De D-Tracker laat zich door zijn hanteerbaarheid en grote stuuruitslag draaien op een plaats ter grootte van een zakdoek. Ideaal in de stadsjungle, waar deze smalle rakker zich dan ook als een vis in het water voelt en overal doorglipt. Niettemin moet de kleine mono beslist de secundaire wegen niet uit de weg gaan; ook in dat biotoop ontpopt de D-Tracker zich als een stabiele persoonlijkheid die zowel strak rijdt op het rechte eind als in de bochten. Ja, 't is echt verbazingwekkend hoe deze Kawasaki stabiliteit en manoeuvreerbaarheid weet te combineren.
En dan het motorblok; de 125cc metende ééncilinder viertakt heeft een enkele bovenliggende nokkenas en twee kleppen. De krachtbron wordt gevoed door een elektronisch geregelde brandstofinspuiting en wordt natuurlijk aan de praat gebracht middels een elektrische starter. Er is een vijf verhoudingen tellende versnellingsbak aan boord en een natte platenkoppeling. De eindoverbrenging gebeurt via een kettingaandrijving. Naar het achterwiel worden daarmee 10,3 paardenkrachten getransporteerd. Die komen reeds vrij bij 8.000 toeren; bij 6.400 omwentelingen wordt trouwens al het maximum koppel van 10 Newtonmeter bereikt. Voor een 125cc zijn dat - op papier - weliswaar bescheiden waarden die bij een verrassend laag toerental worden neergezet, maar in de praktijk pakt één en ander heel positief uit.
Is een 125cc viertakt krachtbron normaliter niet begiftigd met een breed uitgesmeerde vermogensafgifte, dan is dat bij deze Kawasaki wel het geval. Reeds vanaf lage toeren is er voldoende kracht aanwezig om netjes te kunnen rijden maar pas echt vlot rijdt deze Kawasaki in zijn middengebied, zeg maar eens de kaap van de 4.000 toeren voorbij. Vanaf dan gaat het in één ruk naar de 9.500 toeren, waar de rode zone op de toerenteller begint. Echt hoog in toeren gaan rijden, is echter echt niet nodig, of je moet van plan zijn om letterlijk alles uit de kast te halen. Als je dat doet beloont de D-Tracker je met een topsnelheid van - afhankelijk van de maten van de bestuurder en de hoeveelheid tegenwind – plus minus 100 kilometer per uur. Ruim voldoende om zowel in de stad als op de secundaire wegen vlot mee te kunnen met het verkeer. En dat terwijl de motor op topsnelheid geen geslaagde imitatie van een boomzaag weggeeft, maar een veeleer bedaarde, vertrouwenswekkende sound laat horen. Werd je vroeger van het rijden met een 125cc een zenuwlijder, dan is dat de dag van vandaag zeker met deze Kawasaki het geval niet meer.
De D-Tracker haalt niet alleen rijtechnisch een heel hoge score, ook op gebied van afwerking en bouwkwaliteit weet hij zijn mannetje te staan. Het geheel komt zowel degelijk als netjes gemonteerd op de mens over en je moet al een heel scherp oog hebben om zijn achilleshiel te zien; vanuit bepaalde invalshoeken kan je achter de luchthappers kijken die vooraan de tank zitten, en zo enkele elektrische componenten in het oog krijgen die je om esthetische redenen maar beter niet kon zien. 't Is samen met de geringe lengte van de achteruitkijkspiegels het enige wat we op de 3.590 euro kostende D-Tracker aan te merken hebben… buiten natuurlijk het feit dat hij zich lang niet genoeg in onze garage laat zien. ;-D
Technische gegevens: Motor: ééncilinder viertakt, enkele bovenliggende nokkenas, 2 kleppen Koeling: lucht Cilinderinhoud: 125cc Boring en slag: 54 x 54,4 mm Voeding: elektronische brandstofinspuiting Max vermogen: 10,3 pk @ 8.000 o.p.m. Max koppel: 10 Nm @ 6.400 o.p.m. Versnellingsbak: 5 verhoudingen Koppeling: natte, meerplaatse koppeling Eindoverbrenging: ketting en tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvork: hydraulische upside down 35 mm, veerweg 150 mm Achtervering: monoshock, veerweg 180 mm Remmen: voor schijfrem 240 mm, achter schijfrem 190 mm Banden: voor 100/80-14, achter 120/80-14 Maten en gewichten: Lengte: 1.900 mm Breedte: 770 mm Hoogte:1.060 mm Wielbasis: 1.255 mm Zithoogte: 805 mm Rijklaar gewicht: 114 kg Tankinhoud: 7 l Prijs: 3.590 euro Invoerder: www.kawasaki.be